Vrijwilligerswerk

Dit onderwerp bevat 29 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is weer lente en daar zijn ze weer. Nederlandse ondernemers in Frankrijk (nagenoeg altijd in de horeca of toerisme) vragen weer om vrijwilligers. Dat wil zeggen, ze zoeken mensen die zonder betaling voor hen klussen willen komen doen. Meestal staat er wel kost en inwoning tegenover, maar dat is het dan. Niet het in Frankrijk verplichte minimumloon van €9,61/uur, meestal geen reiskostenvergoeding en al helemaal geen verzekering in geval van ongevallen tijdens de bezigheden als vrijwilliger. Ik vind dit zeer verwerpelijk!

    Vaak worden vrijwilligers getrokken door wollige taal die een ideëel doel moet suggereren. De maaltijd is altijd geweldig, de slaapplaats heeft een overweldigend uitzicht. Maar ondertussen wordt vooral de ondernemer er beter van. Wat voor ondernemer ben je als je niet een normaal uurtarief wil betalen voor normaal werk: een flutondernemer!

    Als je ongeschoold werk hebt, is er in je dorp altijd iemand te vinden die wel een bijverdienste kan gebruiken. Ik vind deze ondernemers dus asociaal. Doe eens wat voor het dorp, in plaats van iemand helemaal uit Nederland te laten komen om de heg te komen knippen!

    Uitsluitend verenigingen en stichtingen met een erkend ideëel of maatschappelijk doel en zonder winstoogmerk mogen in Frankrijk met vrijwilligers werken. Kleine krabbelaars van toeristische ondernemers wringen zich in allerlei bochten om maar net te doen alsof ze zonder winstoogmerk werken. De winst wordt ‘geschonken aan een goed doel’! Maar meestal blijkt dat doel het onderhouden of opknappen van een domein, zodat ze het later voor veel geld kunnen verkopen. Bah, bah, bah, wat een mentaliteit!

    En dan zijn er natuurlijk ook nog altijd de onnozele Nederlanders die hier in trappen en niet nadenken over de risico’s.

    Wim van Teeffelen

    #190634
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed zo. Het is een culturele kwestie. In NL heb je al gauw een bijbaantje wit of zwart, bv DOZA bij V&D. Hele studentengeneraties hebben in eetcafés en kroegen gewerkte voor een gulden tientje per uur. Zwart was heel normaal en veel controle was er Niet. Ik heb nog een aantal jaren voor twee gulden vijftig per uur zwart in boomkwekerijen ewerkt, wa heel normaal. Dus mijn generatie 1961, is groot gebracht met zwart werken is heel normaal.
    Nederland is ook één van de weinige landen met jeugdlonen wat werkelijk uitbuiterij. Ook dat is voor mijn generatie heel normaal, je weet niet beter. Hier heeft mijn buurjongen van 18 jaar de complete SMIC bij LeClerc. In Nederland had hij daar vijf jaar op moeten wachten.
    Misschien dat daarom de boodschappen wat duurder zijn omdat de loonkosten hoger zijn maar het is wel teken van solidariteit.

    Iedere werknemer heeft recht op bescherming bv bij ongelukken etc. Ik denk niet dat in Nederland de eerste hulp arts zichr druk maakt over de werksituatie en hoeft daar denk ik niks voor in te vullen. Hier moet het arret de travail worden ongevuld en moet aangekruist worden of het een accident de travail gaat of niet.

    De SMIC bedraagt toch niet 9,61 euro? Daar komen nog wel patronale lasten bij denk ik. Maar dan nog, je kunt beter met cheque emploi betalen. Dan is het ZEN voor tout le monde en solidaire.
    Ingrid

    #190623
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heerlijk als de waarheid eens fris van de lever wordt verteld. Ik ben het helemaal eens met Wim en de nuance van Ingrid. De enkele keer dat ik er ooit iets van heb gezegd tegen iemand die anderen gratis ‘ervaring’ wilden laten opdoen, kreeg ik te horen dat het anders niet mogelijk was. Nou dan niet, zei ik toen, maar dat werd niet geapprecieerd. Bovendien wist ik niet hoezeer de Nederlandse jeugd dergelijke werkvakanties waarderen. Dat ik ze dat zou willen ontnemen, was eigenlijk misdadig.
    Frans

