Wat mis je in chambres dhôtes?

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hans,
    Echt waar? Telefoon heb ik sowieso nog nooit in een kamer gezien van een chambres d’hôtes. Of is dit wellicht een eis bij gîtes??

    #195171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Tessa,

    Ik heb lang geleden hetzelfde gedaan, de nodige CdH´s bezocht om wat “bedrijfsspionage” te plegen zeg maar. Bovendien heb ik veelvuldig in FR hotels overnacht, van het laagste niveau (kamers werden ook per uur verhuurd) tot het hoogste (aan de Corniche in Cannes). Daarbij heb ik me ook wel een soort lijstje gevormd. Daar komt ie, in willekeurige volgorde:

    • Parkeergelegenheid. Een veilige liefst overdekte parkeergelegenheid voor de auto. Een liefst gesloten stallingruimte voor de (motor)fiets.
    • Zitgelegenheid. Een plekje waar je even lekker kunt gaan zitten. Bij mooi weer buiten, bijvoorbeeld een terrasje of eventueel een picknicktafel. Bij slecht weer binnen, bijvoorbeeld een zithoek of zitkamer of dergelijke. In elk geval een paar comfortabele stoelen met tafeltje op de eigen kamer.
    • Drinkgelegenheid. De mogelijkheid een koel drankje te kopen, desnoods uit een automaat.
    • Eetgelegenheid. Als er een keuze aan restaurants op loopafstand is heb ik niet zo´n behoefte aan TdH. In the middle of nowhere vind ik TdH daarentegen onmisbaar. Ik ga niet s´avonds in niemandsland nog wat te eten zoeken.
    • Leesgelegenheid. Het mooiste vind ik een boeken-of tijdschriftenrek waar je uit kunt halen wat je wilt en ook je eigen uitgelezen boeken of tijdschriften in kunt achterlaten. Ik heb dat meermalen meegemaakt en het was altijd leuk.
    • Zwemgelegenheid. Zelf geef ik niet zoveel om zwemmen, als er een zwembad is zit ik er liefst op een stoel met een drankje naast, maar mijn wederhelft is er dol op. Als er keuze is gaat ze voor het adres mét zwembad.
    • Slaapgelegenheid. Dat er een bed staat is natuurlijk vanzelfsprekend, of je daar ook in kunt slapen helaas niet. Dus een behoorlijke kwaliteit bedbodem, matras, beddengoed en kussens in plaats van zo´n FR kussenrol. En natuurlijk stilte, dus goede geluidsisolatie tussen kamers onderling en naar buiten.
    • Toiletgelegenheid. Een eigen toilet op de kamer. Met voldoende WC papier, alstublieft. En enige vorm van luchtverversing.
    • Douche/badgelegenheid. Een ligbad is voor mij niet onmisbaar maar voor mijn wederhelft wel. Een behoorlijke douche met een kop waar meer dan druppels uitkomen, die in de ingestelde stand blijft staan, die hoog genoeg zit voor mijn 1,90 meter, met voldoende warm water, en zodanig af te schermen dat niet de hele vloer blank komt te staan. Lach er maar om, maar aan deze douche-eisen voldoet 99% van de FR hotels dus niet.
    • Communicatiegelegenheid. Televisie, radio of telefoon hoeft er niet te zijn, maar wél een WiFi hotspot voor alle moderne mobiele gadgets zoals smartphones, tablets, phablets, netbooks en noem maar op.
    • Huisdiergelegenheid. Met name honden. Niemand kan je verplichten om ze toe te laten, maar wees van tevoren duidelijk. Als je geen honden toelaat, prima. Doe je dat wél, ook goed, maar realiseer je dat wij dan met onze Leonberger langs kunnen komen en dat gaat je niet onopgemerkt voorbij… 😀

    Dit waren de belangrijkste. Mocht ik nog iets bedenken dan meld ik dat.

    Salutations, Jos

    #195173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    * De LOCATIE, ik kom vooral daarvoor.

    * Sfeer, uitstraling en authenticiteit. Ik ken cdh die geheel wit zijn zonder verdere aankleding en ja, het is strak, maar het is net een slagerij. Ik wil ‘gezelligheid’ , kan niet altijd de authentieke sfeer hebben van vroeger, maar dan moet je nieuwe sfeer aanbrengen. Huiselijk.

    * Uitzicht over de skyline van Hongkong is adembenemend, maar ook die over een dal, of een berglinie.

    * Beleving van nieuwe dingen, klimmen, raften, wandelen, skiën, zwemmen, vissen, fietsen. Je moet iets te bieden hebben in de nabije omgeving iets dat trekt. Dat je speciaal maakt.

    * Goede bedden, maar de wc op de kamer is een crime in mijn optiek. Een goed functionerende badkamer, met flinke waterstraal voor meerdere bewoners is wel een pre.

