Reageer op: entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

#189650
 Noë
Sleutelbeheerder

Natuurlijk:
Voorbeeld voor afdracht van sociale lasten en belasting bij een omzet van €25.000, minus bedrijfskosten van €10.000, dus BRRUTO resultaat van €15.000 (dat is niet netto zoals Riouvert schrijft) bij ene inschrijving als entreprise individuelle in het microrégime en/of als auto-entrepreneur, berekent de RSI een afdracht van €6.575 op jaarbasis voor alle sociale lasten, ziektekostenverzekering en pensioenopbouw.
Bijzonderheden: inclusief arbeidsongeschiktheidsverzekering en arbeidsongevallen, het risico van omzetverlies door ziekte na 1 jaar, meewerkend echtgenote GRATIS meeverzekerd.
Geldend TVA-tarief op de omzet 0% (in geval van de MDA is dus 10% van de omzet TVA = €2500, die in feite als kosten bij bovenstaande sociale lasten moet worden geteld)
Vrijstelling voor taxe CFE alleen in het eerste jaar.
Oprichtingskosten: gratis tot enkele tientjes, afhankelijk van de oprichtingsorganisatie. Maar: IEDEREEN kan worden ingeschreven, geen ballotage van de MDA en dus geen bescherming van bestaande ‘gevestigde’ kunstenaars t.o.v. van nieuwkomers.

Je betaalt dus ongeveer €100/maand meer als je kiest voor een vrije niet-kunstenaar inschrijving in het microrégime, maar je krijgt er een betere sociale dekking voor terug, maar vooral: vrijheid en GEEN inmenging van de MDA in je bedrijfsvoering en ambtelijke bemoeizucht in waar je je kunst wel en niet mag verkopen. Ik heb me nog niet verdiept in een eventuele nieuw MDA, maar voor wat betreft de bestaande: het is een duur misbaksel dat de elite beschermt, de overheid klauwen met geld kost met een leger aan overbodige ambtenaren waar we zo snel mogelijk vanaf zouden moeten willen (dus ik voel me niet aangesproken om terughoudend te zijn van toon). Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat kunst niet gesubsidieerd moet zijn, maar dan graag op een manier die niet de bestaande kunstenaarselite beschermt, maar een die de markt de kans geeft om de merites van een kunstenaar te beoordelen. Bijvoorbeeld €100/maand inkomstensubsidie via de IR, dan komt het financiële plaatje precies hetzelfde uit als bij een inschrijving via de MDA, kunnen al die MDA ambtenaren wat nuttigs gaan doen en houdt de kunstenaar zijn volledige vrijheid.

Overigens: Beste Riouvert, zou u iets over uw achtergrond willen vertellen, ik wil graag weten met wie ik discussieer. Ik sta hier met mijn eigen naam en de naam en ervaring van ons bedrijf is heel gemakkelijk via google te vinden.

Wim

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?