Werkwijze raamopening maken

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201498
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste klussers,

    Na twee openingen in een natuurstenen muur ben ik bezig aan de volgende uitdaging: een muur metselen met parpaing. Dat gaat voorspoedig, het is uiteraard vooral waterpas werken. Nu ga ik beginnen aan een raamopening en twijfel over de volgorde. Het gaat om de variabelen appui en linteau. Op de meeste youtubes zie ik dat er een opening wordt gemetseld met een linteau en pas daarna de appui wordt aangebracht, opgehoogd met een betonnen laag. Is dit inderdaad de beste manier van werken of zou je ook direct de appui kunnen plaatsen en daarna doormetselen?
    Altijd weer nieuwe uitdagingen hier…

    groet,

    Ronald

    #201499
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik heb het nooit bij de hand gehad, maar HIER zal de oplossing wel bij staan.

    Of HIER PDF 1,8MB

    janv

    #201500
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Merci, mooi document. Het gaat me in dit geval om de specifieke volgorde en die heb ik nog niet gezien. Wel het hoe en wat van een appui of een linteau, maar dus geen stappenplan…

    #201501
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In dit verhaal eerst de linteau dan de appui

    janv

    #201502
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Ronald,

    Meestal geeft men er de voorkeur aan om eerst de linteau te metselen en dan de appui te realiseren. De reden hiervoor is simpel. Het is namelijk niet altijd exact te voorspellen wat de hoogte onder de linteau zal gaan worden. Immers, de parpaings zelf hebben maattoleranties, de voegen zijn niet altijd precies even dik, enzovoort.
    Als je nu eerst tot en met de linteau opmetselt weet je daarna de exacte hoogte van de opening en kun je de appui precies op maat maken om het kozijn in de hoogte keurig te laten passen.

    Salutations, Jos

    #201503
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah ja, duidelijk verhaal. Het blijft altijd puzzelen de eerste keer. Maar de grap is dat het meeste toch lukt; gelukkig leven we in het internet/forum-tijdperk!
    Merci Janv en Jos.

    #201504
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald en Jos,

    Jos heeft gelijk, er zijn maattoleranties in de parpaings maar vooral in de voegen. Maar als ik de muren opmetsel dan heb ik een bepaalde hoogte van de latei. Als ik er dan een appui préfabriqué inzet heb ik geen mogelijkheid voor correctie (bij een appui op maat is dat anders).
    Ik zou daarom, zodra de muur de hoogte van de appui heeft, deze inzetten. Dan verder met blokken metselen tot ik de hoogte van de linteau bereikt heb. Deze kan ik dan met passen en meten op die hoogte plaatsen die voor het gekozen raam/kozijn nodig is.

    Ik heb dit nog nooit bij een raam gedaan, maar wél bij een deur, en daar heb ik eerst de drempel geplaatst, dan de muren opgemetseld, en dan de latei op precies de juiste hoogte geplaatst. Zie hier:

    #201505
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Ok ook een goeie manier lijkt me. Je ziet vaak dat de opening ruim wordt gemeten en dat er daarna voor de appui een coffrage wordt gemaakt. Misschien hoef je op die manier minder precies uit te komen: je hebt immers nog speling met de plaatsing van de appui. Bij een deur lijkt me dat lastiger: je kunt de drempel niet iets hoger plaatsen…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?