vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196319
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na vele malen de onderwerpen doorlopen te hebben gaat het me behoorlijk duizelen.
    Ik ben gepensioneerd en heb inkomen uit Nederland. Het plan is om een “vrijstelling loonbelasting/premie volksverzekeringen” aan te vragen. Daar heb ik een “verklaring van de fiscale autoriteiten” in Frankrijk voor nodig.
    Is het mogelijk om een dergelijke verklaring te verkrijgen in het eerste jaar dat ik in Frankrijk woon??
    Alle adviezen zijn welkom.
    Steven de Wijn.

    #196321
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, dat is in Frankrijk normaal gesproken niet mogelijk. Geef op het Nederlandse formulier aan dat dit niet mogelijk is en dat u door ondertekening van het formulier verklaart belastingplichtig te zijn in Frankrijk. Dat u de eerste aanslag pas in augustus 2015 krijgt.

    Groet, Rob van Schijndel

    #196325
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals Rob het beschrijft is het bij ons ook gegaan. Wij hebben eind 2009 een vrijstelling aangevraagd en begin 2010 ontvangen. Ook wij konden geen fiscale verklaring overleggen.Door onze eigen verklaring was er geen probleem.
    m. vr. gr.
    Wilhelmine van Roosmalen

    #196326
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je je netjes laat uitschrijven uit Nl (uit de Gemeentelijke Basis Administratie) onder vermelding van je nieuwe woonadres in Fr, en als je daar melding van maakt bij je pensioenfonds, CVZ, bij de belastingdienst en bij de SVB (voor de AOW) komt die vrijstelling automatisch. Vervolgens wordt dan natuurlijk wel de Zvw-bijdrage buitenland en de AWBZ-bijdrage buitenland netjes ingehouden. Andere ervaring dus dan zoals door Rob gemeld.
    Zit het verschil soms in de uitschrijving uit de GBA?
    M.vr.gr.
    Peter B.

    #196320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je je netjes laat uitschrijven uit Nl (uit de Gemeentelijke Basis Administratie) onder vermelding van je nieuwe woonadres in Fr, en als je daar melding van maakt bij je pensioenfonds, CVZ, bij de belastingdienst en bij de SVB (voor de AOW) komt die vrijstelling automatisch. Vervolgens wordt dan natuurlijk wel de Zvw-bijdrage buitenland en de AWBZ-bijdrage buitenland netjes ingehouden. Andere ervaring dus dan zoals door Rob gemeld.
    Zit het verschil soms in de uitschrijving uit de GBA?
    M.vr.gr.
    Peter B.

    Dat geldt alleen voor de SVB die de AOW uitkeert, die ‘hangt’ kennelijk aan de Belastingdienst en krijgt de wijziging/uitschrijving door. Andere pensioenverstrekkers eisen nog steeds dat je dat met een formulier bij de Belastingdienst Buitenland aanvraagt. Dan loop je inderdaad stuk op het feit dat de Franse belastingdienst geen bewijs kan afgeven dat je bij hen aangifte gaat doen. Zolang je nog nooit aangifte hebt gedaan besta je voor hen niet. Pas als je aangifte hebt gedaan krijg je een fiscaal nummer en kun je een certificaat krijgen waarin ze verklaren dat je belastingplichtig bent. De mogelijkheid die Rob van Schijndel noemt dat je in plaats van dat bewijsstuk het formulier ‘zonder’ kunt opsturen is nieuw voor mij. De Nederlandse belastingmensen (over het algemeen niet onwillig om je te helpen) weten dit blijkbaar niet en wijzen je daar dus niet op.

    #196322
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het verhaal van Banjoiste is iets te absoluut: Met vroegtijdige voorbereiding van fiscale verhuizing (incl. uitschrijving uit de GBA) van Nl naar Fr bleek, althans voor ons, dat zowel SVB als onze pensioenverzekeraar probleemloos en op precies de aangegeven datum naar de nieuwe situatie gingen zonder enige eis te stellen richting papieren van de Franse fiscus.
    Maar: De uitzondering bevestigt de regel? Ik hoop van niet.
    Met vriendelijke groet.

    #196323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het verhaal van Banjoiste is iets te absoluut: Met vroegtijdige voorbereiding van fiscale verhuizing (incl. uitschrijving uit de GBA) van Nl naar Fr bleek, althans voor ons, dat zowel SVB als onze pensioenverzekeraar probleemloos en op precies de aangegeven datum naar de nieuwe situatie gingen zonder enige eis te stellen richting papieren van de Franse fiscus.
    Maar: De uitzondering bevestigt de regel? Ik hoop van niet.
    Met vriendelijke groet.

    Om te beginnen de allerbeste wensen voor 2015. Helaas heb ik uit eigen ervaring dat de Franse fisc je niet kent zolang je nog geen aangifte hebt gedaan. Daardoor kunnen ze ook geen bewijs afgeven dat je voortaan bij hen belastingplichtig bent of wilt zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de Nederlandse pensioenverstrekkers stoppen met inhouden als je van te voren je uitschrijving kunt aankondigen. Toen ik me uit Tilburg wilde uitschrijven bleek dat pas op het allerlaatste moment te kunnen. Ik wilde dat een beetje ruim van tevoren doen, dat ging dus niet. Maximaal vijf dagen vooruit, meer ging niet. Lekker handig als je bij zo’n verhuizing toch al zo veel te doen hebt. Ik heb wel het teveel ingehouden geld van de Nederlandse Belastingdienst teruggekregen, dus dat viel weer mee.

    #196324
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steven,

    Bij mij was het zo gepiept ! Bewijs van uitschrijving Gemeente inleveren plus Justificatie Domicile, bij gemeente waar je woont in Frankrijk, kan je op wachten.Duurt daarna ong.
    4 weken.Belastingdienst stuurt beschikking naar Pensioeninstanties en je krijgt zelf een afschrift, wordt altijd met terugwerkende kracht verrekend.

    groeten

    #196327
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze huidige vrijstelling loopt tot eind mei.
    De belastingdienst Heerlen geeft als indicatie een termijn van 8 weken voor verwerking hernieuwde aanvraag.
    LET OP : wij zijn inmiddels reeds 10 weken onderweg na onze aanvraag en hebben op dit moment nog niets ontvangen.

    Groet

    #208206
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb alle formulieren opgestuurd, met een brief er bij dat ik naar eer en geweten enz.enz. in FR. woonachtig ben en dat ik nog geen bewijs kon overleggen van de Franse fiscus.
    Kreeg na 5 weken alles terug gestuurd.
    Met de vermelding benodigde bewijs fiscus niet geleverd.

    Ga nu nogmaals (net zoals Steven) insturen met justificatie domicile en uitschrijving G.B.A.
    Misschien lukt het mij dan wel!

    Groet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?