vraag voor Steven en Prinseje.

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189378
     Anoniem
    Inactief

    Een vraag voor steven en prinsesje;

    Ik heb een jongen hier lopen die veel last heeft van eczeem.
    Na een klacht bij het instituut waarvan steven me de naam heeft gegeven hebben ze de bedden allemaal gecontroleerd en die zijn in goede staat.
    Ik ben ervan overtuigd dat het nu een kwestie is van nervositeit.
    Ik maakte voor mezelf een test en streepte aan wanneer hij weer een aanval zou krijgen, en dat was onder andere deze week ivm zijn felbegeerde motorrijbewijs.
    De eerste keer een beetje eczeem, gezakt, tweede keer meer, weer gezakt, de derde keer enorm, op de handen, kuiten, hij slaapt slechts 2 uur per nacht, weer examen.
    Geen pil lijkt te werken, geen crème tegen bestand.
    Hoe krijg ik nu die jongen bij de dokter dat hij zegt dat het een nervositeit probleem is?
    Kan en mag ik bijvoorbeeld de dokter bellen en zeggen dat mijn waarnemingen bevestigen dat hij meer eczeem heeft als hij voor iets spannends staat te hikken?
    Het is een pittig eigenwijs mannetje, ik ben bang dat als ik zeg maak ene afspraak dat hij dat niet doet.
    Hij heeft een innige afkeer van zijn moeder, is vriend van zijn vader waar alles mag, en slaapt liever bij zijn schoonouders dan bij zijn moeder, zijn vaders appartement is te klein.
    Mag ik een afspraak voor hem maken bij de dokter, want het is geen medicine de travail.
    Of is het beter dat ik mijn arts bel (is een collega in het zelfde centrum) en hem om advies vraag.
    Het doet me pijn te zien hoeveel last de jongen heeft van eczeem en snotterbuien terwijl je weet dat het tussen zijn oren zit.
    En het kost me bakken met geld want hij presteert aanmerkelijk minder dan als hij geen last heeft.
    Heb ik het nog niet over de zeven rollen a 8euro aan papier die hij volsnottert in de werkplaats, hihi.

    #189379
     Anoniem
    Inactief

    Niet te snel ervan uitgaan dat dit geen werkgerelateerde aandoening is. Diverse vormen ervan worden gecatalogeerd onder contacteczeem bij beroepsziekten die opduiken bij het herhaaldelijk werken met bvb epoxyverbindingen. De diensten bevoegd voor “santé et sécurité au travail” kunnen in dit geval de risico’s analyseren.

    #189380
     Anoniem
    Inactief

    Nee, het heeft niets met werk te maken, daar ben ik wel achter.
    Hij zou dan altijd ziek moeten zijn bij het bewerken van een bepaalde materie, en dat is niet zo.
    Ik heb tevens zoals boven beschreven een archief opgezet met belangrijke momenten (test, examen, eerste rijles) en emotionele momenten(skivakantie, scheiding ouders, vakantie met ma, vakantie met pa)
    Geen twijfel mogelijk, hij kropt alles op met de gedachte vergeet het zo wel.

    #189387
     Anoniem
    Inactief

    Het klinkt als constitutioneel eczeem (‘aangeboren eczeem’). Vaak zie je dan dat hij een droge huid heeft, eigenlijk over zijn hele lichaam. Soms zie je ook duidelijke huidlijnen en een soort donkere wallen onder zijn ogen. Veel jeuk, vooral na het douchen en bij warmte. Daardoor heb je ook wondjes van het krabben die kunnen gaan infecteren. Het gaat vaak samen met asthma en allergieen. En ja, eczeem verergert bij stress, dat is een hele bekende risicofactor. Dit soort eczeem begint eigenlijk al op de babyleeftijd dus dat kun je navragen. Deze kwaal en dus deze jongeman verdient een goede aanpak van dermatoloog of huisarts want het is een chronische kwaal die je beperkt in sociaal functioneren. Mocht hij het niet hebben van kinds af aan dan moet je denken aan psoriasis of contacteczeem.
    Ingrid

    #189388
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In zijn algemeenheid (ik kan niet op dit specifieke geval ingaan want ik ken de jongen niet) moet er eerst maar eens gekeken worden wat voor soort huidaandoening het is. Er kan een allergische (atopische) constitutie zijn die vaak verergerd wordt door specifieke prikkels (zoals allerlei stoffen die allergie kunnen veroorzaken) als niet-specifieke prikkels als stress.
    Dus een arts erbij en als de huisarts er niet uitkomt, een allergoloog of dermatoloog. Het getuigt van “goed werkgeverschap” als je de knaap gewoon onder je arm meeneemt naar de huisarts en er op aandringt dat hij er naar kijkt. Het is zeker niet ondenkbaar dat er allergenen in jouw werkplaats rondzweven (zoals houtstof, met name van a? of niet tropisch hardhout) maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat hij er niet kan werken.
    Dus eerst diagnostiek. Een onderhoudsbehandeling met een anti-allergisch middel en in tijden van grote stress een anti-stresspilletje doen soms wonderen. Een aardige baas helpt ook al goed maar daar twijfel ik in dit geval niet aan.

    Steven

    #189381
     Anoniem
    Inactief

    beiden super bedankt, ik kom er op terug want ik ga nu eten, restaurantje vanavond.
    Ik kom erop trug maar alvast bedanbkt
    he die aperos

    #189382
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De reacties van Ingrid en mij hebben elkaar gekruisd maar komen in feite op hetzelfde neer.
    Houd ons op de hoogte van de voortgang, Cees.

    Steven

    #189383
     Anoniem
    Inactief

    Ja Steven, blijkbaar zelfde werkritme en daarna glaasje wijn en ipad. Trouwens, mijn leven wordt nu gedomineerd door de kippen……
    Ingrid

    #189384
     Anoniem
    Inactief

    Het is idd zoals Prinsesje beschrijft, al van kinds af aan eczeem, erger dan nu zegt hij, en hij is allergisch voor pindaolie, en eieren.
    Hij heeft ook astma.
    Dan de vragen, kan ik contact op nemen met zijn dokter?
    Of is het verstandiger dit te doen via mijn arts?

    #189385
     Anoniem
    Inactief

    Zijn huisarts heeft natuurlijk beroepsgeheim. Als kind zal hij al duizend en één keer bij de huisarts of kinderarts zijn geweest. Grote kans dat hij het hartstikke zat is met dat smeren van corticoidzalf. Verder zal hij waarschijnlijk ook moeite hebben met verliefdheidsperikelen en daar ongelukkig onder zijn. Ofwel, dit is een chronisch probleem. Wat wil hij zelf? Misschien geen gek idee om naar jou arts te gaan misschien doet een frisse blik goed.
    Ingrid

    #189386
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mee eens.

    Steven

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?