Wachten bij de pomp

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frankrijk loopt op enkele druppels brandstof, er wordt geprobeerd flink te hamsteren maar daar steken pomphouders een stokje voor.
    In onze streek worden kaart-automaten ’s avonds gewoon uitgeschakeld met de smoes dat de computer niet werkt, en overdag zit er iemand de boel in de gaten te houden.
    We kunnen soms tanken, maximaal 30 euro bij U, 20 euro bij Inter.
    Jerrycans zijn verboden.
    De communistische CGT laat er geen gras over groeien, ze worden venijniger en beloven hardere acties.
    Het volk loopt als makke schappen achter de meute aan, ze snappen niets van wat er geroepen wordt, en roepen mee.
    Gisteravond werd me door mensen aangeroepen dat ze nu 60 uur moeten werken en ook nog eens voor het salaris wat ze nu hebben voor 35 uur.
    Nee de CGT weet wel raad met de politiek, we moeten geen 60 uur werken, maar 30!
    Ik heb nog een volle tank, ik heb voor de zekerheid de aftapkraan in de boot eens nagekeken mocht het nodig zijn, en verder is het gewoon in de gaten houden of je niet ergens langs een pomp rijd die vandaag wel weer open is.
    Gewoontegetrouw zijn stakers niet warm te krijgen voor een staking in hun vakantie, maar ik ben bang dat de toeristensector wel klappen gaat krijgen van deze grappen, de restaurants en bars merken het nu al.

    Cees.

    #194640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier in de Limousin geen enkel probleem. Gisteren de enige klant aan het tankstation bij de lokale Intermarché die toevallig ook net bevoorraad werd door een tankwagen. Auto vol gegooid en twee jerrycans, je weet nooit 😉

    Voor de Franse economie en het toerisme is dit rampzalig, het buitenlandse beeld van Frankrijk gaat nog verder de put in met medeneming van buitenlandse- en zelfs Franse investeerders (Total).

    Een krimp van de economie en stijging van de werkloosheid in het komende kwartaal heeft de CGT vast voor elkaar. Geweldige vakbond.

    #194641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sterker, het is niet eens “de” CGT, het is die nieuwe voorzitter Martinez.

    En net als Cees zal ik niet schromen de “rooie diesel” uit m’n vaten voor de chaudière in m’n auto te doen.
    Ik ken de risico’s die daaraan kleven, maar nood breekt wet. Kennelijk.

    Peter.

    #194642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaag getankt bij een benzine pomp ( 1 colone) in een dorp op de grens Ardèche – Auvergne, geen enkel probleem, volgooien, betalen et “au revoir”.

    #194644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Net terug uit de Correze, geen enkel probleem gehad/gezien, ook niet bij Parijs.
    Van familie gehoord dat de Dordogne wel een probleem is.
    Willem

    #194645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Peter/Petrus
    In mijn opslag staat ook nog 1,5 Jerrycan Masoute van een behoorlijk aantal jaren geleden waarvan ik mij afvroeg of ik die – als de nood aan de man zou komen – in m’n Camionette uit 2002 zou kunnen opstoken. Leek me een goed doel aangezien ik geen kacheltjes op olie meer heb om het voor te gebruiken. Werd mij afgeraden vanwege andere “viscositeit” dan normale Diesel. Is dat een goed advies of wat zijn de risico’s…..?
    Jan Joost

    #194643

    Wanneer het “oliestook” mazout is hebben vorige week alleen de boeren een tijdelijke ontheffing gekregen om vanwege de brandstofschaarste deze van een rood kleurtje voorziene diesel als brandstof te gebruiken voor hun rollend materieel. Dat rode kleurtje is zelfs weken later nog aantoonbaar in de brandstoftank van een dieselvoertuig indien een controlerend ambtenaar daar een meetstok in zou steken.

    Had dat ooit een keer aan de hand in Zeeeland toen er een R4’tje voorbij kwam rijden met iemand uit het raam hangend met een soort stationswachters bordje met “stop” er op. Ik dacht: dat zijn bierliefhebbers van de een of andere camping hier in de buurt, jolige bui zeker, doorrijden. Had ik niet moeten doen, het waren nogal gewichtig doende lieden van de douane. Maar ze konden mijn nu en dan wat rokende 220 diesel niet betrappen op het gebruik van verboden brandstof na hun meetstok peilingen, ze lieten me ongaarne gaan, wel moest ik beloven dat ik de volgende keer onmiddellijk zou stoppen indien het bevoegd gezag daar om zou verzoeken. Wegrijdend dacht ik nog: zou een fraai scenario zijn geweest voor een sketch met John Cleese in een hoofdrol, een variatie op de dead parrot act.

