Dit onderwerp bevat 17 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
6 september 2017 om 15:31 #207251NoëSleutelbeheerder
Waarde Forumgenoten.
Onderstaande tekst wilde ik jullie niet onthouden. Ik heb een schade geclaimed bij mijn Franse verzekeraar en deze wil dat graag uitbetalen. Door tekortschietende service heb ik mijn Franse bankrekening al jaren geleden opgezegd. Ik wil graag dat Amaguiz, mijn verzekeraar, het uit te betalen bedrag op mijn Nederlandse rekening stort en heb hen daarom de gegevens van mijn Nederlandse rekening gestuurd. Dit indachtig het toch alweer een aantal jaren geleden geharmoniseerde Europese betalingsverkeer. Zie onder het antwoord dat ik mocht ontvangen.
Bonjour Monsieur BUCKENS,
J’ai bien pris connaissance de votre message indiquant votre nouvel IBAN et vous en remercie.
Simplement je ne peux le prendre le compte car il ne s’agit pas d’un IBAN français.
Effectivement afin d’effectuer correctement les prélèvements de cotisation il est nécessaire d’avoir un IBAN français et ne peut donc apporter la modification demandé.Je vous remercie, et reste à votre disposition pour toute information complémentaire.
Cordialement,
Roxane Breger
Service Client AmaguizZucht, Jeroen B, 62
6 september 2017 om 16:11 #207252bosbessDeelnemerGoed dat je alleen maar zucht. Ik zou persoonlijk woest worden. Maar dat helpt niet. Zuchten trouwens ook niet. Moet de franse bankrekening per se op jouw naam staan? Anders kun je de naam opgeven van een vertrouwenspersoon met een bankrekening in Frankrijk, die het bedrag na ontvangst direct overmaakt naar Nederland.
Je moet die persoon dan wel je bankgegevens toesturen, maar dat is geen bezwaar. Bovendien moet je de verzekeringsmij voor de zekerheid er wel bij laten vermelden dat het geld bestemd is voor jou plus je polisnummer en het schadenummer. Anders krijgt die persoon misschien last met de fiscus.
Wanneer je niemand kent die in aanmerking komt en het niet om tonnen gaat, wil ik het eventueel wel voor je doen. Ik heb een rekening bij ING Direct (franse internetbank) en van daaruit is het vrij gemakkelijk om geld naar Nederland over te maken, hoewel het altijd ingewikkelder is dan bij een NL bank, waar je simpelweg het IBAN-nummer, de tenaamstelling en de woonplaats vermeldt. Franse banken vragen altijd om eerst een externe rekening aan te maken waarnaar je kunt overschrijven. Maar bij ING Direct is dat snel gebeurd.
Je kunt blijven zuchten tot je een ons weegt, maar praktische oplossingen vinden voor dit soort franse achterlijkheden werkt sneller. Succes.
7 september 2017 om 11:46 #207260NoëSleutelbeheerderHet lijkt me handig om dit voorval in ieder geval aan te melden bij het meldpunt IBAN discriminatie van De Nederlandsche Bank op mailadres meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl.
Dit probleem is niet uniek voor Frankrijk, ook in Nederland en andere EU landen wordt een buitenlandse IBAN soms niet geaccepteerd.
7 september 2017 om 11:48 #207261NoëSleutelbeheerderHa Bosbess,
Dank voor het aanbod. Het bankrekeningnummer dat Amaguiz hanteert is van een Franse vriend. Dus dat komt goed. Hij heeft ook drie jaar geleden onze premie overgemaakt omdat ook toen Amaguiz alleen Franse IBAN’s accepteerde. Eigenmachtig hebben ze daarvan een automatische incasso gemaakt. En ook dat was een typisch geval van Zucht.
Jeroen B, 62
7 september 2017 om 13:56 #207262NoëSleutelbeheerder@ Jako,
Zojuist mijn klacht in zowel Nederland als wel Frankrijk ingediend. Dank voor de tip.
Jeroen B,62
8 september 2017 om 17:07 #207273NoëSleutelbeheerderHet blijven verzetten tegen “moeilijkdoenerij” in het Franse systeem is niet goed voor de stress. Het systeem is nu eenmaal zo en je kiest er zelf voor om hier al dan niet tijdelijk te wonen.
Het Franse banksysteem is anders georganiseerd dan het Nederlandse. Beide systemen hebben zo hun voor en nadelen.Waarom zo tegen een Franse bankrekening zijn? Sommige zijn helemaal gratis voor de dagelijkse zaken. Zeker de internetbanken zijn qua betaalgemak vergelijkbaar met wat in NL gewoon is. Je krijgt zelfs rente op je spaarrekening.
Voor authentificatie bij het overmaken van geld maakt men soms gebruik van je mobiele telefoon (ING-Direct bv) vandaar dat het wat anders werkt. Je hebt daarentegen weer geen extra “Random Reader”, TAN codes of kastjes nodig.
9 september 2017 om 12:22 #207282NoëSleutelbeheerderInderdaad. Go with the punches.
