Wat voor mortel voor reparatie dak met tuiles canal?

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201883
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een dak met ouderwetse tuiles canal, die fijn zijn ingebed in cement. Maar, niet overàl meer, er zitten barstjes en barsten in de cementvoegen. Ook in de rand van de nok van het dak: de zijkant daarvan is afgestreken met cement-achtig spul.

    Er is dus wat achterstallig onderhoud. We hebben al iemand hier gevraagd daar wat aan te doen, want het heeft ERG geregend, en het dak lekt op een paar plekken. Hij heeft de barsten afgestreken met grijze mortel.

    Nou herinner ik me diverse discussie over mortel met cement versus kalk, en dat een cementmortel in oude muren niet op z’n plek is omdat het te hard en te stug is, en je stenen zelfs kapot kunnen gaan, maar hoe zit het met die ouwe dakpannen? Kan je die niet ook beter in een kalkmortel leggen, en de voegen ermee repareren? En is die gebruikte cement-mortel een erg slecht idee?

    JS

    #201884

    Ingebed in cement? De neiging bestaat om iedere opgedroogde mortel aan te duiden als “cement”. Maar de verschillen tussen de diverse mortels zijn groot. Cement maakt meer kapot dan je lief is, zeker in de traditionele bouw. Kalkmortels zijn na de Tweede Wereldoorlog wat in het vergeethoekje komen te staan, want werkt veel minder snel dam een mortel op basis van cement. Inmiddels is er een come-back van de kalkmortels. De echte artisans zullen ongetwijfeld nog steeds hun eigen mélanges à la chaux maken, maar de grote fabrikanten als Weber en anderen hebben kant en klare oplossingen.

    #201885
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik noem het maar cement, ik ben een leek en zie ook niet precies wat het oude “cement” is.. Wat mijn dak-man voor de reparatie gebruikt heeft is grijs. Voor vervolg-reparaties (hij is nog niet klaar) op het hart drukken dat ie een kalk-mortel gebruikt? Ik zie dat de kalk-mortels van Weber er óók grijs uitzien.

    Ik ben een beetje verbaasd als ie cement gebruikt heeft,ik heb met ‘m gesproken over het opnieuw afwerken van de buitenmuren, en daar zou hij expliciet een kalk-mortel gebruiken, want het is een oud huis, en modern cement past dan niet. Hij begrijpt het dus wèl.

    JS

    #201886
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JS,
    kalkmortel ziet er min of meer grijs uit, lichtgrijs tot middengrijs.
    Cementmortel ziet meer blauwgrijs uit; dat is normaal bijna niet vast te stellen, maar als men die twee naast elkaar ziet, zoals hier, dan is het duidelijk: hier zijn de onderste 1,20m met cement bijgevoegd, daarboven is de oude voegspecie van kalk te zien. Dit is natuurlijk zonde bij deze klassieke muur!
    Men kan ook in de voeg krabben, bij cement komt men haast niet door de bovenlaag.

    #201887
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik heb zelf mortier bâtard multitravaux gebruikt om de dakvorsten weer opnieuw vast te leggen.

    #201888
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een dak van tuiles canales zou zonder mortel waterdicht moeten zijn. Het idee is immers dat de pannen goed overlappen, en dat het water door de door de hol gelegde pannen naar beneden wordt afgevoerd. Als er pannen gebarsten zijn of als ze niet goed liggen, lukt het m.i. niet om dat met een mortel in te smeren. Onderaan wordt meestal wel een hele rand in een mortel gelegd voor de stabiliteit. Idem voor het vast leggen van de nokpannen en bij de beëindiging boven/tegen muren (solin). Ik heb voor die plekken een mortel gemaakt van ca. 3 volume zand +0,6 volume kalk + 0,5 volume cement + wat rode en bruine kleurstof (uitproberen) voor prettig uiterlijk. Het cement maakt de mortel beter waterdicht, de kalk lekker smeuig.Maar permanent waterdicht maken met specie b.v. bij aa sluiting van dak tegen een muur blijft problematisch (beter met loodslabben in gleuven in te slijpen in muur).
    Misschien heb je iets aan deze opmermingen!

    #201889
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik ben sinds enige tijd bezig met het realiseren van meerdere daken van tuiles canal. Hierbij realiseer ik ook de nok en de overstekken op traditionele wijze, dat wil zeggen door het “op hun kop” opmetselen van tuiles canal, dus geen speciale pannen of profielen.