    #190624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iets anders wat niet moet worden vergeten: in NL verdien je slapen je ´pensioen’ AOW dus. Iedereen heeft er recht op, werken of niet werken. Destijds was het netjes voor de Nederlandse huisvrouw die niet werkte en toch ook recht heet op haar AOW’tje.
    Hier in FR bouw je retraite op en retraite is wat in NL AOW is maar hier moet je er voor werken. Verder kun je nog een retraite complementaire hebben. Heb je weinig gewerkt, altijd voor de kinderen gezorgd, onbezoldigd meegedraaid op de boerderij, dan krijg je nauwelijks retraite. Je kunt dan aanspraak maken op,allocation vieillesse en daarvoor kom je in aanmerking als je verder helemaal niets hebt. Eventueel kun je je woning aanmelden bij de notaris die dan na het overlijden verkoopt om deze allocation terug te betalen. Dus………. Voor een fransman/vrouw die zijn kost verdient met petits boulots is het wel heel belangrijk en zij werken oa daarom graag met cheque emploi.
    Ingrid

    #190633
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die betalingen per chèques emploi kunnen ook on line worden geregeld : http://www.cesu.urssaf.fr/cesweb/home.jsp

    Werkt erg goed, maar dat is mijn ervaring.
    Werkt in ieder geval tachtig maal beter dan dat gesodemieter met de Urssaf.

    Peter.

    #190628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben al jaren een “witte” werkster en tuinman via de chèque-emploi. Een deel van de kosten is aftrekbaar, ik geloof nog meer sinds wij beiden ouder dan 60 zijn.
    Zoals Peter aangeeft, heel simpele financiële afwikkeling via de CESU website. Aan het eind van het belastingjaar krijg je een “attestation” voor de belastingen en de aftrekbare posten zijn al verwerkt in de automatisch ingevulde aangifte.

    Steven

    #190629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Indien je een Franse medewerker (of een in de buurt wonende buitenlander) inzet voor het doen van klussen is de CESU inderdaad een hele goed manier om die te betalen binnen alle wettelijke regels en zonder rompslomp. Een in Nederland of België wonende ‘vrijwilliger’ kan echter niet met de CESU worden betaald, al zijn er zelfs ‘werkgevers’ die zo brutaal zijn om te zeggen dat ze via de CESU sociale lasten afdragen, maar dat helemaal niet doen. Dit brengt het louche ondernemerschap nog een niveau lager. Ik vraag me af: hoe laag kunnen dit soort ‘werkgevers’ zinken? Ik lees graag meer verhalen van de ‘oplossingen’ of de ‘praatjes’ die dit soort werkgevers verkopen. Uiteraard anoniem.

    Wim

    #190630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nòg ’n suggestie : als u ’n – zeg maar – sociale werkplaats (associations, centres, établissements maar altijd iets met “d’aide par/pour le travail”) inhuurt, krijgt u ’t jaar erop ’n keurig attestation waarmee u de verrichte werkzaamheden kunt declareren op uw belastingaangifte (volgens article 199 sexdecies du Code général des impôts).
    Veel van dergelijke instellingen doen tuinonderhoud.

    Peter.

    #190631
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt. Ik heb hier ook een team van minderbegaafden gehad om bomen te kappen. Prima verlopen met een opzichter OK. Ik wist niet dat ik ook met CESU kon betalen maar hoefde in ieder geval geen BTW tebetalen
    Ingrid

    #190632
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prinsesje, Prinsesje, Prinsesje, dat “minder begaafden” vind ik nu niet zo koninklijk klinken voor ’n team van zeer vaardige maaiers, snoeiers en kappers, onder toezicht weliswaar.
    Ja, die jongens & meisjes en mannen & vrouwen hebben last van dingen. Autist, ex-alcoholisch, meer depressief dan manisch, ’t kan van alles zijn waardoor ze in deze maatschappij niet ‘normaal’ functioneren. Maar dat is dan volgens ‘onze’ maatstaven.

    Is ’t overigens gelukt met de kroketten ? Hier wel, er liggen er nog twintig in de vriezer dus die andere dokter heeft de keuze waar aan te meren 🙂

    Peter.

    #190648
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt Peter, het was onderdaad een allegaartje maar super. Wij hebben hier een tuincentrum, zwaar gesubsidieerd door de conseil general. Daar komen we een aantal malen perjaar. Het is altijd ´mignon’. Dit zijn wel minderbegaafden, zwakbegaafden of ookwel in NL genoemd: ” mensen met mogelijkheden”. Ik weet niet meer hoe het in NL is maar hier zijn rij veel etablissemnten. Vooral op het gebied van ‘self’, dus kantine en eenvoudige eetgelegenheden. Tja, dat gaat er hier altijd wel in.

