Ziektenkostenverzekering gezin

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197051
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Kom er niet uit, wat is las gaat allemaal over mensen met pensioen, dus bij deze een topic over onze situatie.

    Gezin, man vrouw zoon 9
    We gaan gite en chambre d’hote verhuren.

    Ik heb een gezinsreisverzekering met uitgebreide medische dekking voor de overbrugging. We vertrekken over iets minder dan twee maanden naar de nieuwe plek in Frankrijk.
    Onze Nederlandse zorgverzekering heeft aangegeven dat de verzekering stopt als we ons uitschrijven.

    Kunnen we een zaak beginnen rond het verhuren en dan een verzekering afsluiten en sociale pasten af gaan dragen?

    #197053
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja. Daar is echt al zoveel over geschreven.

    #197052
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Emiel, om te beginnen moet je bedenken dat een reisverzekering in het algemeen alleen maar ziektekosten vergoedt, wanneer er een onderliggende wettelijke ziektekostenverzekering bestaat. Wanneer je je dus uit het bevolkingsregister laat uitschrijven per de dag van vertrek naar Frankrijk, heb je geen NL wettelijke zorgverzekering meer en is je gezin onverzekerd. Er bestaan wel reisverzekeringen die ziektekosten dekken “vanaf de eerste euro”, maar die zijn flink aan de prijs. Daarbij is het de vraag of ze in jouw situatie dekkiing bieden. Zodra je namelijk op je franse adres aankomt, ben je niet meer “op reis”.

    Ik neem aan dat je je al hebt georiënteerd over welke franse bedrijfsvorm je wilt gaan kiezen. Dat zal je dan zo snel mogelijk in orde moeten maken, waarna je je kunt aansluiten bij de RSI (Régime Sociale des Indépendants). Dan ben je verzekerd tegen ziektekosten en, bij voldoende omzet, bouw je ook pensioen op. Mijn insteek zou zijn om de eerste maanden alleen “met vakantie” naar FR te vertrekken. Die vakantietijd kan je gebruiken om je bedrijf op te zetten en alles administratief in orde te maken. Daarna schrijf je je uit uit NL en bij het CVZ.

    Het allerbeste is om even kontakt op te nemen met een echte deskundige op dit gebied. Als je googelt op Wim van Teeffelen kom je bij Ondernemen in Frankrijk. Googelen op Rob van Schijndel levert Emigratie Frankrijk op. Beiden zeer deskundig en met veel Frankrijk-ervaring.

    #197054
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je met een leerplichtig kind (5-15 jaar in Frankrijk) in Frankrijk aankomt en het kind zoals de wet voorschrijft naar een Franse school stuurt, ben je per definitie in Frankrijk gevestigd en dus geëmigreerd. Dat betekent dat de Nederlandse zorgverzekering en ook de Nederlandse reiskostenverzekering per die dag zijn beëindigd (lees er de kleine letters maar op na), precies zoals Bosbess stelt. Als je later een claim indient op een van deze verzekeringen en de verzekeringsmaatschappij gaat e.e.a. uitzoeken, dan mogen ze weigeren om uit te betalen. Ik ken diverse dossiers, waarbij de maatschappij dat inderdaad heeft gedaan.
    In Frankrijk kun je slechts een betaalbare ziektekostenverzekering krijgen als je ‘status’ hebt. De enige status waar je voor in aanmerking komt, als ik het verhaal lees, is die van ondernemer. Er is niets op tegen om de verhuur van gîtes en chambres d’hôtes als bedrijfsactiviteit op te geven voor een kleine onderneming. De onderneming betaalt vervolgens sociale lasten, waaronder ziektekostenverzekering, en het gehele gezin is verzekerd bij de RSI. Nu zijn er in theorie 22 bedrijfsvormen (in praktijk een stuk of 4) en mogelijk drie verschillende regimes voor sociale lasten waar de ondernemer uit kan kiezen. In plaats van dat allemaal hier uit te typen kan ik slechts adviseren om op deze site e.e.a. ten aanzien van het Franse ondernemerschap na te lezen. Veel meer over dit onderwerp op http://www.ondernemen-frankrijk.nl

    #197055
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank.
    Ja de reisverzekering dekt bij uitschrijven GBA.
    School, zoon blijft officieel op zijn Nederlandse school via afstandsonderwijs, zeker tot einde van dit schooljaar, maar dat terzijde.
    En inderdaad is je site behulpzaam bij de juiste bedrijfsvorm kiezen, dat gaat helemaal goedkomen, wel nogmaals dank voor deze site en ondernemen-Frankrijk want ze staan bol van de nuttige en noodzakelijke informatie. Het zal wel entreprise individuelle, micro entreprise classique worden, maar daar duik ik nog in, nu eerst andere zaken die echt hier moeten 😉

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?