    Het gebruik van (Portland)cement voor deze toepassing is in Frankrijk zelfs formeel verboden in de DTU 40.22 (Document Technique Unifié) getiteld “Couverture en tuiles canal de terre cuite”. In dit document vindt u alle informatie over het aanbrengen van de gemetselde delen van een dak in tuiles canal. Hier is nog een eenvoudiger uitleg.

    Ter samenvatting kan ik melden dat ik zelf tot volle tevredenheid gebruik maak van de chaux hydraulique NHL-5 die in Frankrijk bekend staat als “Rabot“, in een dosering van 300 kg/m3.

    Salutations, Jos

    #201890
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, in DTU 40.22,wordt het gebruik van mortels met uitsluitend cement uitgesloten, maar (zie paragraaf 2.4.1 en 2.4.2) niet mortier batard, met mengsel van kalk en ciment. Maar mijn voornaamste opmerking was dat een lekkend dak niet met een mortel zou moeten worden gerepareerd (tenzij het om die randen gaat). Maar de vraag van JS leek over het hele dakvlak te gaan.
    Maxandr

    #201891
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir @Maxandr,

    Mijn bijdrage was geen reactie op de uwe, we plaatsten vrijwel tegelijkertijd zag ik toen ik klaar was met typen. Maar volgens mij zijn we het eens 🙂

    Salutations, Jos

    #201892
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de info en ideeen, allen! “Mijn” dak-man is het geheel met u eens, deze tuiles horen in kalkmortel te worden gelegd, maar voor voor kleine reparaties vindt ie cement wel bruikbaar, al zal ie vervolgwerk met kalkmortel doen.

    In deze streek zijn oude daken van tuiles canal, gelegd in kalkcement, ongeveer zo: mijn dak. Ik moet zeggen dat deze close-up me wel wat deed schrikken. Het dak is overwegend keurig waterdicht, maar een paar weken terug was er èn harde wind èn héél veel regen, en werden wij aldus opmerkzaam gemaakt op enig achterstallig onderhoud.

    Rest nog de vraag: waar is dat moderne grijze cement dan eigenlijk wèl voor geschikt..?

    JS

    #201893
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Rest nog de vraag: waar is dat moderne grijze cement dan eigenlijk wèl voor geschikt..?

    U geeft eigenlijk zelf het antwoord al, de essentie zit in het woord “modern”.

    De moderne Portlandcement is prima geschikt voor de moderne bouwwijze, waarbij op een onvervormbaar (gewapend beton) fundament wordt gemetseld, en de vochthuishouding wordt gerealiseerd door middel van expliciete bouwkundige voorzieningen zoals dampkeringen, spouwen, geventileerde (kruip)ruimtes en dergelijke. Daarin past prima het gebruik van de onvervormbare en niet-vochtdoorlatende Portlandcement.

    In oude gebouwen was de vochthuishouding meer impliciet, door het gebruik van ademende en poreuze materialen. Die gebouwen waren ook vaak minder robuust gefundeerd waardoor altijd enige beweging en “kruip” in de constructie voorkwam. In deze omstandigheden is de enigszins soepele en ademende kalkmortel helemaal op zijn plaats.

    Het is allemaal een kwestie van bouwkundige en materiaalkundige compatibiliteit.

    Salutations, Jos

    #201894
     Noë
    Sleutelbeheerder

    U zou ook eens uw licht kunnen opsteken bij dit bedrijf, want het vervangen van tuiles (Teja Curva genaamd in uw woonplaats) is soms ook erg effectief bij water doorslag. teja curva

    ‘Teja curva de perfil de curvatura suave de 45 cm. de longitud y 20 cm. de boca, que conforma una cobertura en forma de canalón, su diseño permite obtener valores variables de solape entre las piezas. Los bordes suelen ser convergentes, provocando una boca ancha y otra estrecha que facilitan el ensamblado de canales y cobijas con la misma pieza.’

    #201895
     Noë
    Sleutelbeheerder

    tejados

    Ik kwam ook nog dit blogje tegen, waarschijnlijk met de zelfde technieken/materialen in gebruik, als bij u in Zuid Spanje.
    Hier spreken ze over een hoge dosis kalk en ± 8 % cement.

    ‘Se ponen básicamente con que una cuarta parte aproximadamente de la teja esté puesta encima de la otra. Generalmente se suele hacer con mortero acompañado de elevadas dosis de cal (por su plasticidad) y muy poco porcentaje de cemento (no debe de superar entre el 5 y el 10% de la mezcla aproximadamente), porque suele ser una construcción que la intemperie la somete a movimientos de dilatación y viceversa.’

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?