    De kroketten, o, wat ben ik jaloers dat je ze al af hebt. Hoe krijg ik mijn confrere ooit afgzakt naar de sudouest. Ik ben bang dat hier teveel duivelse dingen zijn. Corrida , foie gras, jacht op vogeltjes.
    De roux, normaal gesproken doe ik half roomboter, half olijfolie om dezelfde reden. Vroeger kocht ik nog wel eens brio, dat had niet zo een vieze margarine smaak. Hier weet ik niet wat ik moet kopen. Misschien die
    Ingrid

    #190649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien die

    Misschien de Vita d’Or van Lidl ? Kost drie keer niks en is dan ook drie keer zo neutraal.
    OK, 70 % vet waarvan vooral palm en soja dus daartegen zal ook bezwaar zijn.

    Wat die andere dokter betreft : als jullie elkaar halverwege willen treffen, doe ik de frituur en geef je slechts gelegenheid. Ik weet dat dat ook strafbaar is.

    Peter.

    #190650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @wim: aangezien je ervaringen vroeg mbt Nederlandse ondernemers en vrijwilligers deel ik graag mijn ervaringen op dit gebied!

    Wij zochten afgelopen mei werk in het toerisme of horeca. We hebben toen heel veel campings gemaild met de vraag of ze nog personeel zochten. Aan ervaring hadden mijn vriendin en ik na jaren gewerkt te hebben op verschillende campings geen gebrek. We wilden fulltime werken en op veel vlakken inzetbaar zijn. Van veel (90%) van de campings die nog personeel zochten (vooral kleine campings) kregen we het aanbod om tegen kost en inwoning + € 100 te komen werken. Let wel: dit waren 100% Nederlanders!! Dit waren allemaal fulltime banen waarbij we in enkele gevallen de voor de hele horeca verantwoordelijk zouden zijn of een restaurant in een dorpje verderop zouden runnen. In enkele gevallen terug gemaild dat hun aanbod te laag was waarop we de vraag kregen wat we dan willen verdienen. Op ons antwoord dat we toch wel het minimumloon wensen te ontvangen kregen we de reactie hoe we dit in hemelsnaam durfden te vragen en dat dit heel asociaal van ons was.we zouden juist blij met hun aanbod moeten zijn! Ik vind dit gedrag van mijn oud landgenoten ronduit schandaliger wilde ze bijna aan de internet schandpaal nagelen. Gelukkig heb ik mij kunnen inhouden en heb ik me kunnen weerhouden om mezelf tot hun niveau te verlagen… Let wel, dit waren uitsluitend Nederlanders, uiteindelijk op een Franse camping terecht gekomen met een normaal salaris boven Smic…

    Just my words….

    #190642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Koopmansgeest, middenstandsmentaliteit en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
    Ingrid

    #190643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @prinsesje: slavenarbeid lijkt er meer op…

    #190644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik pleit voor ’n zwarte lijst, zonder hiermee ’n NSB’er te willen worden.

    Maar we – u & ik – kennen ze allemaal : de zwartwerkers, de zwartverhuurders en de notoire criminelen.
    Overigens zijn hier geen “vijftig tinten grijs” : arbeidsverhoudingen zijn zwart of wit.

    Peter.

    #190645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Ik pleit voor ‘n zwarte lijst” en
    “Maar we – u & ik – kennen ze allemaal : de zwartwerkers, de zwartverhuurders en de notoire criminelen”

    Zwarte lijsten van medeburgers en landgenoten. Het lijkt me toch niet zo’n gezond idee. Ik heb het wel eerder gehoord bij de inquisitie en in de DDR. Maar die tijden zijn voorbij toch ?

    Verder lijkt me de samenvoeging van “zwartwerkers, zwartverhuurders en notoire cirminelen” tot een soort moreel verwerpelijke groep nogal oppervlakkig.
    Iemand die wel eens zwart een klusje doet – is die ook notoir crminineel ?

    En wat is pikzwart en wat is smetteloos wit ?

    Laat mij eens een voorbeeld geven. Van al de chauffage de bois die er in Frankrijk verkocht wordt is meer dan 90 % handje contantje zonder facuurtje.Zijn dat dan allemaal zwartwerkers en notoire crminielen die nodig op de “zwarte lijst” moeten ?