    * Leesvoer en leeshoek over de omgeving, een filmotheek voor de regenavonden, WIFI internet, tv en muziek.

    * Je moet bij je cdh kunnen parkeren voor laden en lossen, maar noodzaak om de auto er direct te parkeren hoeft niet, kan ook stukje verder, heerlijk een uitzicht zonder de auto’s.

    * Balkon en terrassen met zitgelegenheid, een tuin maar die hoeft niet groot te zijn.

    * Niet zo’n minikeuken maar een volledige keuken waar je zelf kan koken.

    * individueel in te stellen verwarming.

    #195174
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Keuken? In een CdH?

    #195175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, in een Gite. Maar verder zijn mijn eisen hetzelfde.

    #195176
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa,
    Jos en Ratatouille hebben al de meest belangrijke punten genoemd.
    Ik vind belangrijk:
    twee aparte bedden, die je of tegen elkaar aan kan schuiven of uit elkaar met bijv. een nachtkastje ertussen.
    Wifi etc. is natuurlijk een eis van deze tijd, maar ik ben veel CdH en herbergen tegengekomen waar je niet eens een stopcontact had om je telefoon of scheerapparaat op te laden! Dus: minimaal twee vrije stopcontacten per bed (dus stopcontacten die niet door nachtkastverlichting etc. bezet zijn).
    Maar, wat ik veel belangrijker vind: de persoonlijkheid en de attitude van de gastheer/gastvrouw, en die mag rustig een eigen sfeer aan de CdH geven; ik heb de meest gekke stijlen meegemaakt, en ik heb de leukste herinneringen aan CdH’s waar in iedere hoek de persoonlijkheid van de gastheer/gastvrouw te voelen was.
    Een episode:
    Ik kwam per motorfiets aan, en de baas vroeg mij mijn brommer achter in zijn garage de stallen. Hij reed hiervoor zijn auto uit de garage en zei: ik vertrek morgen ochtend toch voor u. Dit als voorbeeld voor de attitude die ik zo waardeer.
    Overigens: Ik heb nog nooit met de gastgevers aan tafel gezeten, omdat daar waar ik kwam voldoende betaalbare restaurants in de buurt waren.

    #195177
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kan ook de vraag stellen of er nu -na de crisis- niet veel te veel CdH en gites zijn.
    Ook al doen de NL’rs het meestal goed, er zijn er nu zo veel die vrijwel het zelfde gaan beginnen, dat het zakelijk nooit goed kan gaan.

    Er komt waarschijnlijk een schifting tussen de gites en CdH die daadwerkelijk ons lijstje volgen, en die daar in het geheel niet bij passen. Te veel mensen dromen.

    #195178
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille,
    ik zie het anders:
    Mensen zijn kostenbewuster geworden en logeren, in plaats van hotels, in gîtes en CdH’s.

    #195179
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zou kunnen Christian, maar ik heb ook zo’n ronde gemaakt in de buurt en er stonden er wel heel veel leeg. He? De link naar het oude forum is weg…

    #195180
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor zolang het duurt:Archief Frankrijkforum

    Belangrijkste in CDH: Nooduitgang, brandblusser, branddeken

    #195182
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos & Ratatouille: hartelijk dank voor jullie uitgebreide input!

    En Christian: het gastheerschap blijft natuurlijk het belangrijkste, dit bepaalt of mensen bij je terug willen komen of niet.

    Standaard selecteren we zelf op aanwezigheid Wifi en bij afgelegen locaties dat we ’s avonds mee kunnen eten (zodat je de deur niet meer uithoeft). En een regelmatig terugkerend probleem is inderdaad te weinig stopcontacten.

    P.S. We hebben net een nacht in een hotel geslapen dat het prima voor elkaar heeft. Twee goede bedden, bij elk nachtkastje 2 beschikbare stopcontacten, goed sanitair en – ook niet onbelangrijk – een zeer uitgebreid ontbijtbuffet.

    #195183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa,
    ik ben verbaasd, want dat was 5 jaar geleden al verplicht als elektrische installatie; de consuel wou zelfs telefoon in de slaapkamer.
    mvg, Hans

    #195184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hans,
    Echt waar? Telefoon heb ik sowieso nog nooit in een kamer gezien van een chambres d’hôtes. Of is dit wellicht een eis bij gîtes??

    #195181
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verwart Hans hier niet de eisen voor Consuel-plichtige nieuwbouw met verplichtingen voor een CdH?
    Zie hier op deze website en bij Schneider (pag.8).

    #195172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het betrof ombouw van stal tot gite; na lang aandringen mijnerzijds om de eis schriftelijk te herhalen, liet de consuel het vallen. Niettemin zijn de woningeisen al lange tijd hetzelfde, dus dat er nog zo weinig cdh aan deze norm voldoet, doet begrijpen waarom de fransen marktaandel verliezen aan de duitsers,
    mvg, hans

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?