Reageer op: entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

#189624
 Noë
Sleutelbeheerder

Nog even dat praktijkvoorbeeld van het auteursrecht:
Bij het als artiste/auteur (status artisan zie WvT) claimen van auteursrecht bij een rechter zal je moeten aantonen dat het werk is waar auteursrecht op rust, uniek en origineel is en jij de eigenaar bent van dat auteursrecht en eigenaar bent van het recht om het auteursrecht te exploiteren.
De franse wet schrijft voor dat over de omzet uit het verhandelen van uniek artistiek werk en de daarmee samenhangende rechten sociale rechten dienen te worden afgedragen aan MdA/Agessa.
Dus voordat je toekomt aan het overleggen van het bewijs van je rechten kan de tegenpartij al aantonen dat het werk of het auteursrecht door jou is verkocht als artisan en dat de sociale lasten niet in de kas zijn terechtgekomen van MdA/Agessa dus het kennelijk niet gaat om een uniek werk waar auteursrecht op rust. Einde oefening dus. Zelf veroorzaakt. Niet goed nagedacht vooraf. Kosten juridische procedure op niemand te verhalen. Verlies dus.
Dat is dan maar één voorbeeld van situaties waarin de artiste/auteur terecht kan komen als hij de verkeerde status kiest voor zijn toko. Door eigen toedoen vergooi je zo je kansen.
Ondernemen is vooral je eigen kansen creëren.
Ik heb zelf 15 jaar gewerkt in het management van een bedrijf in de artistieke sector (125 personeelsleden waarvan gemiddeld zo’n 20 freelance of in opdracht), heb jarenlang ervaring met een eigen bedrijf en werk momenteel als uitvoerend kunstenaar in Frankrijk. Ik heb, jammer genoeg, al verschillende hardwerkende creatievelingen zien struikelen over dit soort zaken.

Helder verhaal van WvT. Ik heb een andere visie in deze discussie. Ik ben iemand van de praktijk. Mijn motto is kansen creëren voor jezelf, verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes en je niet laten afschrikken door de bureaucratie. En als je het ergens niet mee eens bent actief inzetten op verandering, niet uitwijken. Zit in de aard van het beestje.

RIOUVERT.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?