Ik laat de links naar Britse pers maar achterwege, ik heb ze allemaal al gelezen, zowel van de voor- als tegenstanders.
@Jos: Ik ben beduidend minder pessimistisch over de ECB/Euro. Europeanen moeten eens leren om groter te denken. De EU is met 500 miljoen inwoners groter dan de VS en dus belangrijker. De macht van de ECB is door recente uitspraken van het EHJ enorm, de ECB mag als onafhankelijk instituut ook meer dan de (private!) FED in de VS en is machtiger.
Desondanks laat bijna iedereen de oren hangen naar wat de VS en “het onbeduidende eiland voor de Franse kust” 😉 te zeggen heeft. Primair omdat de grote financiële markten en dus de propaganda daarvandaan beter georganiseerd is.
De ECB is niet gek, het opkoopprogramma wordt uitgevoerd door de individuele centrale banken en niet door de ECB. Zo komen de door de Italiaanse overheid gegarandeerde schulden die uit naam van de ECB worden gekocht uit bij de Italiaanse centrale bank. Het risico blijft dus gewoon in Italië liggen. “Just in case”.
Niemand maakt zich druk over het feit dat de Amerikaanse FED inmiddels eigenaar is van vrijwel alle Amerikaanse hypotheken via zo’n zelfde constructie. Waarom niet? Dat wordt uit de pers gehouden, zelfcensuur van de media. Alles om te voorkomen dat het vertrouwen in de Amerikaanse economie geschaad wordt.