Wat nemen wij voor buren/vrienden mee naar Frankrijk?

Dit onderwerp bevat 18 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194715
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja wat nemen jullie voor de buren of vrienden mee naar Frankrijk?

    Ik ben benieuwd wat forumsleden als cadeau meenemen voor buren of vrienden, bijvoorbeeld als dank als zij op het huis gepast hebben.
    Voor hun kinderen nemen wij steeds stroopwafels mee, steeds een succes.
    Maar dan vonden wij iets wat bij onze buurvrouw erg goed viel: Nederlands keukengereedschap. De ene keer een kaasschaaf, dan een pannenlikker – alle twee oh zo Nederlands!
    Wat nemen jullie mee?

    #194717
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kaas, voornamelijk kaas en dan diverse soorten. wij kunnen goed opschieten met de diverse buren. Hier in Haarlem kopen we dan in op de markt en laten het sealen. Een jong bevriend stel (hij is bioboer van beroep) zijn er zo dol op dat het stuk de eerste avond niet overleeft. Verder wel eens (keuken)gereedschap meegenomen, uiteraard stroopwafels, drop en een keer een Fatboy hangmat. Wij hebben er daar één en hij was dus “getest”. Vaak ook neem ik foto’s mee (digitaal) van voorgaande vakanties. Over en weer gaan er trouwens altijd wel diverse eetwaren en we eten altijd wel bij elkaar. Nieuw is nu dat de buren ons leren paddenstoelen zoeken. Afgelopen najaar viel het een beetje tegen en kregen we als troost vlak voor vertrek een wekpotje met paddenstoelen.
    Willem

    #194718
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oude brokkelkaas is altijd een succes. Voor de kinderen (oud en jong) stroopwafels of stroopkoeken. Korenwijn en jenever vallen minder in de smaak, maar berenburg daarentegen is erg in trek (misschien vooral omdat ik zeg dat het je bij de jacht warm houdt). Het grootste succes hadden wij bij een dorpsfeest waar iedereen wat meenam, met varkenssaté en pindasaus, zelfgemaakt uiteraard. Ook de worsten en lappen vlees van anderen werden rijkelijk voorzien van de gepeperde bruine smurrie en de volgende ochtend kregen we vele aanvragen voor het recept van deze integratiesaus.
    Frans

    #194723
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frans,
    ja Beeerenburg!
    Die hadden wij een keer bij de fruitsalade gebruikt toen wij onze buurvrouw, de oude Héloïse, te gast hadden. Zij vond dat heerlijk, dus hebben wij de volgende keer een fles voor haar meegebracht. Heeft ze ook voor de fruitsalade gebruikt toen haar kleinkinderen er waren.
    Maar dan vertelde zij ons: “Hebben jullie dat ook eens puur gedronken? Voor mij was het een openbaring!”
    Héloïse is 2008 overleden; zij liet drie kinderen, acht kleinkinderen en vier achter-kleinkinderen achter.

    #194724
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij nemen ook wel stroopwafels mee, Oude kaas en een borrel.
    Verder is ontbijtkoek (kandijkoek) ook altijd welkom.

    #194725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kaas en dan vooral oude kaas. En mijn zelfgebakken appeltaart viel erg in de smaak.

    Hent

    #194726
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik mocht een keer mee op jacht met de “locals” op voorwaarde dat ik een kruik Bols zou meenemen. Dus ik Bols meegenomen uit Nederland (ik lust het trouwens niet)want ik wilde zo’n jacht wel eens meemaken. ’s Morgens om 5 uur opgestaan en op een bepaald punt werd ik opgepikt waarna we eerst ergens op een boerderij verzamelden. De sfeer was goed maar werd nog beter toen de Bols op tafel kwam want voordat we vertrokken ging die kruik wel open en iedereen moest even proeven. De jacht die daarna volgde is weer een ander verhaal.
    Willem

    #194727
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Behalve genoemde kaas (oude friese nagelkaas), de beroemde stroopwafels en jenever nemen wij ook wel eens bloembollen mee. Leuk is dat we dan elke keer in het voorjaar mogen komen kijken hoe leuk alle tulpen, narcissen, anemoontjes enz. weer staan te bloeien. Wij mogen dan tegelijk even proeven of de likeur van de afgelopen herfst goed gelukt is :-).
    Blauwe druifjes doen we niet, die groeien hier wild, ieder jaar is het gras minstens twee weken blauw door die ieniemienie druifjes.

