Dit onderwerp bevat 17 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2017 om 19:15 #207903bosbessDeelnemer
Sinds enkele maanden heb ik internet via SFR. Dat is tot ongeveer een dag of tien geleden goed gegaan. Maar toen begon de wifi vreemd te doen. Het laden van pagina’s duurt zó lang dat er een bericht verschijnt dat het laden te lang duurt, dat de pagina niet kan worden bereikt en vaak verschijnt dan daarna dat er geen internet beschikbaar is. Terwijl mijn PC aangeeft dat SFR is “verbonden, beveiligd”. Ik zet de wifi dan uit en weer aan en vervolgens gaat het weer enige tijd goed. Maar hoe vaker ik nieuwe websites aanklik gaat het steeds langzamer en dan is het plotseling weer mis. Soms ben ik iets aan het downloaden en dat gaat prima, maar wanneer ik dan tijdens de download op een nieuwe website klik verschijnt de mededeling dat er geen internetverbinding is. Terwijl de download gewoon doorloopt!
Mijn dochter heeft SFR benaderd. Ik moest de snelheid doorgeven. Met ethernetkabel: download ongeveer 1,6 Mb/sec, upload ongeveer 235 Kb/sec. Met wifi ietsje lager. Volgens SFR zijn die cijfers heel normaal en zij zeggen dus niets te kunnen doen. Ik zit met mijn laptop vlak naast de Neufbox en ik sluit nu de ethernetkabel steeds aan, want daarmee gaat alles goed. Maar als het kouder wordt wil ik overdag met wifi in de serre zitten, waar het ook zonder verwarming lekker warm is (als de zon schijnt). Dat ging vorig jaar prima, maar nu zou ik dus iedere keer de wifi opnieuw moeten opstarten. Het vervelende is dat ook mijn printer op wifi functioneert. Internet op mijn telefoon gaat goed, maar toen ik gisteravond daarop een filmpje wilde afspelen lukte dat niet.
Mijn vragen: Wat kan de oorzaak zijn dat de wifi steeds langzamer wordt en dan meldt dat er geen internetverbinding is, terwijl de PC aangeeft dat ik verbonden ben? Is er iets tegen te doen met een router of met een wifi-versterker? Of is dat hetzelfde? En welke moet ik dan nemen? Op Amazon staan er een miljoen, ook draadloos. Vast bedankt voor het meedenken.
26 oktober 2017 om 22:30 #207909NoëSleutelbeheerderDit zou er op kunnen wijzen dat het kanaal dat jouw WiFi accespoint gebruikt al bezet wordt door een of meerdere buren. Dat leidt tot dit soort storingen. Vooral als de verbinding met een kabel wel goed is. Een versterker helpt in dit geval niet.
Het is eenvoudig op te lossen: In de instellingen van je accesspoint (vaak te bereiken op http://192.168.1.1 of http://192.254.1.1) kun je het gebruikte kanaal veranderen. Soms kun je ook nog kijken hoe druk een bepaald kanaal is zodat je het meest rustige kanaal kunt zoeken (een getal tussen de 1 en de 13, kan ook hoger zijn).
Succes!
27 oktober 2017 om 06:49 #207910bosbessDeelnemerGoeiemorgen Wubbe, bedankt voor je advies. Je eerste link kon ik openen, maar de tweede niet. Krijg daarbij steeds te zien dat het te lang duurt (Error Timed out), ook al sluit ik de kabel aan of heractiveer ik de wifi.
Maar in de eerste link bleek (onder Wifi, configuratie) het kanaal op Auto te staan. Maar waar ik kan zien welk kanaal het rustigste is? Kan het nergens vinden. Zal het dan maar proberen door bij 13 te beginnen en te kijken wat er gebeurt. Doet ie het weer niet dan ga ik naar 12 enzovoort.
Ik kreeg op van de week op een gegeven moment ook een DNS-waarschuwing. Onder Réseau 4v zie ik DynDNS (uitgeschakeld) en als ik onder DNS mijn IP wil invullen krijg ik: Format incorrect. Enfin, op dit moment doet ie het. Nogmaals bedankt en hopelijk heb ik je advies niet meer nodig!