9 september 2017 om 13:11 #207283NoëSleutelbeheerderEr zijn duidelijk 2 kampen onder de Frankrijkgangers hier. Degenen die zich aanpassen aan het bestaande systeem en een Franse bankrekening openen (zelfs met cheques) en degenen die zich niet willen aanpassen en eisen/verwachten dat Franse bedrijven zich aan de Europese bancaire regels houden en IBAN volledig ondersteunen.
Ik hoor duidelijk bij de tweede groep. Ik heb geen Franse bankrekening en die gaat er niet komen ook. Ik zou niet weten waarvoor. De EDF schrijft zelfs de elektriciteitsrekening van mijn Nederlandse rekening af. En ja, bij iedere rekening van een artisan moet je nog wel even om zijn RIB vragen, maar dat heeft nooit tot problemen geleid. En als de verzekeringsmaatschappij dat niet accepteert, dan neem je toch gewoon lekker een andere. Keuze genoeg.
Noem me eigenwijs. Dat is dan wel weer een beetje Frans 🙂
9 september 2017 om 15:26 #207284NoëSleutelbeheerderDit is niet uniek voor Frankrijk hoor.
Zelfs de nieuwe Nederlandse satellietprovider Joyne accepteert uitsluitend klanten met een Nederlands IBAN nummer. Ze hebben deze illegale eis zelfs in de algemene voorwaarden opgenomen waardoor een klacht bij DNB op voorhand zal worden toegewezen.
Wat me vooral stoort aan het Franse betaalsysteem is dat traag en duur is, zeer vatbaar voor fraude en fouten. Het is niet vreemd dat Fransen hun bankgegevens beschermen en het vragen naar hun RIB als onzedig voorstel beschouwen, terwijl dit in de rest van de wereld de gewoonste zaak is.
9 september 2017 om 17:07 #207286NoëSleutelbeheerder@wubbe Dan behoor ik duidelijk tot de eerst groep. Nu heb ik in meerdere landen gewoond en heb geleerd dat een snelle aanpassing voor mij het beste werkt.
Vanuit het Franse perspectief is de EU (of UE) een stuk minder belangrijk dan vanuit het Nederlandse. Een groot thuisland versus een land met een heel groot buitenland. Dus waarom voor die anderhalve grapjas die perse wil werken met een NL Iban het systeem aanpassen. Gaat echt niet (snel) gebeuren hoor, hoeveel brieven je ook gaat schrijven.
Maar nu begrijp ik nog steeds niet het waarom! Waarom wil je, als je in Frankrijk woont, met een bankrekening uit Nederland werken. Omdat het kan?
Natuurlijk heb ik ook nog een NL rekening. Gebruik hem enkel als ik in NL ben om te kunnen pinnen in winkels e.d. want in NL werkt mijn Franse pas dan weer niet waar deze het in de rest van de wereld wel doet! Dan blijkt NL ineens het buitenbeentje met z’n eigen Maestro betaalsysteem dat andere debit kaarten uitsluit..
9 september 2017 om 18:58 #207289NoëSleutelbeheerder@ron, dus in Nederland werkt jouw Franse pas niet? In Frankrijk werkt mijn Nederlandse pas wel! Net als in de rest van de wereld. Hoezo is Nederland dan het buitenbeentje?
Ik geloof er trouwens niets van dat Duitsers, Engelsen en Italianen in Nederland niet zouden kunnen pinnen.
Ik woon overigens niet in Frankrijk, ik heb er een huis.
En ik ga al helemaal geen brieven schrijven. Waarom? Ik heb helemaal geen problemen. Het enige wat ik extra moet doen is een RIB vragen als ik ergens een factuur van krijg. Ik heb vorige maand zelfs teveel betaald geld terug gestort gekregen van een artisan. De mevrouw van de administratie vond dat wel eng en ingewikkeld, maar het is gelukt. Alternatief was een cheque…10 september 2017 om 10:01 #207301NoëSleutelbeheerderNederland heeft een efficiënt en goedkoop betaalsysteem gemaakt buiten de invloed van de grote credit card maatschappijen om.
Het wereldwijde en dure EMV betaalsysteem (Europay, mastercard, visa) staat in Nederland buitenspel bij gebruik van pinbetalingen. Je kunt in Nederlandse supermarkten dan ook meestal niet met een credit card betalen, terwijl dit in Frankrijk van oudsher juist wel gebruikelijk is. Nederlandse winkels zijn niet bereid om de hoge vergoeding aan de credit card maatschappij af te dragen, ze houden liever de prijzen laag.
Nederlandse passen kunnen zich, afh van de kaart, bij gebruik in het buitenland aanpassen aan het EMV credit card systeem en werken dan gewoon, maar andersom niet. Een credit card kan zich niet als “maestro card” gedragen.
10 september 2017 om 11:22 #207302NoëSleutelbeheerderZo is het Jako. Ondanks dat op mijn Franse betaalpas met grote letters “Debit” staat denken de Nederlandse PIN kastjes dat het een creditcard is. De dames achter de kassa “zien” het meteen omdat de kaart niet helemaal vlak is. De werkelijke reden is dat de winkelier voor mijn pas extra omzet dient af te dragen waar hij geen zin in heeft en dus botweg die optie uitzet. Heel ambetant.
