Waterglas toepassen in egalisatievloer

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Binnenkort ga ik de betonnen vloer in onze nieuwe garage afwerken met een dunne egalisatievloer van pakweg 5 mm. Het oppervlak is 20 m2, de mortel is voor 24 m2, dus ik heb voldoende. Nu heb ik nog een restant waterglas staan en wil dit gebruiken in de egalisatiemortel. Echter overal op www is te lezen dat waterglas toepasbaar is in mortel maar nergens kan ik iets vinden over een mengverhouding .
    Weet iemand op het forum hierover iets of heeft dit zelf gedaan?

    Willem

    #200452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Schijnbaar is er niemand op het forum die dit al eens heeft gedaan. Ik ook niet, maar lees wel dat het de uitharding versneld en dat lijkt mij niet handig waneer je egaline gebruikt. Hier zit overigens ook al veel chemie in om het zo vloeibaar te krijgen en ik heb geen idee of deze middelen elkaar gaan beinvloeden. Als je de egaline waterdicht wilt maken, ga dan naar de bouwmaterialen handel en vraag hier naar het hiervoor toegepaste product. Helaas heb je dan nog steeds je wateglas over maar in ieder geval heb je ook een goede vloer.

    Groet, René

    #200453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ieder geval : egaline en waterglas nooit bij elkaar doen. Egaline bevat gips, niet voor de hand liggend om in vochtige ruimtes toe te passen.

    #200454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waterglas kan door de specie of mortel gemengd worden waardoor het na uitharden waterdicht is. Dit wordt vaak toegepast bij het metselen of storten van kelders of vloeren.

    #200455
     Anoniem
    Inactief

    mogelijk kan het wel bij ‘ragreage’ ik weet niet of dat hetzelfde is als egaline?

    #200456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom wil je de afwerklaag waterdicht maken? Als dat is vanwege vocht van onderaf, dan geef ik je weinig kans, dat had door de vloer zelf tegengehouden moeten worden. Dus waterglas onder de constructievloer had wellicht zin gehad.
    Zeker niet gebruiken in combinatie met egaline of andere hoogvloeibare mortels.
    Waarom bewaar je dat waterglas niet voor een andere toepassing?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?