Zachte of harde matrassen?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De transformatie van een kleine onooglijke Grange tot een gastenverblijf is bijna afgerond. In allerlei zaken die met de inrichting te maken hebben zijn we inmiddels voorzien. Een lastig onderwerp is nog de keus van de matrassen en dan met name de hardheid daarvan of juist de “zachtheid”.

    Het gastenverblijf gaan we gebruiken als Gîte voor onze kinderen met hun gezin, voor vrienden en ook zullen we het af en toe verhuren. De twee slaapkamers bevatten respectievelijk een 2-peroons bed en een stapelbed. Het stapelbed kan ook ontkoppeld worden tot 2 1-persoonsbedden. Onze standaard voor bedden, matrassen en matrasbodems is 80x200cm voor zowel ons eigen huis als voor het gastenverblijf.

    Er blijkt een grote variëteit en zeer ruime keuze aan matrassen te bestaan. Voor onze toepassing willen we het redelijk eenvoudig houden met gebruik van een goede kwaliteit waarbij wij gaan voor verende lattenbodems (met veel hardheid-instelbare latten) en pocketveer matrassen. Op alle verdere mogelijke specificaties en keuzes ga ik hier maar niet in maar je zou er met gemak op kunnen promoveren.
    Nu blijkt dat het gewicht van de bezoekers in grote mate de hardheid van de te kiezen matrassen bepaalt: <80 kg resulteert in zacht en soepel, 80 – 100kg wordt stevig en 100 – 120 kg ervaart een lichtgewicht als kneiter hard (ik interpreteer het maar even want er zijn zeer uiteenlopende matrasomschrijvingen).

    Vooral de Gîte-houders onder u zou ik willen vragen hoe hun keus voor matrassen voor onze situatie zou uitvallen.

    Mvg. Jan Joost

    #189552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben in onze logeervertrekken, na ongeveer dezelfde discussie als in voorliggende vraag, gekozen voor de hardheid die we zelf het prettigst vonden. Want…..je kan dit onderwerp tot in het oneindige door discussiëren en er dan nog niet uitkomen.
    De enige klacht tot nu toe is van onze oudste zoon, die liever heel hard ligt.
    Verder nooit klachten.

    Mijn advies is dus hier niet langer wakker van liggen (hm….) en gaan voor wat je zelf prettig vindt.

    #189553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jan Joost,

    Mijn betere helft en ik hadden deze discussie al onderling. Zij weegt 65 kilo, ik 110. Dus het valt niet mee om qua matras daar een compromis te vinden. Twee losse matrassen met zo’n “liefdesbrug” is het ook niet helemaal.

    Uiteindelijk hebben wij een voor ons zeer werkbare, om niet te zeggen fantastische oplossing gevonden. Namelijk, een opdekmatras oftewel topdekker of matrastopper.

    Men neme als basis gewoon een stevige tot harde matras, met binnenvering. Daar bovenop een opdekmatras zoals bijvoorbeeld deze. Ze zijn er in allerlei soorten en prijsklassen.

    Wij zijn buitengewoon gelukkig met deze oplossing, en onze gasten ook. De zwaarste personen liggen niet in een kuil dankzij de stevige basis matras, en de vedergewichten hebben voldoende comfort dankzij de zachte opdekmatras.

    Salutations, Jos

    #189554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jan Joost,
    Wij hebben ook gekozen voor binnenvering matrassen. Deze matrassen zouden beter ventileren en daarmee beter geschikt zijn voor wisselende beslapers. Op de matrassen ook een soort opdek, maar een dunnere dan uit het voorbeeld van Jos. We kozen voor een opdek dat regelmatig gewassen kan worden i.v.m met hygiene voor de gasten.
    Per ’toeval’ hebben we ook bedden zonder voeteneind gekozen, de matras ligt er dus echt op. Achteraf zijn we daar blij mee, er zijn mensen die specifiek op zoek zijn naar zo’n bed omdat ze zo lang zijn dat hun voeten over het randje moeten kunnen hangen :-). Daar had ik zelf destijds niet bij stil gestaan, maar het pakt goed uit en misschien hebben anderen er nu ook wat aan.
    Overigens, wij kochten de matrassen ook bij Ikea vanwege de prijs-kwaliteitsverhouding. Al vijf jaar zéér tevreden (de service van Ikea FR is niet zoals we die in NL gewend waren, maar ach, daar kunnen we wel mee leven).

    #189555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jaap, Jos en Rimke,

    Dank voor jullie goede adviezen.
    Mijn echtgenote en ik zijn allebei ietsje boven de 70 kg. Wij houden van een soepele zachte matras en daarmee voelen we ons niet zo representatief voor de gemiddelde Gîte-huurders. Hoe zwaar zijn de gemiddelde Gîte-huurders ongeveer?
    De oplossing van een Opdekmatras is voor ons een eye-opener, dit nemen we in overweging.
    Het belang van een bed zonder voeteneind hadden we ook niet onderkend. Het 2-pers. bed heeft wel een kopschot maar géén voeteneindschot, probleem dus opgelost :-).
    Het stapelbed zal (denken we) ook door jongere en kleinere gastjes worden bezet.

    We denken nu aan 2 zachte matrassen <80kg en 2 stevige matrassen 80 – 100kg al dan niet met opdekmatras. Het lijkt me dat we dan een ruime mogelijkheid aan variatie hebben om tot een plezierige slaapoplossing te komen.

    Groet,
    Jan Joost
    [GARD]

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?