Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211248
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben de weg kwijt bij het kiezen van de juiste pomp.
    De gegevens zijn een waterput met een oppervlak van het water op ca. 5 meter en het verste punt waar het water heen moet is 75 meter dmv een een slang met een diameter van 25 mm. De uitstroomopening van de slang is onder het niveau van de de pomp. Na consultatie van diverse websites denk ik dat ik een pompe de surface moet hebben. Mijn verwarring zit bij het zgn. refoulement. Is dat nou de afstand dat het water verticaal ‘getransporteerd’ kan worden? De vertaling heeft het over opvoerhoogte, maar dat is toch de hoogte van het water in de put? (profondeur d’aspiration).
    Ben dankbaar voor jullie advies.

    Met groet,

    Wim Monnich

    #211256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    La hauteur de refoulement

    Hauteur totale de refoulement bestaat uit “La hauteur d’aspiration” en “La hauteur de refoulement”

    “La hauteur d’aspiration” is de aanzuigcapacitet van de pomp (aanzuighoogte) theoretisch niet meer dan 10 meter
    “La hauteur de refoulement” is de perscapaciteit van de pomp (opvoerhoogte) een pomp van 30 bar kan het water 30 meter opvoeren.

    De op dikte en lengte van de slang hebben zeker invloed op de capaciteit van de pomp.

    janv

    #211259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Silex, voor je reactie. Mijn misverstand komt door de term ‘opvoerhoogte’, waarbij ik denk aan opvoeren de hoogte in. Om het water dus 75 meter verderop uit de slang te krijgen, moet ik dan een pomp hebben met een refoulement van 75 meter, ofwel 75 bar? Voor mij blijft het ingewikkelde materie. De hauteur d’aspiration is mij duidelijk.

    Wim Monnich

    #211260
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opvoerhoogte is vertikaal omhoog.

    janv

    #211261

    Er is de opvoerhoogte waarvoor je een bepaalde capaciteit nodig hebt en dan die 75 meter tuinslang. Hoe kleiner de diameter van die slang, des te minder water krijg je er aan het eind uit door de “weerstand” van die leiding. Bovendien moet die pomp naarmate de lengte van dat horizontale stuk slang toeneemt een groter gewicht aan water vooruit duwen. Allemaal verliezen, steeds minder liters water die er effectief beschikbaar zijn. Deze tabel illustreert dat.

    #211292
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben er inmiddels uit, hartelijk dank aan jullie bijdragen. Was er wel over verbaasd hoe snel de pomp de put leeg trekt, sneller in ieder geval dan dat het water aangevoerd wordt. Maar dat is weer een ander probleem.

    Wim

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?