    #190646
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Neen, oom Kees, natuurlijk is dat geen goed idee. En iemand die wel eens zwart ’n klusje doet, is niet daarmee ook ’n notoire crimineel.
    Dat een en ander moreel verwerpelijk is, is vandaag de dag ’n glijdende schaal en bovendien afhankelijk van ieder z’n normen.

    Maar dan niet klagen als er zo’n wit Clio’tje bij je stopt waaruit ’n paar ambtenaren stapt die’t naadje van je kous willen weten. “Je” is hier in ’t algemeen bedoeld, maar dit spreekt voor zich.

    En wat dat stookhout betreft, ook daar zijn grenzen aan de verdiensten. Net als aan de bedragen die je ontvangt voor je oud ijzer. Ik meen dat die norm op zesduizend euros per jaar ligt : daaronder is vrij, daarboven is belast.
    Maar dat weten anderen ongetwijfeld beter.

    Peter.

    #190647
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat geldt ook voor het houden van bijen. Normaal moet je belasting gaan betalen vanaf je elfde ruche in productie. Wij hebben er inmiddels 25 en nu ga ik maar eens opgeven bij de belasting. En zo geldt dat ook voor stookhout.
    Het gaat vooral om misbruik maken van de zwakke positie die mensen hebben die leven van petits boulots omdat ze nooir een goed vak hebben geleerd. De onderste laag wordt altijd uitgeknepen, toch?
    Ingrid

    #190625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wereldverbeteraars en idealisten. Mooi natuurlijk.
    Maar de realiteit is dat wij als Nederlanders in Frankrijk niet de illusie moeten hebben dat wij de Fransen kunnen gaan bewegen om met dienstencheques te gaan werken.
    Al je met dat idee zouden aankomen bij de mensen die leven van petits boulots dan wordt je voor gek verklaard.
    Bovendien is het helemaal niet in het belang van die mensen.
    De tarieven verschillen wel iets per regio maar grosso modo zijn ze als volgt :

    Een artisan – loodgieter, electricien, metselaar, automonteur – met factuur 40 euro per uur plus btw op de factuur

    Dezelfde artisan contant 20 euro per uur zonder btw

    Klusjesman/ petits boulouts 10 tot 15 euro per uur

    Werkster 10 euro per uur

    Altijd nog dik de smic…..

    En Mr Petrus een jaar of wat geleden stopte er inderdaad eens zo’n autotje hier in de buurt bij een artisan. Ja die deed inderdaad wel eens klusjes grijs of zwart.
    Nou dat was foute boel en hij zou een proces aan zijn broek krijgen. Maar die artisan hield een klein zwart boekje bij waarin hij die zwarte en grijze klusjes netjes bij hield. Daar bleken bij nader inzien ook magistraten op te staan van het Tribunal waar zijn proces plaats zou vinden. Het proces bleek niet nodig te zijn.

    Verbeter de wereld, begin bij Uzelve, en laat de rest met rust.

    #190626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze discussie is van ‘vrijwilligerswerk’ uitgekomen bij zwart werken. Natuurlijk wordt er overal zwart gewerkt en natuurlijk wil de overheid daar wat aan doen vanwege het belastingverlies. Maar iemand die zwart werkt wordt in elk geval betaald en werkgever en werknemer beseffen prima wat de risico’s zijn.
    Maar bij ‘vrijwilligerswerk’ worden werknemers uitgebuit door louche ondernemers. Dat is geen gelijkwaardige overeenkomst met gelijkwaardige risico’s zoals bij zwart werken. Dat is misbruik!

    Wim

    #190627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja uitbuiting – dat is misbruik.
    Vele multinationals zijn er ook erg goed in.
    Die laten een spijkerbroek maken in Bangladesh voor 5 euro die dan voor 150 in de winkel belandt waar jij het voor 150 euro koopt.
    Dus ben ik het in principe wel met je eens wat betreft dat vrijwilligerswerk. Maar in zoverre zo’n louche ondernemer dat aanbiedt op een internetsite heb jij – omdat het onderwerp je nogal na aan het hart schijnt te liggen – altijd de mogelijkheid om zo’n would be profiteur/uitbuiter aan de kaak te stellen.
    Doen dus.
    Mij persoonlijk ergeren eigenlijk de louche ondernemers in de gezondheidszorg nog meer.
    Die verkopen niet alleen hun kruidjes en troep uit puur winstbejag maar die zorgen er ook nog voor dat goedgelovige sukkels behandeling door de reguliere geneeskunst mislopen waardoor hun leven vaak met tientallen jaren bekort wordt.

