Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Rob van der Meulen.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2017 om 20:43 #201988NoëSleutelbeheerder
Beste,
Achter ons huis is een kippenren en daar ligt een vijver van een meter of 6 lang en een meter breed en ongeveer een meter diep (als die vol zit)
Als het regent zit die bomvol.
Nu moet die weg, ik heb daar andere plannen, alleen weet ik nu niet of…..
De een zegt het was een vijver voor de eenden, de ander zegt het is een opvangbak voor water wat in de grond naar beneden stroomt.
Ik heb in heel wat plaatsen gewoond, van zee tot de 88ste verdieping, maar altijd plat, nooit in de bergen.
Weet iemand, of heeft iemand een idee of deze bak een vijver is of inderdaad een opvangbak.
Het huis is in 1975 gebouwd met uiterste nauwkeurigheid en veel geld.
Zou het dus kunnen dat de architecten deze “buffer” hebben gebouwd net als die drainage gang achter het huis?Cees.
25 maart 2017 om 23:18 #201999Cees, je vraag doet me denken aan een antwoord van een Amerikaan in een discussie op de Engelse website Pontnoir een jaar of zes geleden, over het probleem van “water penetration”. Ik laat deze Virtdave aan het woord:
” I agree–the pressure from water across a wall can be pretty huge. When we built our place in California, our building site was halfway up a hill– we followed the advice of the soils engineer and before laying the foundation had a deep (about 3 meters deep) trench cut uphill, with a perforated pipe at the bottom, to divert the runoff. Such a trench is called (in the USA) a French drain, so I imagine it’s not unknown in France. Digging such a drain is not too hard in the soil where we built there, but in Creuse it might be tricky due to the huge granite chunks which might complicate the task.”
Als ik jou was zou ik me twee keer bedenken alvorens die waterbuffer – want dat is het waarschijnlijk – in te ruilen voor andere plannen. Want voordat je het weet moet nog veel dieper gaan nadenken hoe van vochtproblemen af te komen en dat kan ingewikkeld en soms ook kostbaar worden. Zie bijvoorbeeld deze informatie van Siplast.
26 maart 2017 om 08:50 #202000NoëSleutelbeheerderBonjour Cees,
Ik woon niet in het hooggebergte maar wel in een heuvelachtige omgeving waar de afvoer van regenwater altijd een uitdaging vormt. Als ik jouw tekening bekijk ben ik er vrijwel zeker van dat die “vijver” daar niet toevallig ligt, maar opzettelijk is gerealiseerd in verband met de waterhuishouding op je terrein.
De hoeveelheid water die van een helling afstroomt tijdens perioden met flinke regenval wordt vaak schromelijk onderschat, met alle nare gevolgen van dien. Bekijk bijvoorbeeld eens de foto’s bij dit gruwelverhaal. Je hebt dat water sneller naast je huis dan dat je er vanaf bent!
Als je weer eens onderweg bent op de autoroute in een wat geaccidenteerd terrein, kijk dan eens naast de rijbaan als je een helling op- of af rijdt. Moet je eens zien wat een enorme betonnen regengoten daarnaast liggen. Bij stortbuien worden dat kolkende rivieren. Vaak komen die goten uit in speciaal aangelegde bekkens (je ziet een bordje “bassin”), allemaal bedoeld om die overvloed aan water te beheersen, zonder ongecontroleerde overstromingen of diepe geulen als gevolg van erosie.
Moraal van dit verhaal, in overeenstemming met wat Rob hierboven al opmerkt, is dat ik in jouw plaats niet overhaast die “vijver” zou dichtgooien. Ik ben bang dat je daar heel erg spijt van gaat krijgen.
Als die “vijver” je écht heel erg hindert bij je plannen, is het wellicht een oplossing deze te vervangen door een ruim bemeten betonnen goot, met roosters erop om het water door te laten. Een soort reuze caniveau zeg maar. Die betonnen goot laat je dan via een dikke afvoerbuis (dus veel dikker dan je standaard 100mm) afwateren naar een plaats waar al dat water geen kwaad kan. Zoals de deskundige in bovengelinkt gruwelverhaal opmerkt, een “drain Francais” is leuk voor lekwater, maar heeft nooit voldoende capaciteit om de waterstroom van een hellend terrein te verwerken.
Salutations, Jos
26 maart 2017 om 09:28 #202001NoëSleutelbeheerderBedankt alvast heren.
