Bonjour,
Gelukkig ben ik niet de enige die zijn twijfels heeft bij de euforie na de eerste ronde van de verkiezingen. Zo vind ik onder andere bijval in dit artikel op Automatic Earth, met daarin onder andere de pakkende tekst “Every French and European body and their pet hamster is presently telling voters in France to please please not vote for Le Pen, in a move that resembles similar calls against Trump and Brexit. And who knows, it might work this time around“.
We kennen een overvloed aan spreekwoorden die de heer Macron ter harte zou moeten nemen. Over vogels in de lucht, huiden van te schieten beren, te prijzen dagen voor de avond en hoogmoed en val. “The show ain’t over till the fat lady sings“. Ik houd persoonlijk nog steeds serieus rekening met de mogelijkheid van een Le Pen verrassing. Niet omdat ik een Le Pen aanhanger zou zijn (ben ik niet) maar omdat ik altijd achterdochtig en onrustig word van de door experts en media aangeprezen communis opinio.
Overigens vrees ik dat, mocht de heer Macron de tweede ronde winnen, dit zal blijken niet de opmaat te zijn naar een nieuw begin maar slechts een onderdeel van een reeds lang aanwezige (en zorgwekkende) trend. Uit het artikel: “Count [instead] on more Trumps and Le Pens and Sanders’s. And also on more Obama’s and Macrons for the rich to deploy to protect their power and hold on to their riches. Increasingly it would seem they have to limit democracy -even further- to remain in power. So count on that happening too“.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Salutations, Jos