    De wereld wil bedrogen worden Wim en er zijn altijd mensen die in die behoefte willen voorzien teneinde er zelf beter van te worden.
    Dus waar je het waarneemt “pak ze beet”…

    #190651
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil best naar het oorspronkelijke stuk gaan: De gevraagde vrijwilliger.

    Ik zou het eens om willen draaien: de vrijwilliger de schoolverlater, die per se iets ‘goeds wil gaan doen, of ‘nuttig’. Jonge mensen die tijdelijk het ouderlijk huis willen verlaten om wat ervaringen op te doen, andere jonge mensen te leren kennen, liefs in een andere cultuur. In de vakantie of na de opleiding, of in een sabbatical jaar.

    Vroeger kon je alleen naar de kibboets in Israël, nu is er (gelukkig) meer keuze. Ze willen zo graag, dat ze niet alleen gaan plukken, sjouwen, zeulen in horecawerk, meewerken aan huizen bouwen en tomaten plukken, maar dat ze zelfs ook nog geld meenemen. Dus onbetaald, en geld toeleggen op je werkvakantie, en volgens de berichten in de pers, in steeds grotere aantallen.

    Het is helemaal hip om te gaan werken op een camping in Frankrijk, tegen gratis staanplaats voor je tentje en een warme maaltijd in de avond. Zo nu en dan eens bellen naar huis, en je ouders zijn weer gerust. En ervaringen opdoen, en talen spreken.

    Dus het aanbod is er, ze zoeken zich rot naar een leuke werkvakantie, dus de vraag is snel gevuld. Ben je nu helemaal verrot als je daar op inspeelt? Is dat concurrentie vervalsing? Nee, uit je dorp kan je een persoon vinden om te helpen en via internet twintig.

    De moraal ridders de laatste tijd willen niet dat je via IP poofing naar een herhaling van een snert tv programma kijkt, dat je jongeren vrijwillig laat werken, dat je zwart werkt of een klus zwart laat doen. Maar als je goed kijkt, zijn het de NL en FR ondernemers zelf, ook de groten, die geen belasting betalen via constructies, die zich niet aan de bouwregels houden, die maar de helft opgeven etc. En die bij Europa grote subsidies binnenslurpen op valse gronden. Maar goed dat is bijna een ander onderwerp. Ben ook ik afgedwaald.

    #190635
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weliswaar afgedwaald maar desondanks een tien met griffel voor de bijdrage.
    Heb je HEEEEEL vroeger ook wel eens druiven geplukt voor noppes ?
    Was het leuk toen en de moeite waard ? Nou ik wel en als ik het nog eens mocht overdoen deed ik het weer.

    Je hebt de spijker op de kop geslagen. Het gevaar zijn eigenlijk niet diegenen die vrijwilligerswerk aanbieden of accepteren. Het is als met sex – tussen volwassene die er mee instemmen moet dat kunnen als ze er allebei zin in hebben.

    Maar de moraalridders die je op een zwarte lijst willen zetten en die vaak zelf zwaar aan het subsidieinfuus liggen of aan de goedgevulde trog in Brussel.
    Daar moet je voor oppassen….

    #190636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou ome Kees,
    Je slaat ook heel hard op je duim. Het ging hier niet om het echte vrijwilligerswerk, zoals bijvoorbeeld ook in Afrika wordt gedaan en wat goed is geregeld. Het gaat hier om het zoeken naar goedkope arbeidskrachten die je totaal onverzekerd aan het werk zet. Wie dat goedkeurt omdat het onderling is overeengekomen, zal nog wel meer acceptabel vinden en dan is je vergelijking met de wereld van de seksuele diensten goed gevonden.
    Frans,
    moraalridder, maar doet er niet zoveel aan.

    #190637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Ome Kees, het is gemakkelijk dit onderwerp te laten ontsporen door er elke uitbuiter op de wereld bij te halen, van de belastingdienst tot grote farmaceuten. Daarmee sla je elke discussie dood.

