Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2014 om 21:52 #187316NoëSleutelbeheerder
Zoals in enkele andere aanverwante onderwerpen al aan de orde is geweest, geeft een VPN de mogelijkheid een geo-block te ‘omzeilen’ doordat het lijkt dat je een IP-adres hebt in het land waar je wel toegang hebt tot die internet content. (dus bijv. een Nederlandse IP om naar NOS livestreams te kijken)
Nu gebruik ik, na een goeie tip van Jako, al weer een paar weken af en toe, en de laatste dagen elke dag (vanwege de Olympische Spelen), naar tevredenheid de VPN service freevpnaccess.com , maar ik vraag mij af waarom bij gebruik daarvan een IP check site als http://www.myiponline.com/ inderdaad aangeeft dat ik in Nederland zit (lijk te zitten) – zie bijgevoegd screen image – maar dat bij het gebruik van bijvoorbeeld deze site http://mire.ipadsl.net/speedtest.php er achter dat IP adres een server in Rusland lijkt te schuilen – zie 2e screen image ?
Kan iemand dat verklaren/uitleggen en ook inschatten of dat (dus) gevaarlijk is?
14 februari 2014 om 09:07 #187317NoëSleutelbeheerderBonjour,
De twee screenshots die u toont gebruiken methodieken die niet met elkaar zijn te vergelijken.
De eerste gaat uit van welke IP-adresblokken worden gebruikt in welke landen. Zeg maar, een veredelde vorm van dezelfde informatie die IP routers gebruiken om pakketjes informatie op de plaats van bestemming te krijgen. Op basis van die geografische informatie komt er in uw geval het land uit waar uw adres zich bevindt: Nederland dus.
De tweede is gebaseerd op een zogenaamde reverse DNS lookup. Als een computer een naam naar een IP adres wil vertalen gebruikt die daarvoor een DNS lookup, in het bijzonder de zogenaamde A en CNAME records die vertalingen van computernaam naar IP adres bevatten. Het omgekeerde kan ook, dat heet een reverse DNS lookup en gaat via PTR records die vertalen van IP adres naar computernaam mogelijk maken.
Echter, de via reverse lookup verkregen naam van een computer zegt niets over het land waar de computer staat. Een systeem met een naam die op .ru eindigt kan best in NL staan, of omgekeerd. En al die systemen die op .com, .net of .org eindigen staan écht niet allemaal fysiek in de USA!Overigens, er zijn een heleboel IP adressen die niet via reverse lookup naar een naam te herleiden zijn, en ook hele bossen IP adressen die via reverse lookup op één en dezelfde naam uitkomen. Daarentegen is elk in gebruik zijnd IP adres via de routinginformatie te herleiden tot de geografische plaats waar het zich bevindt. Daarom maken al die geoblocks gebruik van de routinginformatie en niet van reverse lookup.
En nee, dit alles doet aan de veiligheid of wat ook van een VPN niets af. Een VPN blijft altijd een aanbevelenswaardige methode om uw privacy te helpen beschermen, zelfs als het u niet om het omzeilen van geoblocks te doen is.
Salutations, Jos
14 februari 2014 om 11:05 #187318NoëSleutelbeheerderBonjour Jos,
Merci beaucoup voor je uitgebreide en duidelijke reactie!
En geruststellend te lezen dat mijn (computer)veiligheid er niet door verlaagd wordt.Cordialement, Peter
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.