Dit onderwerp bevat 22 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2016 om 21:07 #201782NoëSleutelbeheerder
Heren en wellicht dames,
Na met vreugde de kloppende analyses ontvangen te hebben die verklaarden waarom mijn metal stud frame rammelde, stel ik met enige schroom mijn volgende vraag. Waarom schroom? Het probleem waar ik tegenaan loop is zo simpel dat zelfs de gebruiksaanwijzing er geen aandacht aan besteedt. Youtube biedt geen soelaas en het internet zwijgt in alle talen.
Ik heb inbouw spotjes gekocht. Van die hele simpele dingetjes. Een rond metalen armatuurtje dat je in een gipsplaat laat zakken. Een losse fitting, die je vanaf de buiten zijde voorziet van een lampje; terug duwt het armatuurtje in, en die op zijn beurt op zijn plaats gehouden wordt door een ringetje tegen het glaasje van de lamp, dat “de” lamp meteen fixeert. Type zeer goedkoop.
Nu worden er twee “vleugeltjes” bijgeleverd die je dient te bevestigen aan de binnenrand van het inbouw armatuurtje. Die vleugeltjes klemmen het armatuurtje stevig vast tegen de gipsplaat, aldus de tekening van de gebruiksaanwijzing. De werking van de vleugeltjes is dat ze middels een veer, die onderdeel is van het vleugeltje, het armatuurtje tegen de gipsplaat trekken.
Op de wat chinees aandoende tekening zie ik alleen dat de vleugeltjes bevestigd dienen te worden aan het armatuurtje. Ze kunnen op twee manieren bevestigd worden. Beide manieren leveren geen vleugeltje op dat op spanning staat en de klemfunctie zou kunnen vervullen.
Mijn armatuurtje hangt nu op half elf aan zijn voedingsdraadje uit de gipsplaat. Ik doe iets fout, zoveel is duidelijk. Maar wat? Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Jeroen B, 62
20 december 2016 om 23:09 #201783Deze Youtube van Robert ook gezien?
21 december 2016 om 13:42 #201784Jeroen, van alles aanwezig in m’n elektra en elektronica voorraden, maar geen spotjes. Daarom leentjebuur gespeeld bij een video van Leroymerlin (2:55/4:16, zie het detail “veertje”), die overigens ook als link op de website van Christian staat opgenomen in het hoofdstuk waar plafonds aan bod komen. En zou het om maar één spotje gaan, dan zou je nog kunnen denken: ze zijn wat vergeten in te pakken daar aan de lopende band ergens in de PRC. Misschien even een foto maken van die tekening en het spotje en hier plaatsen om het meedenken te vergemakkelijken?
21 december 2016 om 16:05 #201785NoëSleutelbeheerderOh wat herkenbaar. Ik heb zelfs HTS Electro gedaan, maar ook ik heb enorm zitten klooien met het vervangen van lampjes van deze spotjes. Oftewel: Schroom niet. Het ligt niet aan jou.
Als je het aan de hand van de filmpjes niet kunt oplossen, meld dat dan even. Volgende week ben ik in LDF en kan dan een foto of filmpje maken van de betreffende spotjes. Ik heb ze ook, maar in Frankrijk. En daar ben ik nu niet.
21 december 2016 om 19:07 #201786NoëSleutelbeheerderWubbe,
ik meld me aan voor de foto’s. Heb namelijk ook zitten klooien met die vleugeltjes, tot ik de truc door had – dan is het zooo simpel.
Ik had toen de hier onder punt 5 genoemde video gevonden (kijk bij 3:50).21 december 2016 om 23:41 #201787NoëSleutelbeheerderKorte lipje aan de binnenkant, lange stuk aan de buitenkant.
Anders werkt het veertje niet 😉
Op de foto zie je een fout.
De twee veer-kanten moeten over die lipjes geschoven worden.
Korte beugeltje binnen, lange buiten, en oppassen met je vingers, ’t zijn net muizenvallen 😉Ik heb nog wel een doos van die dingen liggen, kan morgen wel een foto maken eventueel.
Cees.
22 december 2016 om 07:00 #201788NoëSleutelbeheerderHeren, dank voor de bemoedigende commentaren!
@Rob: Bedankt voor de links. Het betreft bijna allemaal filmpjes van een ander type spotje waaraan de veertjes al zijn bevestigd. En zo te zien op een deugdelijker manier dan bij mijn spotje mogelijk is. Ik heb het type van Cees. Geen van de filmpjes laat zien HOE je het vleugeltje moet bevestigen.
@Wubbe en Christian. Het is prettig te lezen dat een probleem door anderen ook ervaren wordt. Dat geeft de burger moed. Ik heb geen filmpje aangetroffen onder de door Christian gestuurde link.
@Cees. Het type spotje dat ik heb staat op jouw foto. En inderdaad, het veertje op de foto is niet goed bevestigd. Ik heb alleen niet kunnen afleiden hoe het dan wel moet. Het lipje naar onderen plaatsen belemmerde bij mij het inbrengen van een lampje. Dus al je een foto hebt van een correct geplaatst vleugeltjes, graag!Voor alle klussenden feestelijke kerstdagen en een veilige jaarwisseling toegewenst.