27 oktober 2017 om 09:09 #207911NoëSleutelbeheerderIk denk dat je SFR box onlangs een firmware update heeft gekregen naar versie 3.5.8, die kreeg ik enkele weken geleden ook. Op zoek naar wat die firmware voor verbeteringen bracht vond ik een enkele klacht over de WiFi sinds de upgrade.
In principe is de stand ‘automatisch’ prima, de box zoekt dan zelf een vrij kanaal. De box geeft bij het tabblad wifi-général achter ‘auto’ tussen haakjes aan welk kanaal momenteel in gebruik is. (Canal actuel:x)
Je kunt beter niks proberen aan te passen bij” Réseau v4″, of bij V6 ,dat staat goed dus elke wijziging is onjuist.
Los van mogelijke storingen van buren is een mogelijke oorzaak dat een apparaat een trage verbinding heeft gemaakt met je box. Vanwege het gebruikte protocol moeten dan noodgedwongen alle andere apparaten ook traag werken. Zet alle andere draadloze apparaten eens uit. En natuurlijk: controleer of je geen virus hebt opgelopen…
27 oktober 2017 om 09:53 #207912NoëSleutelbeheerderHet was slechts een kwestie van tijd totdat Jako een deskundig antwoord zou geven 🙂
27 oktober 2017 om 10:39 #207914bosbessDeelnemerDe grap is dat ik nu in de serre zit en dat de wifi het gewoon doet, zonder probleem. Ik moet wel zeggen dat toen ik na de ochtendwandeling de laptop weer openklapte en op de link naar jullie reacties klikte, ik opnieuw de melding kreeg dat er geen internet beschikbaar is. Maar toen ik op de eerste link van Wubbe klikte (via Bladwijzers) verscheen deze meteen. Ik schakelde een ander kanaal in (was 12, nu 13) en zonder dat ik iets aan de wifi hoefde te doen kon ik zonder probleem de link naar jullie reacties openen.
Nu is het dus afwachten of hetzelfde probleem zich herhaalt, wanneer ik de laptop heb dichtgeklapt en weer open.
27 oktober 2017 om 11:34 #207916Gereedschap te over hier, ook voor de pc. Vanaf PCTOOLS en de ooit fameuze Norton Utilities (sector: computermuseum) tot recenter spul. Voor het checken van wie er in de ether is met mogelijk sterke signalen die je eigen wifi signaal wegdrukken is het programma InSSIDer nog steeds een aanrader. Ze zijn helaas overgestapt naar een betaalde versie, maar de eerdere versie is nog steeds te vinden. Bij Computeridee staat zo’n link naar een gratis versie.
27 oktober 2017 om 11:48 #207917bosbessDeelnemerBedankt Rob, maar wat moet ik daar dan mee? Heb InSSIDer geïnstalleerd en op m’n PC losgelaten. Dan verschijnt er een tabel waarin de eerste twee items in de eerste rij een wit vinkje hebben en in de laatste staat alles groen aangevinkt, behalve de twee laatste, waar staat: with Wi-spy. Ik snap daar echt de ballen van.
27 oktober 2017 om 12:39 #207921Wanneer we dezelfde home versie voor ons op het scherm hebben dan is er een menubalk boven met twee opties: kies de optie “networks”. Dan krijg je keurig te zien wie er op welk kanaal en op welke frequentie (2,4 of 5 GHz band) in de lucht is. Kleurtjes helpen: wanneer je je eigen wifi zender aanklikt zie je hem keurig terug in de grafiekjes, zie je welke kanalen hij bestrijkt en waar de mogelijke overlap met andere wifi apparatuur optreedt.
27 oktober 2017 om 13:18 #207923bosbessDeelnemerRob, dat was best leuk! Al begrijp ik uiteraard weer niets van de uitkomst. Er staat boven het grafiekje:
Security WPA-Personal Co-channel 0
802.11 n Overlapping 0
Max rate 144 Signal (varieert tussen -34 en -41)Er is nu dus totaal geen overlap. Zit inmiddels in kanaal 11, omdat er weer een wifi-uitval plaatsvond toen ik een link aanklikte in de vraag van Wubbe over belastingen. Kanaal 11 lijkt goed, want ook nadat ik laptop had dichtgeklapt en weer geopend deed alles het perfect.
