Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

bosbess
Deelnemer

Jeroen, omdat je geen link geeft heb ik even gezocht. Ik kom uit bij een artikel van Goudswaard en Heerma van Voss “Handhaving in de sociale zekerheid“. Daarin lees ik precies wat ik hierboven schreef en wat ik uit de (sociaal-)juridische praktijk ken. Miljoenen mensen hebben te maken met voortdurende controle van hun privéleven, alleen omdat ze door hun leeftijd of door hun persoonlijke omstandigheden gedwongen zijn om hun hand op te houden bij de overheid. Uit het artikel:

” De SVb doet 260 maal aangifte bij het OM per jaar, maar past daarnaast 11.500 bestuurlijke sancties toe (boeten, maatregelen en schriftelijke waarschuwingen) en 215.000 terugvorderingen.”

Alleen van de SVB dus al 260 strafzaken per jaar! Want van iedere fraude boven de 6000 euro wordt aangifte gedaan. En dan hebben we het nog niet eens over de rechtszaken die betrokkenen zelf aanspannen. Want velen zijn het niet eens met de opgelegde maatregel of boete, ze betwisten het bedrag van de terugvordering of ze ontkennen de verdenkingen. Desondanks gaat de fraude op alle genoemde gebieden onverminderd door. “Volgens Leijnse is het zo langzamerhand gebruik om flinke stukken wetgeving niet uit te voeren omdat de kosten van handhaving niet opwegen tegen de opbrengsten van vermindering van het oneigenlijk gebruik,” melden de auteurs.

Het geld dat kan worden bespaard op alleen al controle, opsporing, sancties opleggen, berekenen en terugvorderen van ten onrechte betaald geld, rechtszaken enzovoort loopt ongetwijfeld in de miljarden. Samen met de besparing van 110 miljard (volgens het Burgerinitiatief Basisinkomen) die worden bespaard bij opheffing van alle uitkeringsinstanties, zou dat een stevige financiële basis opleveren voor het basisinkomen.

Jeroen, dit is een discussie over het fenomeen basisinkomen. In de reacties worden daarover meningen gegeven, er worden geen klachten geuit over overheidsbeleid. Stemadvies is dus overbodig.

Jako, zoals bekend vallen in Frankrijk veel meer beroepen onder het begrip “ambtenaar” dan in Nederland.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?