Watermeter meten

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199839
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mede-bricoleurs,

    Een tijdje geleden is bij ons de watermeter vervangen door de gemeente. De nieuwe meter lijkt echter wel een heel hoog verbruik aan te geven.
    Als alle waterverbruikers dicht staan, staat de watermeter ook stil. Dus geen lekkage in de leidingen. Tijdens ons laatste verblijf hebben we heel bewust op ons waterverbruik gelet.
    Feiten: 2 personen, aanwezig 1,5 dag. De boiler is afgesloten gebleven. Er is niet gedoucht. Ook de tuin is niet gesproeid. Enkel water gebruikt voor de afwas, toilet (type waterreservoir op de pot) en de persoonlijke wasbeurten. Het toiletreservoir lekt niet.
    Waterverbruik in 1,5 dag: 1 m3 (oftewel 1000 liter) Dat lijkt mij toch wel erg hoog.

    Hoe kan dit waterverbruik toch zo hoog zijn?
    Kan een watermeter van een verkeerd type zijn zodat hij verkeerd meet?
    Zijn er nog manieren (zonder een extra meter te plaatsen) om de watermeter te controleren?

    Wim3

    #199840
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor 22 euro heb bij de Roymerlin een watermeter Aansluiten op de tuinsproeier en vergelijken. Geen andere kranen open.
    Een kuub is veel, normaal schijnt het zo’n 200 liter/persoon te zijn.
    wimb

    #199841

    Wat ook nog zou kunnen: de waterdruk is omhoog gegaan en de sécurité van de chauffe-eau doet z’n werk: de overdruk aan het eind van de opwarm cyclus wordt keurig afgevoerd. Of staat bijna voortdurend kostbaar water af te blazen. Iemand hier in de buurt kwam er te laat achter, z’n chauffe-eau stond boven op zolder, overstroompijpje keurig richting dakgoot. Dus de enige vraag die dan nog bij je bovenkomt: die dakgoot staat nog steeds redelijk vol ook al heeft het dagen niet geregend…..Je denkt even na, en gaat door met waar je mee bezig was. En voor je het weet ben je een paar maanden later honderden euro’s armer.

    Even controleren dus, en indien nodig een reducteur de pression monteren. Standaard probleem hier in Frankrijk, zelf gister nog een nieuwe gekocht, de oude (30 jaar?) doet het niet meer goed.

    #199842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob,

    In ons geval kan het de boiler niet zijn. Die heb ik voor de winter leeg laten lopen en de wateraanvoer dicht gezet.

    Wim3

    #199843
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het normale waterverbruik is max.150 liter per persoon per etmaal. Met de op mijn website aangegeven verbruiken kan men zelfs uitrekenen hoeveel men de laatste dagen verbruikt kan hebben (in jullie geval dus 2 personen in de bewuste 1,5 dagen).
    Mijn conclusie dus:
    Er is ergens een stille verbruiker (maar welke? Zie Rob v.d.M.) of de meter ‘spint’ (zie wannox).

    #199844
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Christian,

    De waarden die jij noemt lijken mij inderdaad veel reëler dan wat onze watermeter weergeeft.
    M.b.t. een stille verbruiker: het is dan wel vreemd dat de watermeter stilstaat als er gewoon druk op alle leidingen staat en alle ‘gebruikers’-kranen dicht staan.

    Ik vrees dat ik toch dan naar een extra watermeter toe zal moeten.
    Er is, neem ik aan, geen relatie met de diameter van de aanvoerleiding en het type watermeter?

    Wim3

    #199845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom bel je het waterbedrijf niet? Ik vermoedde een jaar geleden een defect aan de hoofdkraan en heb toen gebeld. Vrijwel onmiddellijk kwamen ze. Het herstel duurde iets langer dan verwacht, omdat de ondergrondse afsluitkraan voor het huis het met een luide knal begaf toen die werd dichtgedraaid. Ik heb nog nooit zo’n grote hoeveelheid schoon drinkwater de helling af zien storten.Afijn, een uur later was ook die toevoer dichtgedraaid en weer een paar uur later deed alles het, inclusief mijn nieuwe hoofdkraan.
    Aardige jongens, die watermensen.

    Frans

    #199846

    Ouderwets meten, tien emmertjes water halen, elk vullen met 10 liter, en dan kijken op de meter wat de rode cijfers te vertellen hebben? Want daar worden de voorbijstromende liters gemeten, één voor één. Honderd liter moet voldoende zijn om meetfouten bij kleinere volumes te voorkomen.

    #199847
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is, neem ik aan, geen relatie met de diameter van de aanvoerleiding en het type watermeter?
    Wim3

    Je assumptie is terecht, Wim.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?