vriend weigert huis te verlaten.

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202292
     Anoniem
    Inactief

    Dag,
    Wij zijn zo dom geweest om in augustus 2012 een (toen nog) vriend toe te staan om in ons te koop staande huis te verblijven,tegen alleen de kosten van electra, water en internet. Omdat bleek dat hij de verkoop tegenhield en om nog meer redenen, hebben we hem gevraagd te vertrekken. Hij weigerde, schakelde zijn advocaat in, wij noodgedwongen dus ook. Na een kort geding bleek dat de rechter niet, middels een kort geding, een uitspraak kan doen;ons beider statussen zijn niet duidelijk.
    Er is door mij, in augustus ’12, een handgeschreven, ondertekend, briefje gemaakt (noodzakelijk voor de verzekering van onze ‘vriend’), waarin ik hem toestemming geef in ons huis te verblijven.
    Per e-mail heeft hij gemeld dat hij per 1-4-2014 vertrekt. Echter, ik heb reden om aan te nemen dat dit niet het geval zal zijn.
    Onze advocate wil aansturen op een rechtszaak, maar dit willen wij niet. (te lang,te duur).
    Kan ik,bij wijze van spreke,aan nog twintig andere mensen,zo’n zelfde handgeschreven briefje geven? Het wonen wordt dan minder aangenaam voor hem.
    Kan ik electra af laten sluiten? Hij is geen huurder en hij is in juli 2013 gestopt met ons te betalen.

    Kan iemand ons helpen?

    #202294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Adam

    Huis in Frankrijk of NL?

    janv

    #202295
     Anoniem
    Inactief

    In Frankrijk.

    #202296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Is de betreffende “vriend” een Fransmensch of een étranger?

    Als het om een Fransmensch gaat, heeft u een serieus probleem. Zelfs als u juridische stappen onderneemt en overal gelijk krijgt, kunt u de betreffende persoon niet doen uitzetten in de winterperiode. En elektriciteit en water afsluiten mag ook niet. Als u onwettige acties onderneemt en deze persoon stapt naar de rechter is het zeer waarschijnlijk dat u, zeker als buitenlander tegenover een Fransmensch, in het ongelijk wordt gesteld.

    Betreft het hier een étranger, dan wordt de zaak een stuk eenvoudiger. U engageert een groepje sportschool-kleerkasten en brengt de betreffende persoon in uw huis een bezoekje om deze te overtuigen van de dwalingen zijns weegs. Ik parafraseer een uitspraak van de bekende filosoof Al Capone: goede argumenten en een honkbalknuppel maken meer indruk dan alléén goede argumenten.

    Ik wens u veel succes en wijsheid in uw overwegingen.

    Salutations, Jos

    #202297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat 1 april niet toevallig is: de “trève hivernale” eindigt dan.
    Zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Mesures_d’expulsion_en_droit_civil_fran%25C3%25A7ais

    Steven

    #202298
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Jos en Steven,
    Het gaat om een Fransman. Ik vraag me af of de ’trève hivernale’ ook van toepassing is als de bewoner/bezetter geen huurder is en niets betaald.
    Ik citeer mijn advocate, die hier, naar mijn mening een slaatje uit wil slaan:
    “En revanche, dans la mesure où il n’a pas donné suite à nos propositions transactionnelles et que vous avez fait preuve de beaucoup de patience, je pense qu’il conviendrait que vous cessiez tous les contrats que vous assumez à ce jour (électricité, téléphone, internet, et eau), et ce, à compter du 1er mars prochain.
    Vous ne prenez pas de risques dans la mesure où le contentieux est déjà sur le plan judiciaire.
    J’ai préparé un courrier à son avocate pour l’informer que vous mettiez un terme aux contrats à compter du 1er mars.Je le lui écris par la voie officielle, ce qui permettra de produire ce courrier dans la procédure (alors que par principe, les courriers entre avocats sont confidentiels, sauf exception).
    Merci de me dire si vous êtes d’accord pour résilier ces contrats au 1er mars.”

    #202299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of 1 maart kan i.v.m. opzegtermijnen weet ik niet maar ik zou zeggen zo spoedig mogelijk alles opzeggen.

    Sterkte!

    Steven

    #202300
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Heb op de Emigratiebeurs het er met Wim van Teeffelen over gehad. Die vecht al jaren tegen een onwillige huurder. Zelf na een in de rechtbank verkregen gelijk is het nog niet over. De huurbescherming in Frankrijk is wel heel eenzijdig gericht op de belangen van de huurder vandaar dat vaak geroepen wordt “niet doen” als langdurig verblijf in een huis met enigerlei vorm van vergoeding.

    Sterkte Adam… dat van die kleerkasten is dus niet aan te raden. Als de afspraak was dat er gehuurd werd tegen de kosten van electra, water en internet zou ik dat gewoon maar eens proberen. Hij kan als huurder natuurlijk zelf een aansluiting bij de diverse leveranciers afsluiten…

    #202301
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Steven en Theo,

    Afsluiten dus maar. Fijn idee. Weet iemand ook of ik maar één keer iemand toestemming kan geven om in mijn huis te verblijven of dat ik dat ook 2, 10 of misschien wel 20 keer kan doen. Een legale invasie dus?

