Reageer op: entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

#189690
 Noë
Sleutelbeheerder

MOOI. Ik vind dat sinds de twee Theo’s er bij gekomen zijn deze discussie wel gepromoveerd is van de Jan Klaassen en Katrijn poppenkast naar iets serieus.
Misschien zou het toch wel een beetje een eye-opener kunnen zijn voor nieuwkomers hoe dingen hier in de praktijk soms/vaak werken.
De zin “Sterker, het zwarte circuit heeft het statuut omarmd en gebruikt het om nu op legale wijze de echte aangiftes te ontlopen en een ziektekostenverzekering op de koop toe te krijgen.” Dat denken wij dus Theo – en wie heel dicht bij de mensen staat die zou daar misschien wel iets meer van weten. Maar de essentie van het zwarte circuit is toch dat het zwart is en zich volledig aan de waarneming onttrekt.
En moeten wij hier nu de AE als de zwarte zondebok zien en is de rest witter dan wit.
Hoeveel artisans werken er met het halfie-halfie systeem ? Kun je het zelfs iemand kwalijk nemen als het belastingklimaat dusdanig is dat hij op een normale manier geen droog brood kan verdienen ? En wie geheel zonder zonde is werpe de eerste steen….

Wat is zwart en wat is wit. Ik geef een voorbeeld – mijn Engelse buren spreken na 10 jaar hier geen woord Frans. Ik regel alle administratieve dingen voor hun. Belastingaangifte, rijbewijs omzetten, alles wat met de autoriteiten te maken heeft.
Dat doe ik Pro Deo. Maar die man is best handig. Dus hij repareert mijn tractor en mijn gereedschap en hij doet klusjes. Hand wast hand.

Hout voor de verwarming kopen wij niet. Iedereen – misschien een tip ? – heeft recht op houtkap in een perceel bos in de commune. Dat kost je 200 euro en dan mag je net zo veel kappen als je maar wilt. Ik heb er zeker dertig stere ( = cubieke meter) hout uit gekregen en dat hebben ze in grote “buches” bij mij aangeleverd want ik heb niet zo’n grote aanhanger en een tractor die zwaar genoeg is. Waarde als ik het moet kopen minstens 30 X 60 = 1800 euro. Al deze dingen is dat zwart ? Of zijn het vriendendiensten.
Ik zie in ons dorp een ruileconomie. Niet 100 % maar wel 50 % of zo. Is dat zwart ? De mensen doen het zo al generaties lang. Laten we niet oordelen en laten we zeker niet veroordelen.

Je laatste zin :
“Europa erkent de AE niet eens als ondernemer en dat is maar goed ook” daar kan ik niet mee leven. Europa ? Je bedoelt misschien de EU – dat is wat anders.
En wat hebben die met erkenning van ondernemers in Frankrijk te maken ?
Waar haal je dat vandaan ? En waarom denk je dat dat goed is ?
Belastingwetgeving is geen zaak van de EU. Het is één van de gebieden die ze niet naar zich toe hebben kunnen trekken omdat geen enkele EU lidstaat er ook maar over peinst om de EU daarover de competentie te geven. En dat vind ik nu juist maar goed ook. En belangrijker dan dat vindt een overweldigende meerderheid van de Fransen dus ook. En dat vinden bijna alle Europeanen. We zouden het ze eens moeten vragen. In een referendum.
Maar mij interesseert het dus waar je dat statement vandaan haalt dat Europa (de EU)
de AE niet als ondernemer zou erkennen.
Want als dat waar zou zijn dan zou dat dus betekenen dat een AE -ondanks dat zijn ziektekosten door Frankrijk betaald worden – niet als zodanig erkend zou zijn en dat hij dus alsnog door het CVZ/ZINL aangeslagen zou kunnen worden voor premies en bijdragen indien hij een wettelijk pensioen uit Nederland ontvangt.
En dat is dus in strijd met de Europese verordeningen.
Dus verklaar je nader aub.
Bij voorbaat dank.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?