zaagtafel probleem

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo forumleden,
    Misschien kent iemand de oplossing voor een probleem dat ik heb met mijn zaagtafel, een Metabo TKHS 315 M (ook bekend als Elektra Beckum), ongeveer 6 jaar oud, regelmatig gebruikt (onmisbaar zo’n ding). Nooit onderhoud aan gepleegd (behalve zaagblad laten slijpen).
    Gisteren wou ik iets zagen, maar er kwam alleen even een gebrom uit de motor, de zaag draaide niet. Het “unterspannungsrelais”, met een knopje aan de zijkant van het aan-uit-schakelaar kastje, was kennelijk uitgevallen. Nogmaals proberen, zelfde resultaat. Wanneer ik het zaagblad met de hand een zet geef (het loopt licht) en de zaag inschakel, lijkt de motor even te willen opstarten, maar na 2 seconden valt dat relais weer uit en stopt de machine.
    Misschien moet ik met het hele ding (best zwaar) naar de brico-zaak waar hij is gekocht voor reparatie, maar misschien is er een DIY oplossing? Dank voor eventueel advies!
    Maxandr

    #199922

    De Duitse handleiding stelt iets voor dat je al gedaan hebt: erneut einschalten. De DIY oplossingen die dan resten is testen: is de condensator nog OK (onderdeel 125), draait de motor wel goed indien rechtstreeks aangesloten via bypass (startrelais probleem). Veel digitale multimeters, zelfs de goedkope die je in de brico zaken ziet staan hebben tegenwoordig een bereik voor het doormeten van condensatoren. En weet je zeker dat de spanning op het stopcontact keurig 230 Volt blijft? Een overgangsweerstand in je elektrische installatie kan de spanning vanwege de hoge aanloopstroom van een elektromotor stevig omlaag jagen, dus misschien heeft je Unterspannunsrelais wel gelijk. Op een andere groep aansluiten om die mogelijkheid af, dan wel aan te vinken.

    #199923

    De prijs die ik op die Nederlandse onderdelen website zag staan voor een eenvoudige condensator vond ik wat overdreven. Voor minder kan het ook, zie bijvoorbeeld hier, en dit is een opsporingsfoto van de verdachte. Nog goedkoper: ergens een oude wasmachine opsporen en zo’n condensator eruit slopen, sorry, recyclen. De Franse naam: condensateur de démarrage, Conrad en vele anderen hebben die gewoon op voorraad. Alleen even letten op de afmetingen en de manier van aansluiten.

    #199924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Conrad of hier

    #199925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor suggesties. De condensator (condensateur de démarrage) bleek inderdaad grillé te zijn, dat was zonder meting vast te stellen: er is gesmolten spul naar buiten gekomen. Ik heb een nieuwe besteld bij een franse club (www.electrome.fr) die direct antwoordde op een telefoontje en een goede site heeft.
    Nu afwachten tot condensator aankomt (via de post) en of daarmee het probleem kan worden opgelost!
    Maxandr

    #199926

    Maxandr, wanneer je dan toch bezig gaat zou ik meteen maar de stofzuiger en een luchtdruk spuit loslaten op alles wat daar een jaar of zes stof heeft staan happen. Met name een thermische beveiliging kan door gebrek aan ventilatie er iets te warmpjes bij komen te zitten en laat dat dan weten door in werking te treden wanneer de zaag wat werk moet verzetten.

    Naar aanleiding van die defecte condensator, ik dwaal iets af, misschien hoort het thuis in een nieuw draadje over veel gemaakte (bezuinigings)fouten door fabrikanten, nog even dit. Alle elektronische onderdelen hebben uiteraard een eindige levensduur. Het is alleen jammer wanneer er af productielijn te goedkope onderdelen worden gebruikt. Dat is nog wel eens het geval bij zogenaamde electrolytische condensatoren: op sommige cruciale plekken in een schakeling kun je beter de wat professionele exemplaren gebruiken, bestand tegen hogere temperaturen en stromen, voorzien van een LL (Long Life) indicatie. Dat gold in de jaren 40 / 50 al voor apparatuur met buizen, en tegenwoordig nog steeds. Een fraaie en vrij jonge 48-inch flatscreen tv van een eerbiedwaardig merk liet het langzamerhand afweten, startte steeds trager op, en toen helemaal niet meer. De vakhandel zou gezegd hebben: koopt u maar een nieuwe, repareren is te duur. In dit geval – montage in omgekeerde volgorde van demontage – met vier nieuwe condensatoren opgelost voor een kleine 20 euro. Twee van de boosdoeners hadden een wat bolle bovenkant, teken van leven zou je zeggen, maar in dit geval van een naderend einde. Ter illustratie deze samenvatting: 1, 2, 3, 4, en 5.

    .

    #199927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, ik had het hele ding al met perslucht afgespoten. Ik weet niet waar die thermische beveiliging moet zitten. In het motorhuis neem ik aan? Er zitten geen dingen aan de buitenkant behalve de aansluitdoos (en die condensator).
    Er is trouwens nog een beveiliging die de laatste tijd niet meer werkte, te weten de elektronische motorrem. Waar dat onderdeel zit weet ik ook niet. Nu duurt het ongeveer een minuut tot het zaagblad geheel stil staat. Overigens gemakkelijk op te lossen door even een aandrukhout tegen het zaagblad te houden, maar in principe gevaarlijk. Maar goed oppassen met een cirkelzaag is sowieso nodig!
    Ik heb een condensator (40 muF) besteld met als eigenschappen:
    Polypropylène.
    AC 450V – 50HZ
    Homologation : VDE
    Normes : EN60252.
    Tolérance 5%
    Sorties fils gainés longueur 20cm
    Of dat “long life”is moet nog blijken!

    Leuk verhaal over die TV reparatie, moedig. Dat niet meer repareren van apparatuur door het falen van een enkel onderdeel is inderdaad jammer. Ik heb net een nieuwe vaatwasser gekocht. Van de vorige (8 jaar oud) deed plotseling de pomp het niet meer. Misschien ook alleen maar een kwestie van één condensator vervangen? Maar als je zo’n ding nooit eerder uit elkaar heb gehaald is het best een gedoe, en een reparatiebedrijf inschakelen wordt al gauw heel duur in het licht van de te verwachten rest levensduur.
    Maxandr

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?