waterdruk wijsheid

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #207876
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Bricoleurs,

    Ik merk dat ik sinds zeer recent een stevige drukverhoging op mijn leidingen heb gekregen. Ik merk dat o.a. aan de douche en plots lekkende knelkoppelingen. De druk is niet permanent aanwezig, zo lijkt het. Ik merk met enige regelmaat dat er een kloppend/stotend geluid optreedt. (voor de ervaringsdeskundigen: alsof bij een cv installatie de aan- en afvoerleiding per ongeluk zijn omgewisseld) Ook merk ik soms dat de (nieuwe) drukgroep van de (nieuwe) boiler wel heel veel water laat weglopen. Ik denk dat mijn diagnose te hoge druk wel klopt. Ik wil overgaan op het plaatsen van een reduceer mogelijkheid vlak na de meter.

    Twee vragen:
    1 wat is een gebruikelijke druk? Ik lees her en der dat max 6 bar aanvaardbaar is.
    2 Ik zie tal van reduceer mogelijkheden. Wat zijn ervaringen en wat zou aan te raden zijn?

    Ons huis staat onderaan een bewoonde heuvel van een goede 45 meter hoog. Ik heb een simpele installatie die ik aan het uitbreiden ben middels multicouche en knelkoppelingen. Op de eerste verdieping beschik ik over prima druk en heb een wasmachine en tweede toilet aangesloten.

    Jeroen B, 62

    #207884
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessante informatie tref je hier aan:

    Water en riool

    Problemen met de watervoorziening

    #207885

    Zo rond de 45 euro zag ik ze vanochtend nog liggen die waterdrukregelaars bij de brico, met meter. Er zijn ook iets kleinere, bedoeld voor plaatsing in de onmiddellijke nabijheid van je chauffe-eau. Die beter maar laten liggen. Plaatsing van zo’n wat zwaardere variant meteen na de hoofdkraan en watermeter valt aan te bevelen want daar vaart het hele huisnet wel bij, inclusief koppelingen en inlaatventielen van wasmachines en vaatwassers. Zie het door Noë gelinkte hoofdstuk over de problemen die je tegen kunt komen.

    Daar ook meer over de maximaal aanvaardbare waterdruk binnenshuis, die 6 bar waar sommigen naar verwijzen is echt te veel. De waterdrukregelaars worden af fabriek allemaal standaard afgeregeld op 3 bar.

    #207888
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jeroen,

    In aanvulling op de bijdrage van Rob hierboven, hier vind je een voorbeeld van een regulateur de pression die zowel statisch als dynamisch werkt, bedoeld voor je installatie direct achter de watermeter. Misschien wat duurder dan de Brico variant maar dan heb je ook wat 🙂
    En inderdaad, standaard afgeregeld op 3 bar.

    Salutations, Jos

    #207889
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren,

    Dank voor de adviezen. Aanstaand weekend zal ik er mijn voordeel mee gaan doen. Hopelijk is dan het geklop en gestuit verleden tijd. Ik houd eenieder op de hoogte!

    Jeroen B, 62

    #207897

    De Fransen hebben nog steeds een voorkeur voor schroefdraad zoals ook uit de link van Jos blijkt. In Nederland zie ik in hoogbouw tegenwoordig – met een hydrofoor beneden – een ook voor de bricoleur misschien makkelijker type toegepast worden, met knelkoppeling. Op deze foto een 22 mm knel van het merk Raminex, overigens vóór de watermeter gemonteerd, maar dat kun je doen bij nieuwbouw wanneer er nergens nog waterdruk is.

    #207970
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jeroen, exact dit probleem heb ik ook gehad. Drukgroep bij de boiler bleef lopen e.d. We merkten het ook bij de inbouw toilet waar de druk zo hoog was dat de vlotterkraan naar onderen gedrukt werd en dus bleef doorlopen.

    De oplossing zat in het vervangen van de waterdruk regelaar, hierboven al genoemd, welke direct bij de hoofdkraan zit in mijn geval. Heb hem laten vervangen door de depannage dienst. De monteur was er in 5 min mee gedaan en hij vertelde dat die dingen niet het eeuwige leven hebben en regelmatig vervangen kunnen worden. Dat verklaart ook de reden dat ze bij de Brico in de voorraad zitten lijkt mij.
    Om compleet te zijn, de kosten in 2011, €68,75 incl TVA 5,5%. Succes.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?