Watertank in de grond?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hebben vorig jaar een mooie abri/carpoort in onze tuin laten bouwen met een leien dak. Dus aan weerskanten een dakgoot met een regenpijp aan de achterkant. Ik heb daar tot nu toe een paar emmers onder staan en het valt mij op hoe snel er water verzameld kan worden na al een ligt buitje.

    Nu loop ik te fantaseren om de regenpijpen in een watertank uit te laten komen zodat er in droge tijden flink wat water beschikbaar is voor de tuin. Hierbij denk ik dan bv aan zo’n witte watertank in een metalen frame die je ook her en der ziet staan. Zo een tank wil ik dan ingraven maar de vraag is of dit kan. Is zo’n tank daartegen bestand of zijn er nog andere opties/mogelijkheden.

    Willem

    #213452

    Willem,

    Mij zul je er niet over horen, ik geef het woord graag aan de jongens en meisjes van SystèmeD:  Récupération de l’eau de pluie : quelles solutions ?

    #213453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt dat natuurlijk doen zoals in system D, mooi, maar je trekt dan wel de knip.
    Ik heb op bon coin die “cuves” gevonden voor amper twee tientjes. Een paar staan er boven de grond, een deed dienst als bubbelbad, een twee heb ik er ingegraven tegen de helling.
    Ik heb wel planken omheen gezet zodat de grond de plastic tank niet indrukt als ze leeg zijn.
    Ze staan systematisch opgesteld zodat ik er twee boven aan de helling heb staan die ik vol moet pompen met het water van de twee middelste, en de twee onderste lopen vol via het hoogteverschil.
    De hoogste twee zijn voor noodgevallen, en dat lijkt nu zeer snel te gaan gebeuren.
    Het heeft sinds december 2,3mm geregend.

    De kraan op de cuve is van Nylon, dus niet te lijmen.
    Ik heb eerst met veel sikaflex een stukje buis (ongeveer 5cm) in de kraan geramd.
    Kijk uit dat je het niet kapot slaat, ‘t past precies.
    Daarna heb ik er met verloopstukken een stuk pvc met binnendraad ingelijmd met pvc lijm, en daarin de slangaansluiting van gardena.

    Cees.

    #213467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Willem,

    Heb je niet ergens een plekje over voor een vijver? Een vijvertje van 2 bij 2 meter en 1 meter diep bevat al 4000 liter water. En het is nog eens leuk om te zien ook.

    Gat spitten, stuk EPDM folie erin, regenwaterleiding er naartoe en klaar is Willem. Lijkt me gemakkelijker en goedkoper dan een reservoir in de grond graven.

    Salutations, Jos

     

    #213482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja Jos,

    Daar zeg je wat maar ben er nog niet helemaal uit. Ruimte zat achter de Abri maar met een vijver haal je ook weer de nodige muggen dichter bij huis maar het geeft ook weer ruimte voor andere dieren. Binnenkort gaan we weer naar ons heerlijke stulpje dus moet er maar eens met de vrouw over praten.

    #213621
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zo’n witte watertank in een metalen frame

    IBC containers heten die. Ze worden gebruikt voor vervoer van vloeistoffen en poeders. De mijne stonk naar slaolie..

    Als je er de tuin mee wilt wateren zou ik ‘m juist niet ingraven, maar op grondniveau houden, of zelfs een beetje hoger, dan heb je geen pomp nodig. In NL had ik er eentje aan de regenpijp, met een handige regenvanger/bladfilter in de regenpijp. Als je het goed doet vult de container tot aan het niveau, waarna het water verder gaat de regenpijp in. Zoiets: https://www.dbcom.nl/regenwaterfilters.htm De mijne was er zoeen: https://www.freeflush.co.uk/collections/filters-and-diverters

    JS

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?