Er wordt me hierboven wel weer het een en ander in de schoenen geschoven! Ik wil Jos en Cees er ten eerste op wijzen dat we het hier over (voorgesteld) beleid hebben. In zo’n discussie passen geen beschuldigingen van “jij dit en jij dat”, zeker niet wanneer ze niet waar zijn.
Ik mopper nooit op rijken! Ik mopper enkel op rijken die vinden dat hun rijkdom hun rechtens toekomt, omdat ze altijd zo hard hebben gewerkt, waarbij ze vergeten dat velen hard (of harder, lawaaieriger en smeriger) werken en toch arm blijven. Ik mopper op rijken die geen cent van hun rijkdom willen afstaan ten behoeve van de gemeenschap en die daartoe allerlei trucs uithalen om hun kapitalen weg te sluizen. Waarom zou ik mopperen op rijken? Die mensen hebben in mijn optie geluk gehad en dat geluk gun ik iedereen.
Cees verdenkt mij ervan én geen Taxe d’habitation te willen betalen én geen CSG. Waar heb ik dat geschreven? Ik wil best TdH betalen. Ik wil ook best inkomstenbelasting betalen. Ik vind het alleen maar principieel juister en socialer en ook kostenbesparend wanneer de CSG wordt verwerkt in de inkomstenbelasting. Mede gezien het EHvJ-arrest De Ruyter. Dát heb ik geschreven.
Zo vind ik het qua beleid ook belachelijk dat ik voor een habbekrats basisverzekerd ben in Frankrijk, alleen omdat ik een micro-entreprise heb met een omzet van nog geen duizend euro per jaar. Daardoor moet ik dan wel CSG betalen en mis ik mijn NL zorgtoeslag, omdat ik niet meer verdragsgerechtigd ben. Waar het daarbij in deze discussie om gaat is niet mijn persoonlijke situatie, maar de beleidsmatige situatie die het mogelijk maakt dat veel gepensioneerde Fransen zo’n micro-entreprise kunnen oprichten en dan voor een habbekrats verzekerd kunnen zijn. Want als gepensioneerde ondernemer heb je in Frankrijk de keus: óf je blijft bij je oude regime óf je gaat naar de RSI met zorgpremies naar omzet. (Niet-gepensioneerden die naast hun werk een onderneming beginnen blijven via hun werk verzekerd).
Uiteraard heb ik de link van Jos bekeken en ik zie dat ik wat de crédit d’impôt ongelijk had. Dat betekent dat ik er maar eens achterheen moet, want hoewel ik het betaalde bedrag voor mijn alarm wel ergens heb ingevuld, heb ik niets terugontvangen. Vandaar dat ik mopperde over het feit dat alleen “rijken” profiteren van een crédit d’impôt. Achteraf had ik waarschijnlijk beter kunnen schrijven “mensen die wél belasting moeten betalen”.