Het gekke is dat de zijkanten van planken zijn, en de bodem van zand, na een poosje is de vijver dus weer bijna leeg.
Ik ga vandaag alles eens bekijken, want daarnaast ligt het terrein van de buurman, en die zegt juist dat het een waterbuffer is.
Een andere man die altijd de familie heeft geholpen en alles weet van het huis en elk kraantje en kabeltje weet te ziten, zegt dat het een vijver is want monsieur Bonche had eenden.
Ik vertrouw die buurman niet erg, vandaar.Cees.
27 maart 2017 om 17:23 #202002De bodem van zand? Dan vermoed ik dat jouw ene buurman gedeeltelijk de waarheid spreekt: de vorige eigenaar hield inderdaad van eend, het type dat na een kort verblijf in de keuken en oven niet meer op eigen kracht op de feestelijk gedekte eettafel verschijnt. Want vijvers doen hun naam alleen eer aan wanneer ze altijd met water zijn gevuld. Om de natuur een handje te helpen gebruiken we daar bijvoorbeeld vijverfolie voor en zij met aandelen in de cementindustrie maken er een grote betonnen bak van.
27 maart 2017 om 19:03 #201998NoëSleutelbeheerderIk zou het gewoon laten zitten, pas na enkele jaren wonen snap je soms waarom dingen op een terein zijn zoals ze zijn, smeltwater, brandweer waterput.
Overigens; ik heb nog nooit, echt nog nooit, een huis gezien met rieten kap in het hooggebergte. Het is altijd glad en plat, ivm de sneeuwval.Ik denk dat het een heuvellandschap is op geringe hoogte. Overigens ivm sneeuwval en resturatie rieten kap, je moet de last berekenen. De door mij genoemde isoplaten -anderedraad- gaan tot R7.5 ruim voldoende dus voor de norm.
28 maart 2017 om 09:59 #201989NoëSleutelbeheerderHet gekke is dat de zijkanten van planken zijn, en de bodem van zand, na een poosje is de vijver dus weer bijna leeg.
Cees, dit is voor mij de beslissende informatie. Ik volg deze discussie al een paar dagen maar kon ook met intensief nadenken geen antwoord op je vraag vinden.
Omdat de constructie niet-doorlatende zijwanden maar een wel-doorlatende bodem heeft vermoed ik dat het om een losput of ‘negatieve bron’ gaat. Deze heeft de taak het water door een slecht doorlatende bodemlaag dieper de grond in te brengen, zie hier (ik misbruik je schets):
Over ‘negatieve bronnen’ zie hier de afbeeldingen 8 en 9.Cees, je hebt me reeds zo veel geholpen en geadviseerd; ik hoop dat ik je deze keer een beetje kan helpen.
28 maart 2017 om 12:18 #201990NoëSleutelbeheerder@ ratatouille:
“Overigens; ik heb nog nooit, echt nog nooit, een huis gezien met rieten kap in het hooggebergte. Het is altijd glad en plat, ivm de sneeuwval.Ik denk dat het een heuvellandschap is op geringe hoogte.”
Het zijn ook geen hooggebergte, het zijn de Monts de la Madeleine, de uiteinden van het Massif central.
Wij wonen op 430 meter hoogte. De kerk staat 43 meter lager 🙂
Sneeuw is allang niet meer gebruikelijk, maar dit jaar heeft er toch een flink pak in de tuin gelegen.
Kwartiertje rijden is de piste La Loge de Garde, dan zit je op bijna 1200 meter.@ allen.
De buren wonen misschien een meter of 5 hoger op een afstand van pakembeet 30 meter.
De vijver ligt tussen ons huis en dat van de buren in, maar ik heb eens goed gekeken, hij ligt als die zou overstromen dan loopt het water langs het huis op, niet onder het huis.
Ik heb de bouwtekeningen bestudeerd en daar staat getekend dat er in die gang een drainage toestand is gebouwd, en verder is onder het hele huis drainage gemaakt.
De clou is dat de eigenaar een stinken rijke kerel was die op geen frank meer of minder heeft gekeken.
Gebogen dubbelglas in ronde tuindeuren, een marmeren vloer met verwarming, een badkamer met een bubbelbad, er staat geen muur in huis of er zit een pak isolatie tussen, de plafonds zijn veertig centimeter dik door een dik pak isolatie, automatische blusinstalatie, alarm, enz enz. En dat in 1975.
