De techniek zal niet veel afwijken van de manier waarop afvoeren van binnenuit worden “herbekleed”. Eerst een inspectie, dan schoonmaken, laten drogen en vervolgens kruislings in drie gangen een speciale polyester (?) kous er door heen getrokken/gespoten. Er is een van origine Zweeds bedrijf dat hier in Nederland de koploper is met deze techniek. Specialistenwerk, er zijn er dacht ik maar een drietal die zich op deze markt richten. Met cv leidingen heb je natuurlijk te maken met hogere temperaturen, drukken en veel kleinere pijp diameters, dus dat stelt dan extra eisen. Wanneer nu al bekend zou zijn waar het lek ongeveer zit zou dat natuurlijk al helpen, en je moet maar hopen dat er niet al te veel bochtjes in die cv leiding zitten. Want wanneer er een nieuwe kunststofleiding doorheen getrokken zou moeten worden zou het wel zo makkelijk zijn wanneer het een recht stuk is, slechts op twee plekken openhakken.
Opsporen van het lek voor de DIY zonder dure buisinspectie instrumenten: bij de LIDL zag ik vorige maand een infrarood temperatuurmeter voor slechts een paar tientjes. Wanneer je uitgaande van een koude start het cv circuit zo warm mogelijk stookt, zou het mogelijk moeten zijn te meten waar de muur duidelijk warmer wordt dan de omgeving.