Dat “goedkope” NL systeem is overigens uit nood geboren in de tijd dat de Postbank zich niet wilde conformeren aan het systeem van de commerciële banken. Lange tijd werkte beide systemen, zeer inefficiënt, compleet naast elkaar.
De vraag of EMV duurder is dan Maestro hangt af hoe je er naar kijkt. De persoon met een betaalrekening is in Frankrijk voordeliger uit tov NL, gratis tegen ongeveer € 5,- pm in NL. Wat de winkelier per transactie dient af te dragen, en dus zal doorberekenen, kan ik zo snel niet vergelijken.Dus @Wubbe, Nederland is het buitenbeentje omdat je er met je buitenlandse pas niet terecht kan (uitgezonderd toeristische omgevingen en de flappentapper), en het buitenland is nu eenmaal vele malen groter dan NL alleen.
Met het schrijven van brieven doelde ik op de m.i. verloren energie van Jeroen. Maar goed dat is ieders eigen recht.10 september 2017 om 18:00 #207308NoëSleutelbeheerder@ron, jouw bewering dat Nederland het buitenbeentje is, dat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat het absoluut niet zo dat je er met een buitenlandse pas niet in Nederland terecht kunt. Hoe kunnen alle Duitsers, Spanjaarden en Italianen dan in Nederland inkopen doen en hun parkeerkaartje betalen? In veel steden kun je de parkeergarage alleen met een (Maestro) kaart betalen. En veel buitenlanders blijken die te hebben. Haarlem (waar ik woon) wordt ieder jaar overspoeld door toeristen. En die gaan heus niet contant geld pinnen en alles contant betalen.
Staat op jouw pas het Maestro logo?
Overigens staat hier: https://www.betaalvereniging.nl/kaartbetalingen/pinnen/ dat met de introductie van het nieuwe pinnen je met de EMV chip betaalt (Maestro en V Pay). Dus toch EMV?
12 september 2017 om 10:35 #207351NoëSleutelbeheerderNee het Maestro logo staat niet op mijn Carte Blue debit betaalpas. Er staat op debit en mastercard.
Ik heb er twee en geen van beide heeft dat logo. In NL zijn de meeste betaalstations enkel actief voor Maestro kaarten. Bij de super en dat soort winkels kan ik dus niks met mijn Franse kaart. Parkeergarages, pompstations en restaurants lukt meestal wel omdat die ook credit cards accepteren.
Met mijn Franse kaart ben ik al in heel wat landen geweest en kan er overal mee betalen, alleen in NL gaat dit niet! Vandaar.
Nu behoor ik tot jouw groep 1 mensen dus zoek ik een praktische oplossing zonder mij verder om het systeem druk te maken. Dit Nederlandse betaalgemak kost me uiteindelijk ongeveer 60 euro per jaar wat ik dan maar voor lief neem.Misschien hebben ander forumlezers een betere oplossing of hebben ze een Franse kaart die wel werkt in NL dan hoor ik dat graag.
12 september 2017 om 11:07 #207353NoëSleutelbeheerderMaestro debit cards worden in meer landen uitgegeven, maar niet in Frankrijk, en ze worden zelfs in deelnemende landen niet altijd door alle banken uitgegeven. Het debit card systeem werkt anders dan het credit card systeem. Hoewel een credit card ook als debit card geregistreerd kan zijn, dus de betaling wordt direct verrekend met je bankrekening, is de afhandeling van de betaling anders. Bij een debit card wordt altijd contact gezocht met de uitgevende bank en gecontroleerd of het actuele saldo toereikend is. Bij een credit card niet standaard, daar wordt meestal slechts gecontroleerd of je kredietlimiet niet is overschreden.
Denk niet dat er geen klachten zijn bij toeristen in Nederland. Onlangs was er nog een nieuwsitem bij Sky News (UK) waar een verslaggeefster glashard beweerde dat je in Nederland alleen contant kunt betalen, want ze kon nergens met haar credit card betalen.
12 september 2017 om 17:33 #207356NoëSleutelbeheerderErg leerzaam allemaal. Geweldig, zo’n forum (En wat weet Jako toch veel)
Maar… is het probleem van Jeroen B nu opgelost? En, heeft hij nog iets gehoord op de klachten die hij heeft ingediend?
12 september 2017 om 19:04 #207358NoëSleutelbeheerderBesten,
Ik hoop niet dat mijn reactie nu dubbel wordt geplaatst, maar na verzenden lijkt hij verdwenen te zijn. trage server?
Klacht is drie maal ingediend. Bij de Franse overheid, Nederlandsche Bank en bij de Europese Unie. Inmiddels ook drie ontvangstbevestigingen gekregen. De Nederlandsche Bank zou hem indienen bij de Franse overheid.
Op de site van de Europese Unie las ik dat ruim drie jaar geleden al een infractieprocedure was aangespannen tegen Frankrijk. Men heeft dus niet heel veel haast in het Gallische.
Dank voor de tips en de wijze woorden.
Jeroen B, 62
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.