Zwart werken en de mogelijke gevolgen

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zwartwerken, er wordt veel over gepost en het is een erkende praktijk; toen laatst een betrapte zwartwerker voor het tribunaal moest verschijnen bleek in zijn zwartboekje de namen vermeld te staan van diverse hoogwaardigheidsbekleders met directe banden met de rechtbank. De zaak werd snel geseponeerd.
    Maar grijswerken… waar ligt de grens?

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonsoir,

Heel eenvoudig: de grens ligt bij waar je betrapt wordt.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Burenhulp is eigenlijk ook zwartwerk, net als raad geven op een forum …. Nog even en dan mag je zelf ook alleen nog maar gedeclareerd klussen in je eigen huis !
    On marche sur la tête !

Noë
    Sleutelbeheerder

Zwart werken is een manier om diefstal van de overheid te voorkomen.`Stel ik laat een klus doen van 100.000 Euro wit of 60 000 zwart, dan heb ik daar in het zwarte geval EUR 150.000 inkomen voor nodig en in het witte geval Eur 90.000

Een witte klus Eur 100.000 kost mij EUR 150.000 inkomen, waarvan EUR 50.000 naar de belasting gaat. De klusser betaalt naast zijn BTW van zeg 20,000 ook nog inkomstenbelasting EUR 30.000. Totaal ontvang de staat dus van mijn EUR 150.000 inkomen EUR 50.000 + EUR 20.000 + Eur 30.000 = Eur 100.000. Te gek voor woorden.

Dezelfde klus zwart kost mij EUR 60.000 netto, dat is bruto EUR 90.000 en EUR 30.000 inkomstenbelasting. Ik betaal natuurlijk nog wel BTW op de onderdelen. Maar je bent een dief van je eigen portemonaie als je de klus wit laat doen. De staat krijgt in beide gevallen waar ze recht op heeft. In het “witte geval” , word je dubbel geschoren. Hetzelfde gebeurde in de vroegere omzetbelasting. Men heeft dat toen omgezet van de belasting op de toegevoegde waarde en dat is op alle fronten billijker.

Ik vrees, dat eerst Joost Kubbe nog gelijk moet krijgen voordat het systeem veranderd wordt. Voordien: regel je zaken zwart en verstandig.

Als de staat fair play zou zijn, dat zou men alle klussen die met wit laat doen aftrekbaar moeten maken. In dat geval is het niet zinvol zijn om een klus zwart te laten doen en de belastingen zouden een rechtvaardig deel krijgen.

Maar zoals het nu is, ben je gek als je een klus wit laat doen.
    De getallen zijn bedoeld als voorbeeld om de bedoeling duidelijk te maken. Het is duidelijk dat zwart geld op generlei wijze vies of crimineel geld. door hebzucht van de fiscus ontstaat er een zwart circuit, maar daar is niet mis mee.

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik begrijp dat als je boos bent de rede ver is te zoeken, maar dat praat nog niet de kronkelberekeningen van de kwade wolf goed. Heeft er iemand hier ooit van gehoord dat een witte klus van 100.000 zwart voor 60.000 wordt aangeboden. En dat daar dan in beide gevallen inkomstenbelasting over wordt betaald, zoals in het voorbeeld boven? Op dit soort vreemde kromme verdedigingen van ‘ikke eerst’ zit niemand te wachten.
    Natuurlijk kun je het niet eens zijn met de geheven belastingen, maar dan moet je dat politiek uitzoeken. Enne … vraag anders Uli Hoeness hoe het uiteindelijk voelt om belasting te ontduiken.

Frans

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    En dat daar dan in beide gevallen inkomstenbelasting over wordt betaald, zoals in het voorbeeld boven?

Ieder bedrag, wat ik uitgeef is een nettobedrag van een bruto inkomen.

Quote:
    Heeft er iemand hier ooit van gehoord dat een witte klus van 100.000 zwart voor 60.000 wordt aangeboden

Dat je geen goed onderhandelaar bent, zegt niet zoveel. Ik heb heel mijn huis in de Aude laten schilderen door Roemenen voor 10 Eur per uur. Fransen vroegen het dubbele.
    De getallen waren allemaal uit de duim gezogen, omdat ik ten onrechte aannam, dat lezers de bedoeling konden begrijpen en daarbij exacte getallen alleen maar zouden verwarren.

Quote:
    Vraag anders Uli Hoeness hoe het uiteindelijk voelt om belasting te ontduiken.

Dat is heel andere koek. Appels en peren, weet je wel.

Maar goed, blijf braaf en betaal keurig jouw bijdrage aan de verspillende overheid, maar dat is weer een ander verhaal.

Voor de curieuze lezer: de geitjes hebben zich allang teruggetrokken uit dit forum 🙁

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Het is duidelijk dat zwart geld op generlei wijze vies of crimineel geld.

Wolf, je houdt er een wel heel speciale opvatting op na.

Noë
    Sleutelbeheerder

Wat heeft het onderwerp in hemelsnaam met Frankrijk en Juridische Zaken te maken. Wat is de aanleiding dat het hier verschijnt? Verveling of behoefte aan actie? Ik hoop u op uw wenken te hebben bediend. Mijnerzijds was het een hoax reactie, op de uitdaging van de beheerder.

De twee enige serieuze reacties waren die van Jos en Joost.
    De reacties op mijn hoax reactie lieten zich wel kennen!

Noë
    Sleutelbeheerder

Waar zijn de geitjes gebleven in dit verhaal? Ik vind het allemaal erg verwarrend, onnavolgbaar, en niet meer te onderscheiden van de werkelijkheid. Zeker geen hoax, een psycho-sprookje wellicht.

Noë
    Sleutelbeheerder

Of missen we de drie biggetjes? 🙂
    Ik kon niet achterblijven. 😉

Noë
    Sleutelbeheerder
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dank Ratatouille, de lezer oordele zelf. (hihi, zo lachte de wolf in beide verhalen)

Noë
    Sleutelbeheerder

En zo verwerd dit forum tot Silly Symphony.

edit 16/3: hoofdletters.
    (naar de Silly Symphony cartoons.)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Het onderwerp ‘Zwart werken en de mogelijke gevolgen’ is gesloten voor nieuwe reacties.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?