Zône rouge/bleu – inondation

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Blijkbaar heb ik een voorkeur voor moeilijke huizen, maar een huis dat ik op het oog heb ligt in een tekening in de PPRi voor het gebied precies op de grens van een zone rouge en bleue, aan een rivier. Dat wil zeggen: de rode en blauwe lijn lopen precies midden door het huis, midden op het property. Woont één van u in zo’n zone, of weet u van dergelijke gevallen? Heeft u gedoe met verzekeren en bouwvergunningen? (De fosse septique zal vàst niet in het rode deel mogen.)

    Zit je met zo’n proprieté helemaal klem?

    #192738
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat dit niet alleen voor de Loire telt, maar ook op andere rivieren van toepassing is:

    http://www.loire.gouv.fr/IMG/pdf/Reglement_de_la_zone_bleue_cle1c11c7.pdf

    janv

    #192739
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overkoepelend in Frankrijk is er http://www.prim.net/ (Prevention RIsques Majeures). Voor de eigen commune kan je kijken wat de risques zijn op http://macommune.prim.net/, en ergens in je eigen departement zijn er dan documenten en kaartjes te downloaden met “Zonage règlementaire PPRI”, het “Plan de Prévention Risques Inondation”. Nou, “mijn” huis staat dus voor de helft in een rood en blauwe zone.

    Ik heb stoute schoenen aangetrokken en de mairie een mail gestuurd of ze aantekeningen hebben over schade aan de omgeving. (De eigenaar beweert dat het huis nooit is overstroomd.)

    Er zijn nogal wat mensen (100.000 huizen in Frankrijk) die pas later in een zone rouge terecht zijn gekomen. Nooit in mensenheugenis overstroomd (naar verluidt), maar bij koop of verkoop merkt de notaire opeens op dat het pand wèl in een zone rouge staat, en of de koper daar maar mee akkoord wil gaan.

    Ondertussen heb ik ook wat regeltjes gelezen, ze staan ook in de Loire link van Silex, die er ongeveer op neerkomen dat je géén nieuwe grond in de zone rouge mag gaan gebruiken. Niet met gebouwen, niet met hekken, niet met schuurtjes. Ook aan beplanting zijn eisen. Het gaat erom dat bij overstroming het water ongehinderd door kan. Ook elektrische installaties zijn eisen aan. Men wil gewoon geen extra gedoe in de zone rouge bij problemen. Ook herbouw van een weggespoeld of verbrand pand is niet toegestaan.

    Hmm.

    #192743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klinkt als niet doen toch? Zelfs als het nooit is overstroomd, het aantal overstromingen neemt eerder toe dan af…

    #192742
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet het nog niet, ik heb de mairie om info gevraagd, hoe erg het is, en of er een record is van schade aan het perceel. Benieuwd of ik antwoord ga krijgen! En eens kijken of je met wat maatregelen schade kan voorkomen. Een hogere drempel, een waterdicht schot voor de deur, een tegelvloer (is er al) en tegelplint..? Water in huis is natuurlijk niet fijn!

    #192736
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik zou als ik u was ook eens bij wat FR verzekeringsmaatschappijen informeren over de mogelijkheden en wenselijkheden ten aanzien van het verzekeren van een dergelijk object.
    FR kennende sluit ik niet uit dat dit torenhoge premies, afzichtelijke uitsluitingen of wellicht zelfs beide met zich mee brengt.
    En daar wordt u uiteindelijk niet blij van.

    Salutations, Jos

    #192737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JSwaal

    Doe een google op

    inondation 27 juillet 2012

    en

    inondation 28 juillet 2012

    en bekijk de plaatjes, dan weet je zeker dat je niet in een zône rouge/bleu met je tentje wilt staan.

    janv

    #192741
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de adviezen! Ik ga het uiteraard goed uitzoeken.

    Nou ben ik niet zo heel gek op verzekeren, een reisverzekering doe ik nooit, maar een opstal- en inboedelverzekering uiteraard wel.

    Je kan je nog wel afvragen: als de Franse overheid opeens besluit dat je huis in een zone rouge zit, dan is dat gewoon maar pech voor de eigenaar? Dan worden een 100.000 huizen opeens onverkoopbaar. (Ik zoek het uit.)

    #192740
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit JSwaal op 28/04/2014 11:03
    Je kan je nog wel afvragen: als de Franse overheid opeens besluit dat je huis in een zone rouge zit, dan is dat gewoon maar pech voor de eigenaar?

    Kort antwoord: JA.

    Dit soort narigheid komt met de regelmaat van de klok voor in FR. Zo zijn met de nieuwe regels voor CU en PdC veel terreinen plotsklaps niet langer constructible geworden. Heb je veel geld betaald voor een stukje bouwgrond, zit je in één klap aan de grond. Jammer, pech, niets aan te doen. In dit opzicht is FR echt een soort bananendictatuur.

    Mijn advies: niet beginnen aan een huis in een zone PPR. U weet niet waar u aan begint en zéker niet waar u eindigt.

    Salutations, Jos

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?