Ziektekostenverzekering

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Wij zijn voornemens op termijn veel in Frankrijk te zijn. Mij is bekend dat je belastingplichtig bent in het land waar je economisch en sociaal gebonden bent. Dat zal bij ons erom spannen. Wij zullen in beide landen een vorm van inkomen genereren en ook in beide landen regelmatig verkeren. Hoe wij fiscaal uiteindelijk zullen eindigen is mij voor deze vraag om het even. Waar ik naar op zoek ben is de vraag hoe je in een dergelijke situatie verzekerd bent voor ziektekosten. Nu we nog af en toe een of twee weken in Frankrijk zijn, zijn we in Nederland verzekerd en in Frankrijk hebben we onze doorlopende reisverzekering (denk ik). Maar hoe werkt het straks?

    ik kon dit onderwerp niet op de site vinden.

    groet, Verena

    #197964
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zie daartoe titel II van Verordening 883/2004 (en eventueel de bijzondere bepalingen van titel III, hoofdstuk 1).
    U geeft , gezien die Verordening, te weinig informatie, om uw ziektekostenverzekeringspositie te kunnen beoordelen. Een rol spelen bijvoorbeeld:
    1. waar woont u (soortgelijke beoordeling als bij belastingplicht: dus aan welk land bent u het meest sociaal en economisch gebonden?)
    2. welke sociaal-economische positie heeft u: inkomen uit zelfstandige arbeid en/of inkomen uit loondienst, inkomen uit pensioenen, en in welke landen in welke combinatie?
    3. zijn er bijzonderheden in verband met detachering of ambtenarenstatus of werkzaamheid als transportarbeider of omvang van de werkzaamheden?
    4. de toelatingsvoorwaarden tot de wettelijke ziektekostenverzkering van enerzijds het Franse ziektekostenstelsel en anderzijds het Nederlandse. Het Franse heeft in beginsel een beroeps/bedrijfstakgebonden stelsel plus een vangnet van CMU wie daar niet in past (daar staat wel informatie over op deze site). Nederland heeft in beginsel een ingezetenenstelsel, dus op de eerste plaats gebaseerd op de vraag of men in Nederland woont. Maar ook de vraag of en hoe men in Nederland werkt speelt, onder toepassing van titel II Vo883/2004, een rol.

    #197963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    onze situatie is als volgt:
    – wij leven van ons vermogen dat in NL op een bank staat.
    – wij leven ook van de rente die wij van dat vermogen krijgen.
    – voorts zullen wij dat inkomen, daar waar mogelijk, aanvullen met allerhande dienstverlening, zoals: gite verhuren in LDF, huis verhuren in NL, table d’hote aanbieden in LDF, training geven in NL.
    Wij zullen in beide landen een huis hebben dat in beide gevallen ongeveer even groot is eb waar we ongeveer 50-50 onze tijd doorbrengen.

    groet, Verena

    #197965
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verena, wat jullie doen/willen is wel erg europees gedacht. hr Voogd geeft de juiste adviezen, maar ik denk dat je gewoon maar moet doen en per keer / per jaar kijken wat de autoriteiten van elk land dan weer vinden van iets wat je dan doet. Europees is niets echt helder geregeld (op papier wel) en vrijwel niemand weet er voldoende van. Komt nog bij dat in Frankrijk elk departement ook nog weer een eigen beleid en cultuur er op na houdt (op papier is er wel eenheid van bestuur in FR). Als je een bedrijf runt, reken dan 1 dag per week aan ‘papier eten’. Voor fiscale kwesties kun je Rob van Schijndel (google.fr) vragen, die is erkend vakman in beide landen.

    #197962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit,
    dank. Ik ga Googelen en we gaan de stap over enige tijd wagen.

    verena

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?