    #194728
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de zomer: haring! Geen rolmops, maar nieuwe haring. Die kun je gemakkelijk invriezen en weer ontdooien. De visboer sealt het pak en vriest het in. Wij nemen het de volgende dag mee, in kranten gerold in een koelbox en houden de dag na aankomst, als de boel net ontdooid is, een ‘apero’ voor buren en vrienden. De meesten vinden het heerlijk. Een van onze kennissen moest een dagje bijkomen nadat hij 5 haringen had gegeten.

    #194716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze Franse buurman heeft het liefst Smeerkaas met Sambal uit Nederland.
    De rest wat wij meebrengen staat meestal de volgende keer dat wij komen eten op tafel, dus dan kun je je afvragen of het een succes was.
    NL vrienden in het dorp hebben het liefst dat wij Chinees meebrengen, maar dat is er nog niet van gekomen…

    #194721
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mmmmm, ik krijg er vreselijke trek van 😉

    #194719
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NL vrienden in het dorp hebben het liefst dat wij Chinees meebrengen, maar dat is er nog niet van gekomen…

    Hier wordt in de buurt wel eens een Indische rijsttafel gemaakt door Nederlanders. Veel Fransen vinden dat lekker. Alleen die pindasaus valt niet bij iedereen in de smaak.

    #194720
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds wij hier 14 jaar geleden definitief zijn neergestreken, maakt mijn vrouw minimaal éénmaal per jaar voor onze Franse vrienden en kennissen een Indische rijsttafel. Vanaf de allereerste keer waren de Fransen enthousiast en we hebben al heel wat producten uit Nederland voor hen om te kunnen expirimenteren laten meebrengen.

    #194722
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Yep, de indische rijsttafel, een groot succes bij onze Franse buren, de volgende staat alweer gepland (de Engelsen smullen er trouwens ook van). Jenever valt ook in de smaak overigens evenals de Belgische Leonidas bonbons.

    #194729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waar die Fransen in onze omgeving ook gek op zijn is roomboteramandelstaaf. Een aantal jaren geleden bracht een Hollandse vriend van ons er daar een aantal van mee. Voor we er erg in hadden waren ze allemaal opgesnoept door onze Franse vrienden en kennissen. Sinds die tijd bakt mijn vrouw ladingen van dat spul gedurende de decembermaand, die allemaal grif aftrek vinden. Ze zijn eenvoudig zelf te maken met producten die hier gewoon verkrijgbaar zijn, zoals voorverpakt bladerdeeg (prima kwaliteit, hoef je zelf niet uren voor te rollen), amandelen, eieren etc.

    #194730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Krelis,
    prima idee. Die roomboteramandelstaaf nemen wij de volgende keer mee voor de kinderen van onze vrienden, als alternatief voor de eeuwige stroopwafels.
    En zelf iets maken van prefab bladerdeeg doen wij al jaren, en dat is een product dat wij regelmatig meebrengen naar Nederland – waarom wordt dit spul hier niet verkocht?

    #194731
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    Je kunt in Nederland gewoon blader- en andere soorten deeg uit de supermarktkoeling halen. We gebruiken ze hier en in Frankrijk voor taarten met de vruchten uit onze tuin. En vanwege de grote productie, gaan ook veel van deze zelfbaksels naar de buren. Dat lost overigens niet het probleem van de hoeveelheid op, want de buren komen ook weer terug met hun zoete ovenproducten.
    Frans

    #194732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bijzondere nederlandse biersoorten (je heb ze van 10%), en inderdaad: oude boerenkaas, en bloembollen. Mooie fotoafdruk (van b.v. de buurman-boer op zijn trekker) is misschien ook een optie?
    Maxandr

    #194733
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat we niet meenemen maar wel altijd doen als we tijdens de jaarwisseling in Frankrijk zijn is oliebollen bakken. Daar komen ze speciaal voor langs.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?