    Ik heb het ook zeker niet over vrijwilligers die voor allerlei organisaties gaan werken met een ideëel of maatschappelijk doel. Daaruit is ruime keuze en jongeren die vrijwilligerswerk willen doen zonder enige vorm van betaling (al denk ik persoonlijk dat je veel meer leert van een baantje dat wel betaalt, al is het maar zwart), kunnen uitstekend terecht bij een groot aantal stichtingen en verenigingen, gemakkelijk via het internet te vinden.

    Waar mijn ergernis vandaan komt (en als je me daarmee een moraalridder wil noemen, soit) zijn zogenaamde ondernemers die onderhoud, reparatie of verbetering aan hun domein laten uitvoeren zonder daarvoor te betalen (behalve met ene maaltijd en slaapplek), maar wel de vruchten van die arbeid (toekomstige verkoop, betere verhuurbaarheid) in hun eigen zak steken. En het wordt nog erger als een dergelijke ‘ondernemer’ een rookwolk van mooie taal verspreid over het goede doel, het geweldige eten wat de vrijwilligers zullen krijgen, en dat hij de winst zal wegschenken, of over de educatieve ervaring en de leuke sociale werkomgeving, of zelfs met een bogus-inschrijving net doet alsof hij wel sociale lasten afdraagt.

    #190638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doe geen moeite, Wim. Ik denk dat we allemaal heel goed snappen wat je bedoelt.
    Aan jouw rookwolk van mooie taal zou ik willen toevoegen “je moet ’t iemand ook gunnen”. ’n Ondernemer die dit vaak zegt, wantrouw ik.

    Overigens ben ik nog steeds op zoek naar die vergelijking met aanbieders en vragers van seksueel getinte diensten. Ik weet dat Amsterdamse dames BTW moeten afdragen, of haal ik nu alles door elkaar ?

    Peter.

    #190639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wim. Ik ben het geheel met je eens. Is het dan niet aan ons om dat soort gasten uit te roken of het nu louche ondernemers, waardeloze adviseurs, kwakzalvers, zakkenvullers in de politiek of multinationals zijn ?
    Daar mag ons de gelegenheid toe dus eigenlijk niet ontnomen worden en waar dat wel gebeurt omdat het commerciële belang van de desbetreffende website prevaleert en betalende louche ondernemers, waardeloze adviseurs, medische kwakzalvers en andere schobbejakken immuniteit genieten en zelfs hun niet welgevallige reacties kunnen censureren hoop ik dan dat ik in de toekomst op je kan rekenen.
    In de zin van : “Ik ben het volstrekt oneens met wat je zegt/schrijft, ik zal je er hartgrondig over uitroken, maar ik zal altijd je recht verdedigen om te zeggen wat je te zeggen hebt.”

    @Petrus Mr Petrus. Nu moeten wij toch eens ernstig praten met elkaar.
    U weet dat Amsterdamse dames – ik neem aan dat U die bedoelt die zich liggend staande weten te houden – helaas vaak veel uigebuitte vrouwen uit Oost Europe naar ik begrepen heb – BTW moeten afdragen. Hoe weet u dat als ik vragen mag ?
    Zij geven toch geen factuur ? Of heeft u soms kennissen bij de belastingdienst die daar alles van weten ?

    #190640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens zijn hier geen “vijftig tinten grijs” : arbeidsverhoudingen zijn zwart of wit.

    Ik neem aan dat het hier gaat om arbeidsvoorwaarden en niet om arbeidsverhoudingen. Want in soorten arbeidsverhoudingen overschrijdt het Franse bedrijfsleven de 50 tinten ruim.

    Ik heb niets tegen een beetje parallelle economie. Dat roept een land met een enorme werkloosheid, belasting- en sociale lastendruk over zich af. Zo lang die parallelle economie ten goede komt aan laagbetaalden die hard willen werken om het een beetje beter te hebben. Niet als die leidt tot grote zelfverrijking.

    Als je het niet voor elkaar kunt krijgen om een camping of restaurantje te runnen zonder “vrijwilligers” dan moet je daar niet aan beginnen of er snel mee ophouden. Zoals ik ook grote moeite heb met bedrijven die “stagiares” keihard laten werken, onvoldoende begeleiden en daarbij ook gewone betaalde arbeid verdringen.

    Steven

    #190641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe weet u dat als ik vragen mag ?

    Och, oom Kees, ik heb ’t gedurende vele jaren zelf gedaan. BTW afgedragen, bedoel ik.

    Peter.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?