    #202302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is dat wat ik ook in andere landen zie:
    De overdreven huurdersbescherming keert zich uiteindelijk tegen de huurders, omdat objecten, die eigenlijk voor verhuur beschikbaar zijn, niet meer verhuurd worden.
    Dat heeft toch tot de krakersbeweging geleidt?
    Geen troost voor Adam, maar een constatering.

    #202303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je nog meer mensen toestemming geeft, wees er dan zeker van dat het dit keer wel echte vrienden zijn, anders moet je straks 20 processen voeren. Maar het is wel creatief gedacht, meer bewoners die ook nog een grote hond meenemen, die soms wat ‘lastig’ is tegen vreemden.’Doet ie anders nooit!’
    Maar je moet wel de sleutel hebben.
    (Ratatouille kookt toch liever een potje met vrienden, dan dit soort spanningen.)

    #202304
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit ratatouille op 19/02/2014 20:46

    (Ratatouille kookt toch liever een potje met vrienden, dan dit soort spanningen.)

    Kannibalisme mag, in Frankrijk?

    #202305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha, een potje MET vrienden niet van. Het is friet met van friet van Piet.
    Het schijnt enigszins zoet naar varkensvlees te smaken? ik heb geen idee.
    Helemaal offtopic dit.

    #202306
     Anoniem
    Inactief

    Hallo ‘le bricoleur’

    De Gulden Middenweg zou inderdaad een betere keus zijn.
    In dit geval gaat het niet om een huurder. Gebleken is dat ‘geen status’ ook niet echt fijn is.
    (Overigens staat dit object te koop en wordt niet verhuurd)

    #202307
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Adam, het is geen “squat”, maar heeft meneer de sloten veranderd zou het toch onder dit “statut” kunnen worden aangemerkt. Misschien heb je iets aan de tips op dit blog, het is wel in het frans: http://antisquatt.over-blog.com/

    #202308
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Ratatouille en JS Waal,

    Het wàs een echte vriend, dus als we hiertoe overgaan, komt er sowieso ook een getekend briefje, waarin ze afzien van het vorige …
    Een sleutel is er, een reeds aanwezige hond helaas ook, maar die overleven we wel.
    We moesten er maar iets gezelligs van maken. Ik weet alleen nog niet of het juridisch mogelijk is.

    #202309
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Louise,
    Nee, de sloten zijn niet veranderd.
    Wat een horror verhalen op dat blog, zeg!

    #202310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Van deze website:

    Bemiddelaar in juridische kwesties is de conciliateur de justice, meestal optredend in huurkwesties, burenruzies en problemen met leveranciers. Hij ‘zit’ meestal in de gemeentehuizen, de maisons de justice et du droit of bij de rechtbank (tribunal d’instance).

    janv

    #202311
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel janv,

    De conciliateur de justice bij ons uit de buurt, heeft deze zaak heel serieus aangepakt en heeft goed met ons meegedacht. Helaas heeft een conciliateur geen enkele juridische macht en zijn pogingen om te bemiddelen met onze “vriend”, werden, helaas, weggehoond.

    #202293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hebt zelf toestemming gegeven voor gebruik van het huis. Of er huur wordt betaald of niet, doet niet ter zake. Afsluiten van elektra en water is verboden, als je dat doet kan de gebruiker van het huis naar de rechter stappen en een schadevergoeding vragen. Ik heb gevallen gelezen waarin de rechter in zo’n geval een jaar gratis wonen verordonneerde, ter compensatie van de geleden schade.
    De hivernage-periode (de tijd dat je in Frankrijk niemand mag uitzetten, zelfs al houdt hij zich aan geen enkele afspraak) is afgelopen februari door het Franse parlement verlengd. De winter duurde eerst 4,5 maanden, voortaan is de Franse winter 5 maanden (november t/m maart). Na de winter kun je aan een deurwaarder (huissier) vragen om een commandement de quitter les lieux te laten bezorgen bij deze persoon. Je moet dan al een soepele deurwaarder treffen, de meesten doen dat alleen maar als er een uitspraak is van de rechter (rechtsganag duurt gemiddeld zo’n 1,5 jaar). Daar mag de ‘huurder’ twee maanden over nadenken. Gaat hij nog steeds niet weg dan kan de huissier een verzoek indienen bij de Préfect voor de inzet van de ‘force publique’ bij een door de huissier uit te voeren fysieke uitzetting. Daar mag de Préfect weer twee maanden over nadenken. De facto kun je iemand dus alleen nog maar tussen 1 augustus en 1 november uitzetten. Wat een land!

    Wim

    #202312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een melding voor wie wanbetalende huurders heeft: vanaf 1 april kunnen ze weer worden uitgezet (na het doorlopen van de vereiste procedures, o.a. toestemming van de Prefecture). Meer informatie op deze site van de overheid.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?