Die man heeft toendertijd een van de beste architecten van de regio ingeschakeld, en aan alles kun je zien dat er niet een keer maar duizend keer is nagedacht voor ze iets bouwden.
De Vorige eigenaar van m’n boot was ook zo’n pief, en ik ben er achter gekomen dat inderdaad zoals ratatouille zegt meestal alles een reden heeft.
Dit soort mensen doet niet iets “zomaar”.
Alleen is het vreemd dat de huisvriend van de oude eigenaar (man is een beetje nou ja, ….anders) zegt dat het gewoon een vijver is, en de buurman (die op voet van oorlog leefde met de oude eigenaar) zegt dat het een opvangbassin is.
De kinderen zijn allang blij dat ze dat huis kwijt zijn, en pa ook als ik het zo bekijk want ze trekken scheef weg als ik naar hun vader vraag.
Het probleem is dat precies waar die vijver is een huisje moet komen, dus die vijver moet hoe dan ook weg.
Ik kan de boel volgooien met stenen en afvoerbuizen naar een andere plaats, of ik kan hem gewoon dichtgooien, wat natuurlijk het makkelijkste is.Cees.
28 maart 2017 om 12:35 #201991NoëSleutelbeheerderIk ga eerst dat dak eens slopen, kijken of er dan nog zoveel water inkomt.
Hoe werkt dat in de bergen, moet de buurman zijn water bij zich houden?Cees.
29 maart 2017 om 02:46 #201992NoëSleutelbeheerderHoogste punt van Nederland is de Vaalserberg 322 mtr. Zit je toch 100 meter hoger met uitzicht!
Hoogste punt in Frankrijk is 4805 mtr.Hier moet iedereen zijn smelt- en regenwater bij zich houden (je mag niet lozen naar de buren) maar iedereen probeert de helling te gebruiken om stromen via beekjes of via de goten in de publieke weg naar het regenwater riool systeem, en zo weer via een beekje naar de rivier in het dal, te sturen. Dat is ook een zaak van het bestuur. We barsten van het bergwater en hebben bronnen en publieke ‘fonteinen’ voor toeristen, en vee. Er zijn hier geen watermeters. De verzamelgoot 6x1x1 met water ken ik niet. Als je via de bodem water wil afvoeren mag er geen kleilaag zitten op geringe diepte.
29 maart 2017 om 08:24 #201993NoëSleutelbeheerderAangezien de buurman een garage aan de erfgrens heeft staan, en een paar meter verderop een groot afdak voor een paar bambi’s kan het dus goed zijn dat de buurman nattigheid voelt als ik die vijver weg haal.
Dan moet hij zijn water zelf opvangen.Is dat mogelijk de reden waarom hij het een buffer noemt die niet weg mag?
Cees.
29 maart 2017 om 09:17 #201994Cees, het lijkt me niet zo zinvol te gaan hineininterpretieren waarom buren al dan niet en op grond van welke motieven ergens voor of tegen zouden kunnen zijn met welke achterliggende bedoelingen. Het zou immers zomaar kunnen zijn dat je eigen huis ook gebaat is bij die waterbuffer, want schreef je niet onlangs: ” Die man heeft toentertijd een van de beste architecten van de regio ingeschakeld, en aan alles kun je zien dat er niet een keer maar duizend keer is nagedacht voor ze iets bouwden.” Via dit forum en internet kun je natuurlijk het nodige aan informatie bij elkaar sprokkelen maar een second opinion van een deskundige ter plekke lijkt me in geval van twijfel aan te bevelen. Anders geformuleerd: zijn je plannen met dat stuk van je tuin zo belangrijk dat ze het risico van wateroverlast in je eigen huis waard zijn. Aan jou de keuze.
29 maart 2017 om 11:18 #201997NoëSleutelbeheerderAls de vorige eigenaar er niets over wil vertellen, misschien de architect direct benaderen.
janv
29 maart 2017 om 20:03 #201996NoëSleutelbeheerderDie vorige eigenaar ligt al een poosje onder de grond, zijn kinderen weten nergens van, en de architect bestaat niet meer.
Huis is gebouwd in 1975.Cees.
29 maart 2017 om 20:11 #201995Bij nieuwbouw hoorde ook in 1975 een bouwvergunning en zeker een alom geacht architect zal z’n best gedaan hebben om een nette bouwtekening te (laten) maken. Met allerlei specificaties en bestek. Misschien nog ergens bij de Mairie of in andere overheidsarchieven te traceren?
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.