We verschillen niet zóveel van inzicht hoor, Jos. Ik ben net zo cynisch als jij wanneer het om de overheid (en haar uitvoerenden!) gaat. En ook ik zie dat er nog heel veel oplossingen voor praktische kwesties ontbreken. Maar we verschillen zeker in hoe we de mogelijke problemen beoordelen.
Om te beginnen: de overheid. Je blijft maar vasthouden aan je standpunt dat de overheid ons iets cadeau gaat doen. En dat ze daarvoor iets terug wil hebben, omdat ze het anders weer gaat afpakken. Dat is nu juist precies wat ik momenteel zie gebeuren. Of mensen nu AOW, bijstand, WW, WAO of wat dan ook ontvangen van de overheid, een heel leger aan ambtenaren is fulltime bezig om die stakkers te controleren. En wee degene die niet thuis is als hij dat wel had moeten zijn; wee degene die een centje bijverdient boven het karige uitkerinkje; wee degene die om de kosten te delen en wat gezelligheid te hebben met een ander gaat samenwonen! Maandenlang worden ze gevolgd door in de struiken loerende ambtenaren, om uiteindelijk te worden opgepakt en veroordeeld tot gevangenisstraf en terugbetaling van wat ze teveel hebben “genoten”. Met een strafblad wegens “valsheid in geschrifte” toe. Nogmaals: dat is de huidige werkelijkheid voor miljoenen mensen. En ook al geldt dat niet voor jou, daarom bestaat het wel. Er bestaat in Nederland zelfs een speciale kliklijn!
Met een basisinkomen verandert dat totaal. Je mag en kan alles doen waar je zin in hebt. Niemand controleert je. Je krijgt je centen en leeft vrij en blij. Je hebt er recht op, wat je ook doet of laat. Dat is het principe. En ja, hoe het precies moet worden vormgegeven, dat moet inderdaad nog worden bekeken. Want al is het idee enkele eeuwen oud, dat serieus wordt overwogen om het in praktijk te brengen is zeer recent. Ik ben een optimist. Ik wens in navolging van Churchill in ieder probleem een mogelijkheid te zien en niet in iedere mogelijkheid een probleem.
Wanneer uiteindelijk blijkt dat het praktisch onhaalbaar is, jammer dan. Maar dan heb je het wel geprobeerd. En als het mocht lukken zou het de oplossing zijn voor veel huidige maatschappelijke problemen en betalen de kosten zich op de duur zelf terug.
Overigens meldde Macron gisteren op een vergadering in Lyon met zo’n 10.000 toehoorders, dat hij tegen een basisinkomen is. Volgens hem heeft Frankrijk al een basisinkomen: “Ça s’appelle RSA!” Een beter bewijs van zijn gebrek aan kennis van het onderwerp kon hij niet geven. Hij wordt door L’Express dan ook onmiddellijk op de vingers getikt:
“L’analogie entre les deux allocations est pourtant erronée. Alors que le RSA est versé sous conditions de ressources, le revenu prôné par Benoît Hamon est destiné à tous les Français majeurs.”