Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door bosbess.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2013 om 09:38 #195316NoëSleutelbeheerder
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dat is altijd zo’n moment dat je terugblikt naar wat er afgelopen jaar is gebeurd.
Wij hebben wat dat betreft een zeer apart jaar gehad. Nadat we allebei op straat kwamen te staan (op zich natuurlijk een dieptepunt maar ook een goede stimulans om iets nieuws te starten), besloten we half januari naar Frankrijk te vertrekken om vanuit daar verder zoeken naar een geschikt pand. Op zich ging dat al heel apart: we reden weg uit Nederland met redelijk weer, en na 2 dagen rijden kwamen we eindelijk aan in het Franse departement de Lot. ’s Avonds nog zoveel spullen mogelijk uitgepakt, om vervolgens vroeg onder de wol te duiken. De volgende ochtend werden we wakker en wat zagen we: een witte wereld! Mooi om te zien hoor, maar voor ons persoonlijk een ramp want we hadden bespaard op het meenemen van etenswaar (we hadden tenslotte al genoeg te verhuizen). De sneeuw bleef langer liggen dan we hadden verwacht (of gehoopt) en het was echt niet verantwoord om met de auto de ‘weg’ op te gaan. Uiteindelijk kwamen we net goed uit met de blikjes en zo die we bij ons hadden. Wat waren we blij dat we naar de supermarkt 20 kilometer verderop konden om in het groot in te kunnen slaan! Nee, dit zou ons niet nog een keer overkomen, daar waren we het allebei over eens.
We zullen niet het hele jaar helemaal gaan herhalen, maar we willen wel graag even in sneltreinvaart door de rest van het jaar heen lopen:
in de eerste maanden hebben we diverse huizen bekeken, maar helaas kwam er niet al te veel binnen dat we geschikt achtten voor ons project. Maar toen liepen we tegen een camping aan en hebben ons daar volledig op gestort. Maar helaas, iedereen die ons volgt weet inmiddels hoe dit is afgelopen. Heel erg spijtig, en weer een paar maanden ‘verloren’ met dit avontuur. Toen zijn we heel erg gaan dubben wat we zouden doen. Op zoek naar een huurhuis in Frankrijk? Of voor een korte periode terug naar Nederland? We besloten om even naar Nederland te gaan, ook omdat er vanwege ons ontslag nog een studiebudget beschikbaar was. Dat ‘even’ is inmiddels een paar maanden geworden. Maar we zitten hier niet stil en we zijn flink aan het leren geslagen en Bouwe heeft sinds november ook vrachtwagen rijlessen. Daarnaast is dit ook een periode om alles rustig te overdenken en natuurlijk weer op zoek te gaan naar onze plek.Hebben we dan geen hoogtepunten gehad dit jaar? Ja zeker wel! Natuurlijk onze rondreis door Schotland, wat een prachtig land! We hebben de tijd om leuke studies te doen, veel te fotograferen en Bouwe leeft zich dagelijks uit op zijn elektronische drumstel. Vorige maand waren we na 21 jaar samen te zijn, 1 jaar getrouwd. En niet te vergeten onze Pers Daphne die – na ook een half jaar in het buitenland te hebben gewoond – nog steeds genoeg levenslust heeft om door te blijven ademen, en dat terwijl ze tegen de 18 loopt. 🙂
Maar goed, dat was 2013 wat ons betreft. Nu is het tijd om een lijstje met goede voornemens op te gaan stellen voor het nieuwe jaar: in 2014 moet het ons gaan lukken!
Wat voor mooie dingen, maar ook wat voor teleurstellende of tegenvallende dingen heb jij eigenlijk allemaal meegemaakt?
29 december 2013 om 12:17 #195317bosbessDeelnemerIk sta zelf nooit zo stil bij het afgelopen jaar. ’t Is maar een fictieve grens die jaarwisseling. Maar nu je er naar vraagt ben ik toch even gaan nadenken. Met pijn en moeite kon ik maar één dieptepunt bedenken en één hoogtepunt. Kennelijk kabbelt mijn leven rustig voort en dat moet ook als je 73 bent.
Eerst het dieptepunt: mijn zoon, die bij een franse toeristische attractie werkt, werd vorige maand met ontslag bedreigd. Zes van ruim tachtig werknemers zouden worden ontslagen. Na een paar weken bleek dat hij, ondanks het feit dat hij een van de laatst aangenomenen was, niet tot de zes ongelukkigen behoorde. Vreselijk voor die zes maar voor ons een enorme opluchting (en dus toch een hoogtepunt).
Hét franse hoogtepunt was dit jaar dat ik in juni voor mijn chambre d’hôte de volledige drankvergunning in de wacht wist te slepen. Ik heb destijds in dit forum al uitgebreid verslag gedaan over het hoe, wat en waarom. Zie hier. (Die info Tessa, kan jullie wellicht later ook van pas komen.) Dit jaar werd namelijk nieuwe wetgeving ingevoerd, speciaal voor chambres d’hôte, waardoor wij niet meer de dure cursus van 2,5 dag hoeven te volgen maar enkel een veel goedkopere cursus van één dag. Zonder dit unieke forum (en zonder de deskundigheid van forumlid Wim van Teeffelen die het hier meldde) had ik dit nooit geweten! Want (typisch frans?) denk maar niet dat dit op de een of andere manier aan de chambres d’hôte werd meegedeeld.
29 december 2013 om 16:35 #195318NoëSleutelbeheerderAch, soms is het goed om toch eens stil te staan bij zo’n jaar. Zo hadden we gehoopt nu definitief in Frankrijk te zitten, maar dit heeft nog niet zo mogen zijn.
Gelukkig dat je zoon toch z’n baan heeft mogen behouden; wel vervelend voor z’n collega’s natuurlijk (we kennen het gevoel van ons ontslag). En zeker als hij een van de laatst aangenomen personeelsleden was, is dat zeker een positief besluit.
Over de nieuwe wetgeving: we zijn op de hoogte, we wisten alleen de kosten nog niet (dit valt dus heel erg mee – om maar even Hollands te reageren). Ook wij laten ons goed adviseren door Wim. 🙂 Het blijft jezelf in blijven lezen in dit soort zaken. Gefeliciteerd in ieder geval met deze drankvergunning!
29 december 2013 om 16:53 #195319bosbessDeelnemerHét dieptepunt van het jaar is voor mij toch wel dat ons aller Wim nu zo ernstig ziek blijkt. Hopelijk zorgt zijn genezing toch weer voor een hoogtepunt in 2014. Want we kunnen ons zorgen maken over van alles en nog wat, maar gezondheid blijft in het leven toch wel het allerbelangrijkste. Zonder dat bestaan er geen hoogte- en dieptepunten meer. Dus zolang je gezond bent: prijs jezelf gelukkig.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.