Ik heb vergeten Jako’s reactie te beantwoorden:
Bij mij stond achter “auto” geen kanaal aangegeven. M’n printer staat altijd uit en verder geen wifi-apparaat aan, behalve telefoon, maar die is sneller dan laptop. Als ik een virusinfectie zou hebben, dan zou in kanaal 11 ook de wifi uitvallen. Maar voor de zekerheid Windows Defender en MBAM laten scannen. Resultaten: geen bedreigingen.27 oktober 2017 om 13:42 #207925Bosbess, in de stedelijke omgeving waar ik met enige regelmaat overwinter zie je dat WiFi aan z’n eigen succes ten onder gaat: 20, 30 zenders in de lucht. Opvallend is dat vooral kanaalnummers 1 t/m 5 aan overbevolking te lijden hebben. De rechterkant waar jij nu met nummer 11 een zonnige toekomst tegemoet gaat is klaarblijkelijk in allerlei default instellingen niet erg populair, auto instellingen ten spijt. Die getallen -34 en – 41 zijn een indicatie voor je signaalsterkte. Ga elders in je huis achter een muur staan met je laptop en je ziet het signaal omlaag duikelen naar bijv. – 50 dBm. Geen train spotting maar wifi spotting. De plaatsing van je router kan soms verrassend veel uitmaken, niet alleen de plek waar die staat, ook een kwartslag draaien kan helpen, of juist niet. Het is maar net hoe de interne antennes het signaal bij jou in de huiselijke ether slingeren. Dat geldt trouwens ook voor de wifi techniek aan boord van je laptop: met sommige kun je op veel grotere afstand nog wat bruikbaars doen dan met andere.
27 oktober 2017 om 14:40 #207926bosbessDeelnemerDus heb ik laptop weer opgepakt en ben ik weer in de serre gaan zitten (25 graden met deur open). Daar zit ik t.o.v. de box achter twee dikke muren van ieder 50 cm dik. Signal kelderde maar liefst naar -90! Maar alles werkt. Kreeg van Insider de melding dat ik mijn Link Score kon verbeteren door naar kanaal 6 te gaan. Dat deed ik braaf. Toen adviseerden ze me om maar kanaal 1 te gaan. Ook gedaan. Maar daar stond weer kanaal 6. Lachen. Ik laat hem nu even op 1 staan (lijkt het snelste), al zie ik dat er één ander op dat netwerk zit, maar dat ben ik waarschijnlijk zelf (mobtel).
Dankzij jullie, Wubbe, Jako en Rob, weet ik nu in ieder geval wat ik wel en niet moet doen en heb ik weer (voorlopig) ongestoord wifi. Bedankt.
27 oktober 2017 om 20:39 #207936NoëSleutelbeheerderHet nut van een tooltje als InSSIDer is overigens zeer beperkt. Alle draadloze huishoudelijke electronica communiceert op diezelfde 2.4 GHz band, maar uiteraard niet volgens de WiFi normen en wordt dus niet gezien door de tool. Denk hierbij aan draadloze telefoons, op afstand bediende lampen, draadloze luidsprekers etc.
27 oktober 2017 om 20:52 #207941Jako, graag zou ik jouw argumentatie gebruiken om mezelf en iemand in mijn naaste omgeving ervan te overtuigen dat het na vele decennia dan toch eindelijk eens tijd wordt om een echte spectrum analyzer aan te schaffen. Dan zie je tenminste alles wat er zich in een bepaalde frequentieband afspeelt. Maar wanneer trial and error met het uitschakelen van andere apparaten in de 2,4 GHz regionen een gratis alternatief vormt denk ik dat mijn onderhandelingspositie niet bepaald sterk te noemen is.
28 oktober 2017 om 09:48 #207942NoëSleutelbeheerderJij bepaalt niet wanneer je buurman z’n draadloze telefoon gebruikt… 😉
Maar in plaats van iets aanschaffen zou je kunnen overwegen om alternatieve firmware te flashen in een oude router die je wellicht nog op zolder hebt liggen. Ik meen dat een oude populaire WRT4G router voorzien van DD-WRT software al voldoende is voor dit doel.
1 november 2017 om 13:34 #207976NoëSleutelbeheerderOm het draadje van Jos niet te vervuilen ga ik hier maar even verder op het WiFi probleem wat kennelijk nog bestaat.
