WOZ waarde 2e huis FR

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #196073
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is weer tijd om in Nederland de aangifte inkomstenbelasting te doen.

    Zoals een ieder bekend zal zijn, moet er vermogensbelasting betaald worden over het 2e huis in FR voor het bedrag dat boven de drempel van 41.000 Euro uitkomt. 10.000 Euro meer of minder maakt qua NL belasting al een flink verschil.

    Alleen wat is de exacte waarde van het 2e huis in FR? De huizenprijzen zijn de laatste jaren ook in FR gedaald maar door een verbouwing stijgt de waarde misschien wel weer iets. Hoe kan je de exacte waarde van je 2e huis in FR achterhalen zonder het telkens tegen betaling te laten taxeren?

    #196076

    Het lijkt me in de eerste plaats tijd om wat er op deze website zelf over is geschreven er nog maar eens op na te lezen. Je moet de (geschatte) waarde van je tweede huis in Frankrijk weliswaar opgeven in BOX 3, maar vervolgens wordt dat in de eindberekening er weer vanaf getrokken wegens “elders belast”. En dat is niet van gisteren of vandaag, maar gebaseerd op een belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk uit 1973. Zie artikel 23 lid 1. Ook op andere forums laten mensen zich enigszins van de wijs brengen door de vrij rudimentaire informatie die het digitale aangifte formulier van de belastingdienst de soms argeloze lezer aanreikt. Ik zou zeggen, lees hier even verder.

    Laten taxeren om daarmee de precisie (?) van een Nederlandse WOZ waardebepaling te verkrijgen is niet nodig. Uitgaan van de oorspronkelijke koopprijs en wat er daarna op de markt gebeurd is in de loop der jaren – cijfers van het Franse notariaat en makelaars – is meer dan voldoende. Voor de Nederlandse fiscus maakt het niet uit of hij een bedrag x met een onnauwkeurigheidsmarge van zeg 15 % ziet verschijnen in BOX 3 wanneer dat er even later toch weer vanaf wordt getrokken.

    #196077
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt er op dat de vraagsteller al jaren onterecht belasting betaalt over het bezit van een 2e woning in Frankrijk en dit nu terug kan vragen over de laatste 5 jaar. Dat kan een leuk spaarcentje zijn…

    #196078

    @ Jako: misschien moesten we de Nederlandse minister van Financiën maar vragen zijn staatssecretaris opdracht te geven om naast de geijkte passages over fraudebestrijding en belasting meevallers/tegenvallers een aparte subcategorie in de komende begroting aan te laten brengen: onterecht ontvangen belastingen…..Een wat andere invulling dan gebruikelijk van het begrip belastingmoraal. Misschien iets als discussie onderwerp voor belastinginspecteurs (of belastingcomputers?) in opleiding wanneer een ieder de maat wordt genomen met een integriteitsrolmaat.

    #196079
     Noë
    Sleutelbeheerder

    O glorieuze dag! O zondag der terugbetalingen! O leve de bezwaarschriften!
    Ondanks discussies met de dienst hebben ze me hier fijntjes niet op gewezen…

    #196080

    Rata, wat zullen we er van zeggen. Do you remember, in 2003 opende de Nederlandse fiscus de jacht op de bezitters van een tweede huis in het buitenland. Voorpagina nieuws. Wellicht verzwegen zij dat bezit ten onrechte en verscheen het dus niet in BOX 3. Schadepost voor de BV Nederland. Niet de hele waarheid vertellen is geen liegen, dus niets aan de hand. Een journalist van de NRC is toen gewapend met een informatief dossiertje maar eens naar Den Haag getogen om het betrokken afdelingshoofd (of moet dat met een hoofdletter A?) bij het Ministerie van Financiën aan de tand te voelen. Inspecteur Columbo (fraaie Peugeot 203 cabrio) als voorbeeld indachtig: op het laatst even terugkomen en dan een laatste argeloos glimlachend gebrachte vraag stellen….eh….belastingverdragen? Waarmee het met belastingijver gebrachte verhaal toch stevig onderuit werd gehaald. Ik had er graag bij willen zijn. Daarom slechts deze terugblik, op het oude forum nog als nieuw aanwezig.

    #196074
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob,

    Bedankt voor de links. Ik had dezelfde vraag als iemand anders:
    Ook bij mij kwam bij het invullen van de aangifte in het programma automatisch het vinkje, maar bij de waarde van de bezittingen en de hierover berekende belasting wordt de waarde van de woning niet in mindering gebracht. Ik heb het vermoeden dat je inkomen in Frankrijk moet hebben om de waarde weer in mindering te laten brengen

    Als je het 2e huis in FR niet opgeeft blijft het bedrag dus gelijk. conclusie het vinkje “vookomen dubbele aftrek werkt dus wel”. Helaas dus geen 5 jaar met terugwerkende kracht belasting retour. 😐

    Toch blijft het interessant: 41k (drempel) + 100k spaargeld => 100 x 1,2% = 1k2 Euro belasting betalen in NL. Als je van die 100k een huisje in FR hebt gekocht betaal je alleen tax foncieres en habitation en heb je ook nog iets leuks om de vakanties door te brengen. Als je er zo tegenaan kijkt valt die tax d’habitation en foncieres best nog mee. Vive la France!

    #196075

    @ Jean de la Cour, jammer van die tegenvallende potentiële meevaller…… Nog even terugblikken, dit is dus echt oud-archief. In het bedrijfsplan 2004-2008 van de Belastingdienst stond strijdvaardig vermeld : “Anti-fiscaal gedrag zal onder geen beding worden gedoogd.” In het toen door de fiscus geopende jachtseizoen is denk ik hier en daar de nuance – of moet ik zeggen: de eerlijke en volledige voorlichting – wat uit het vizier geraakt. Het duurde zelfs bij de redactie van een kwaliteitskrant enige tijd voordat aarzelend werd toegegeven (?) dat ze slechts één kant van de medaille hadden laten zien. Iets te gemakkelijk de PR van de toen nog geoliede machinerie van de belastingdienst voor zoete koek geslikt of zich laten overtuigen door de toenmalige directeur-genaraal, Jenny Thunnissen. Meer dan tien jaar geleden, maar het lijkt wel of de echo’s nog steeds naklinken.

    #196081

    Het is nog geen 1 mei, dus nog snel even terug naar die waardebepaling van onroerend goed in Frankrijk. Naast wat de etalages van de makelaars in de buurt laten zien zou je ook kunnen kijken op de websites van de Franse makelaarsvereniging FNAIM, de INSEE (het Franse CBS) en het notariaat. Het snelste werkt waarschijnlijk de website van Immoprix, met hier een voorbeeld van het soort gegevens dat je daar kunt opzoeken, in dit geval de laatste vijf jaar voor de Nièvre (Bourgogne).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?