    Stevige boete ligt dan in het nabije verschiet. Technisch gezien zijn er ook risico’s.

    #194646
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren, geen paniek en geen bangmakerij. Tussen ‘gewone’ en rode diesel is geen verschil, behalve dan die kleurstof. Die stelling durf ik aan.
    Wèl zijn er twee kwaliteiten rode diesel : de betere kwaliteit en de agrarische kwaliteit. Die laatste is minder zuiver dan de betere kwaliteit.

    Die verkooppraat van Njord Filtration zou ik met ’n korrel zout nemen. Wie is de afzender van die onheilstijding, door Rob “technische risico’s” genoemd ? Wat ’n onzin.

    ’n Stevige boete kunt u inderdaad verwachten als u wordt gecontroleerd. Bij zeegaande sluizen wil de douane nog weleens ’n monster nemen van de tank in uw zeil- of motorjacht als u van ’n tripje Oostzee terugkomt. In de Rotterdamse havens op de weg ook.
    Vinden ze sporen “rood”, dan ben je flink de klos want ’t is ’n economisch delict. Je komt voor de rechter, die kijkt naar hoelang je die auto of boot al hebt en schat je verbruikte liters brandstof “want u zult ’t wel vaker gedaan hebben.” Je krijgt dan ’n fiscale naheffing over dat geschatte verbruik èn ’n boete, duizenden euros ben je zo kwijt. En dat rode spul blijft inderdaad lang in je brandstofsysteem te zien.

    Terzijde, maar nu we ’t er toch over hebben : wat doet u met uw gebruikte frituurolie ? Eerlijk zeggen, want dat is toch ’n probleem.
    Ik filter die olie, twee keer. De eerste keer in ’n zeef, de tweede keer in ’n koffiefilter. Om ’t vervolgens in de dieseltank van m’n auto te gooien. Er zijn er die ’n mix van de helft frituurolie en de helft dieselolie hanteren, maar zoveel frituur ik niet. Dus die twee, drie liter op ’n halve tank …
    Als je op ’n rijk frituuroliemengsel rijdt, ruiken de uitlaatgassen ’n beetje naar ’n snackbar, dat is logisch.
    Waarmee heeft ingenieur Diesel overigens zijn plofmotor ontwikkeld ?

    Wellicht zijn die hypermoderne injectors wat gevoeliger dan traditionele verstuivers, maar als ik Jan-Joost was vermengde ik die jaren oude mazout met de diesel in de tank van ’n motor uit 2002. Mits de betere kwaliteit en niet de agrarische.

    Peter.

    #194647

    Die oude 220 diesel motor uit de jaren 60/70 met een eenvoudige mechanische in-lijn injectiepomp van Bosch en traditionele verstuivers was inderdaad meer van het type alleseter. De invoering van de nieuwe EN-590 dieselbrandstof – zonder zwavel – in combinatie met geavanceerde injectiepomp technieken maakt de boel wel wat kritischer. Niet alleen voor motorvoertuigen, maar ook voor de binnenscheepvaart. Die sector krijgt steeds meer milieueisen opgelegd. Lastige is alleen dat de gemiddelde levensduur van een binnenvaartschip zo’n dertig jaar of meer is, dus even iets aanpassen lukt niet zo maar. Vanuit die hoek werd ik dan ook geattendeerd op dat “bacterie” probleem in brandstofvoorraadtanks. Een vrachtwagen is na een jaar of tien afgeschreven en wordt dan vervangen door zijn opvolger met meteen een high-tech motorblok aan boord. Al jarenlang levendige discussies in milieu- en scheepvaartkringen, dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer aan de hand is dan alleen maar verkooppraat.

    Penny wise pound foolish: waarom zou je om een paar tientjes te besparen een risico nemen met je dieselmotor en brandstofsysteem?

    #194648
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Penny wise pound foolish: waarom zou je om een paar tientjes te besparen een risico nemen met je dieselmotor en brandstofsysteem?

    Ja, Rob, dat is natuurlijk ook waar.

    Peter.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?