De SFR box heeft inderdaad net een firmware update gekregen, maar de SFR forums (RED en ‘gewoon’ SFR) staan niet bol van klachten over WiFi problemen, ik vond er slechts één. Ik ga er dan ook van uit dat de oorzaak niet bij SFR ligt, maar bij de notebook.
Wie nog veel vaker update dan internet providers is Microsoft en de kans is groot dat er ‘geprutst’ is aan de WiFi vanwege de recente WPA2 crack. De notebook geeft aan dat er verbinding is, maar de SFR box is het daar wellicht niet mee eens. Het kan zijn dat de SFR box nog geen IP nummer heeft toegewezen, dat de DNS niet (meer) klopt na het ontwaken, dat de WiFi driver recent een update heeft gehad of dat deze juist achterloopt.
IP nummer en DNS servers kunnen handmatig vastgezet worden. Het IP nummer moet in de juiste reeks, maar buiten de DHCP reeks zitten, bijvoorbeeld 192.168.1.101. (boven 100 of onder -20, behalve -1). Als DNS servers kun je die van OpenDNS gebruiken : 208.67.222.222 en 208.67.220.220.
Bij ‘apparaatbeheer’ kun je controleren of het WiFi stuurprogramma recent is geupdated, ik dat geval kun je er voor kiezen om het vorige stuurprogramma te gebruiken. Is die juist oud, klik dan eens op ‘stuurprogramma bijwerken’.Uiteraard niet alles tegelijk veranderen, anders weet je niet wat er geholpen heeft.
1 november 2017 om 14:33 #207977bosbessDeelnemerJako, zoals ik op 27 oktober al schreef, krijg ik af en toe maar lang niet altijd een DNS-waarschuwing: kan DNS server niet bereiken. Ik heb geen flauw idee wat DNS is. Heb onder DNS mijn IP-nummer ingevuld, wat oplevert: Format incorrect. DynDNS staat op: uitgeschakeld.
Mijn zoon heeft ook wifi-problemen, maar hij zit dicht bij het kastje (dat midden in de grote ruimte staat) dus hij heeft gewoon de kabel aangesloten. Bij mij staat het kastje in een hoek, ik heb het iets hoger gezet (las ik ergens) en iets gedraaid (Rob).
Laptop is enkele maanden oud (HP met SSD). Heb bij Apparaatbeheer gekeken, zie nergens Stuurprogramma. DNS kan ik niet vinden, laat staan Open DNS, ik heb WPA-personal. MAC-adres is uitgeschakeld, maar op InSSIDer staat wel een MAC-adres, wat dat ook wezen moge. Link score 100, signal -40 dBm. Als ik het kanaal op Auto zet valt alles weg en verschijnt er zoiets van Alle kanalen worden gefilterd. Dus maar weer terug naar kanaal 6.
Volgens mij is het beste wat ik kan doen afwachten en thee drinken, tot het weer beter wordt. In ieder geval bedankt.
1 november 2017 om 15:15 #207978NoëSleutelbeheerderDNS=Domain Name System. Het is het mechaniek op internet wat de naam van een website (bv infofrankrijk.coml) vertaalt naar het IP nummer van die website. De meeste mensen onthouden nu eenmaal gemakkelijker een naam dan een willekeurig nummer.
Als de toegewezen dns server niet goed werkt of niet klopt, dan kan het heel lang duren voordat de gezochte website reageert of die reageert helemaal niet. De DNS servers worden verzorgd door SFR en kun je niet aanpassen in de SFR box, maar wel in je computer. DynDNS is een heel andere service, nu niet van belang en afblijven. Een MAC adres kun je niet uitschakelen, het is een uniek hardware adres van je netwerkadapter. Vermoedelijk bedoel je ergens een optie om mac adressen te filteren. Pas daarmee op als je niet weet wat je doet, voor je het weet heb je je notebook de toegang tot je eigen netwerk verboden.
Bij apparaatbeheer moet je eerst het juiste apparaat selecteren (netwerkadapters->Broadcomm Wifi Adapter oid) waarna je de tab stuurprogramma kunt selecteren.
OpenDNS is niet iets wat je kunt vinden, maar een dienst waar je gebruik van kunt maken. Ze leveren een DNS service onafhankelijk van je provider. Maar ik denk dat het aanpassen van deze gegevens te complex is en dan kun je er beter vanaf blijven om te voorkomen dat het fout gaat.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.