Ziekte kosten – gepensioneerde Nederlander, verhuist van Engeland naar Frankrijk

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Recentelijk zijn mijn vrouw en ik van UK naar Frankrijk verhuisd. Vrouw is Engelse, ikzelf Nederlander, maar op jonge leeftijd Nederland verlaten. Ik heb dus nooit in NL gewerk, heb geen burger Service Nummer, heb geen flauw idee wat CVZ en AWBZ etc betekent, en leef gelukkig in ‘a state of blissful ignorance’ van het complexe NL systeem. Ik werk nu in Frankrijk voor een Anglo/American firma en dus voor ons is alles verzorgd kwa ziekte kosten verzekering, pensioen etc via een Franse PZ firma.
    Vraag gaat om mijn gepensioneerde moeder die met ons mee verhuisd. Haar situatie schijnt ingewikkeld. Zij heeft dus wel meerdere malen in NL gewoont, maar zinds 1992 in UK (VK). Zij ontvangt een pensioen van SVB, ook van Shell, en omdat mijn vader ook een tijd in UK heeft gewerkt en kleine ‘UK state pension’.
    Zij genoot dus ook van het schitterende en vaak ongewaardeerde, gratis ‘National Health System’ of NHS. Omdat zij een ‘National Insurance Number’ had vanwege het feit dat mijn vader in UK werkte (overleden – 1984). Zelfs na terugkeren NL in 1985, en toen weer terug naar UK in 1992 had zij nog steeds recht op de NHS, zonder betaling aan CVZ? of wat het toen was.
    Nu dat zij in Frankrijk woont heeft ze hier gezondheidzorg nodig en betaald op dit moment alles zelf (houd wel alle rekeningen) Zij heeft een S1 formulier aangevraagd van de DSS (department of Social Security) in VK, maar omdat haar pensioen in NL groter is dan in UK, zegt he DSS dat zij een dergelijk formulier van haar ‘zorgverzekeraar’ in NL moet aanvragen, en dus ook dat ziektekosten verzekering van haar pensioen word ingehouden in NL.
    Klopt dat? Waar kan zo’n formulier worden aangevraagd? Wie is haar ‘zorgverzekeraar’? Ik heb al veel op internet gezocht, maar mijn kennis en begrip van het NL systeem is ‘ZERO’. Moeder is 82 en probeert ook veel op te zoeken, maar het word niet makkelijk gemaakt voor mensen van oudere leeftijd. Zij is ook niet meer op de hoogte van hoe het werkt. Helpt ook niet dat wij zo ver mogelijk van Parijs wonen (Dept 64, en dan nog in het zuiden)
    Heeft iemand een dergelijk situatie of kennis daarvan die advies kan verlenen? Zijn er contact punten/personen die zouden kunnen adviseren?
    Bedankt voor enige hulp
    Janz64
    Excuses voor slecht Nederlands, maar ik ben er ook al 48 jaar uit – I’m really a Brit with a Dutch Passport.

    #197071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uw moeder kan bij http://www.zorginstituutnederland.nl een formulier downloaden om een S1 of E121 formulier aan te vragen, dat ingeleverd moet worden bij het plaatselijke woonlandorgaan (CPAM) in Frankrijk. Zorginstituut Nederland is krachtens Vo883/2004 vermoedleijk haar “bevoegde orgaan van haar pensioenland Nederland”. Op die website is onder zoeken middels buitenland en verdragsgerechtigde veel informatie te vinden. Ze moet gaan betalen aan dat Zorginstituut en daarvoor aangifte jaarlijks doen van hara inkomen (Ninbi aangiftebiljet).
    Tenminste: als het V.K. gelijk heeft dat Zorginstituut Nederland voor haar Franse zorgkosten moet opkomen. Niet de grootte van haar Nederlandse en Britse wettelijke pensioenen zijn daarvoor echter doorslaggevend, maar de duur dat ze aan opbouw van wettelijke pensioenen in verschillende landen onderhevig was in jaren: de langste duur bepaalt het. Dat kan bij een groter Ned. pensioen (over de AOW hebben we het dan) best het geval zijn, maar behoeft misschien toch toetsing.
    Als u t.z.t in Frankrijk wonende gepensioneerd zou raken gaat voor u dezelfde systematiek gelden (en uw partner). Merk op dat gepensioneerde verdragsgerechtigden in Frankrijk die ten laste van het VK komen geen premies zorg aan het VK betalen, maar dus wel als ze ten laste kolmen van Nederland aan het Zorginstituut. Een enkeling heeft voor pensionering via bijkopen van pensioen(jaren) van het VK voorkomen dat hij als gepensioneerde verdragsgerechtigde ten laste kwam van Nederland. Misschien is zo’n keuze bij u niet aan de orde aangzien u al heel lang weg bent uit Nederland.

    Ook op deze site is overigens veel informatie over verdragsgerechtigdheid te vinden, via zoekfuncties.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?