Voegen natuurstenen buitenmuur

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199491
     Anoniem
    Inactief

    Een oud onderwerp, maar ik kan het helaas zo snel in het archief niet terug vinden.

    Wij hebben de beroemde 60 cm dikke natuur stenen muren.
    Aan de binnen kant waren deze voor het grootste deel reeds diep gevoegd met hard grijs ciment, zelf (kudo’s voor mijn vriendin) hebben we daar nog een dun laagje wit ciment overheen gevoegd waardoor de muur mooier vlak is en de kamer wat lichter wordt.

    Nu heeft mijn lieftallige een paar avonden met een pneumatische beitel staan rammelen en ook 4m2 buitenmuur uitgebeiteld.

    Nu de vraag: Hoe dit weer dicht te voegen?

    Binnen was de tactiek “Ciment mortel”.
    Is voor buiten een Kalk Ciment mengsel beter? zoja waarom? Een deel van deze muur is aan de binnenkant dus met ciment gedaan, het onderste deel echter heeft aan de binnenkant een nog onbewerkte kelder muur (moet ooit nog).

    Wij willen deze kelder (nu vochtig) tzt ook mooi droog zien te krijgen.
    derhalve deze vragen:
    – Wat trekt meer water op ciment of kalk?
    – Wat houdt langer? wij zijn nog jonge goden in Frankrijk en hebben geen belang om over 30 jaar op onze 60ste de muren nogmaals opnieuw in te voegen.

    Wel heb ik al gezien dat Ciment de muur sloopt, een deel was door de vorige eigenaar vluchtig met een laag ciment afgestuct zonder de voegen ook te vullen. bij het afbeitelen kwamen regelmatic stukken gebroken steen mee. Wij willen echter enkel de voegen vullen en de stenen zichtbaar laten.

    Ook linkjes naar het archief zijn welkom, ik kon het niet vinden maar weet dat dit al uitvoerig is behandeld.

    Groeten,

    Mark (Nievre)

    #199495
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Mark, met de zoekterm “Voegen” kwam ik hier terecht. Lang verhaal, maar ’t lijkt me wat je zoekt.

    #199493
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit xychix op 17/07/2013 11:51
    Binnen was de tactiek “Ciment mortel”.
    Is voor buiten een Kalk Ciment mengsel beter?

    Ik heb dit hier zo beschreven:
    Ik kan niet genoeg waarschuiven voor het voegen van zachte natuursteen met cementmortel. Ik heb vaklui gezien die er nog wat cement bijgooien, zo’n tien procent. Die zullen toch wel weten wat ze doen? Hun antwoord was dat het een beetje makkelijker werkt, de mortel hardt wat sneller uit en is sneller bestaand tegen weersinvloeden (uitspoelen door regen). Iemand anders zei: Die vaklieden zijn inderdaad niet gek, die werken tegen de klok, hoe eerder het werk af is hoe beter. Of het op de langere duur de kwaliteit van het pleisterwerk ten goede komt kan hun een worst wezen.
    Er zijn genoeg voorbeelden van klassieke bouwwerken die door ‘moderne’ cementvoegen schade genomen hebben. Bekendst voorbeeld (voor ons Nederlanders dan) is de bijna vernietiging van het stoomgemaal De Cruquius door een niet goed doordachte renovatie. Kalkmortels, wie gebruikt dat tegenwoordig nog, dat is toch zeker ouderwets – dacht men in de jaren ’50. In het blad Cobouw stond er een instructief stuk over.
    Dus: bij zachte natuursteen zeker geen cementmortel! Enige uitzondering: graniet, want dan is de steen harder dan de cementmortel (maar de vochtregulering van de kalkvoeg is dan ook weg!).

    Quote:
    – Wat trekt meer water op ciment of kalk?
    – Wat houdt langer? wij zijn nog jonge goden in Frankrijk en hebben geen belang om over 30 jaar op onze 60ste de muren nogmaals opnieuw in te voegen.

    De muur trekt in ieder geval vocht op. Maar bij kalk kan de muur dat ook weer kwiijt, bij cement niet. Dus wat doet het vocht? Stijgt hoger de muur op!
    Is toch het bekende verhaal: men cementeert een aangestampte leembodem die zo lekker het vocht afgaf, en nu stijgt het vocht de muur op, want de weg door de vloer is afgesloten.

    #199496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat je hier mee geholpen bent, cursus voegen in frankrijk
    Zelf ook gedaan was super, gezellig en zeer leerzaam

    http://traditioneelvoegenmursenpierres.blogspot.nl

    Gewoon doen succes

    #199494
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit op 17/07/2013 11:51…Wij willen deze kelder (nu vochtig) tzt ook mooi droog zien te krijgen…

    Moet je een kelder wel helemaal droog willen krijgen? Onze ervaring is dat, als het een poos niet geregend heeft en de kelder opdroogt, deze lang zo koel niet is. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat je er met lieslaarzen in moet, maar enige vochtigheid is wel prettig.
    Wij hadden ook, in onze Hollandse jacht naar kieren en tochtgaten, de kier onder de kelderdeur dichtgemaakt. Snel weer opengemaakt, het werd er meteen warm. 🙁

    Succes met het voegwerk, ik hoor graag wat je bevindingen zijn, want wij hebben ook nog wel een paar m2 te doen.

    #199492
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een kelder droog krijgen is niet zo simpel de vloer in ieder geval geen beton in storten dan kan het vocht wat er in komt er ook niet meer uit.
    Goed ventileren,de muren op de ouderwetse manier voegen dan kan hij ook ademen cement sluit af.
    En de vloer ja hier in de Auvergne gebruiken ze vaak dat rode vulkanische steen dat is erg poreus.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?