Jeroen B, 62
22 december 2016 om 09:53 #201789NoëSleutelbeheerderDe kort kant van de veer drukt tegen de zijkant van het gat, de lange kant van de veer drukt op de bovenkant van het plafond.
janv
22 december 2016 om 10:15 #201790NoëSleutelbeheerderWauw, geweldig, zo klik je ze er in een seconde in.
Ik zit hier dag en nacht mee te puzzelen.
wimb22 december 2016 om 10:16 #201791NoëSleutelbeheerderVolgens meneer Hubo moet je de veerkrullen over de lipjes schuiven, dan de korte veren tegen de flens of ring van het spotje drukken, vervolgens de lange veren omhoog door het gat steken. De korte veren blijven dus buiten het boorgat. Loslaten en alles klemt. Er is voldoende ruimte in de ring van het spotje om de korte veren onzichtbaar te houden.
Het is lang geleden dat ik het zelf heb gedaan, vandaar dat ik het even moest opzoeken. Maar nu weet ik het weer. Dit geldt uiteraard alleen voor het witte spotje op de hier eerder geplaatste foto met nog losse klemmen. Ziew ook hier.
Frans22 december 2016 om 10:53 #201792NoëSleutelbeheerder@Jeroen: dit filmpje bedoelde ik, op de aangegeven plaats aangeduid als deze video.
22 december 2016 om 12:04 #201793NoëSleutelbeheerderCees heeft de toepasselijke afbeelding geleverd, en hij heeft ook erop gewezen dat op deze afbeelding iets niet klopt. Het is dus niet de juiste afbeelding, maar aan de hand van deze afbeelding kan ik uitleggen hoe het moet. Bedankt, Cees.
De krul, rode pijl, moet op het lipje, blauwe pijl, zitten.
En de korte veerarm, zwarte pijl, moet aan de binnenkant van de spot zitten.
Dus:
– de veerarm naar binnen schuiven, zodat de zwarte arm binnen tegen de rand van de spot ligt.
– Dan het geheel aan de lange groene arm naar buiten trekken en daarbij de veerkrullen op de lipjes (blauwe pijl) plaatsen, natuurlijk alle vier krullen.
De volgende reeks afbeeldingen laat zien hoe dit dan werkt.Opmerking:
Dit is de werkwijze bij dit type spot, maar er zijn, zoals Jeroen terecht zei, ook andere types. Zie bijv. de door Silex geplaatste tekening, waar de korte armpjes van de veer niet aan de binnenkant zitten maar tegen de rand van het gat drukken.Even nog een opmerking:
dit veersysteem is bedoeld voor gipsplaten van normale dikte (12,5mm). Toen ik eens spots in een plankenplafond met 22mm dikke planken geplaatst heb moest ik het anders doen.22 december 2016 om 13:20 #201794NoëSleutelbeheerderIk heb een paar foto’s gemaakt voor Jeroen.
als het goed is heb je dit :
( ik struu de foto’s een bij een dan kan Christian er wat mee doen)
22 december 2016 om 13:21 #201795NoëSleutelbeheerder22 december 2016 om 13:22 #201796NoëSleutelbeheerder22 december 2016 om 13:23 #201797NoëSleutelbeheerder22 december 2016 om 13:27 #201798NoëSleutelbeheerderIk heb even geen gipsplaat bij de hand dus heb ik een houtplaatje gepakt.
Over het algemeen is de gatmaat 64mm.22 december 2016 om 13:30 #201799NoëSleutelbeheerderJe vouwt dus de lipjes naar elkaar toe, er staat nog steeds geen spanning op.
Dan druk je het spotje in het gat en doordat de ene lip (kleine) naar beneden wordt gedrukt komt de grote aan de BINNENkant van de plaat ook naar beneden en zet zich klem tegen de plaat.
Zoals gezegd, pas op, ’t zijn net muizenklemmen.22 december 2016 om 13:52 #201800NoëSleutelbeheerderAha, Cees,
dit is dus het systeem waar de korte armpjes van de veer buiten het huis van de spot blijven. Heb ik ook eens in handen gehad.
En bedankt voor de demonstratie!22 december 2016 om 14:41 #201801NoëSleutelbeheerderIk heb na een korte zoektocht op het web gezien dat de door Cees gedemonstreerde versie het meest gebruikelijk is.
Daarom heb ik mijn reeks afbeeldingen op dit soort spot toegepast (de oudere van 12:04 veranderen ging niet meer, tijdvenster voor bewerken was al dicht).Dus u hebt nu de foto’s van Cees en mijn tekeningen.
24 december 2016 om 07:33 #201802NoëSleutelbeheerderHeren, Wederom dank.
Met alle uitleg en alle foto’s gaat het me nu lukken om klemvaste spots in te bouwen. En, zo heb ik gemerkt; ik kan tegen lage kosten oefenen. Action verkoopt tegenwoordig vleugelspotjes, weliswaar met de ouderwetse halogeen lampjes, voor 2,49 Euro. Nou, dat wil ik nog wel veroefenen. U allen goede en veilige feestdagen en dank voor het meedenken! Ik zal half januari pogen een foto te uploaden van de ingebouwde spotjes.(of een moedeloos kijkende bricoleur)
Jeroen B, 62
31 december 2016 om 12:06 #201803NoëSleutelbeheerderIk vind het toch niet prettig dat in deze draad een fout bericht van mij staat (ik had twee bevestigingssystemen van spots door elkaar gehaald). Het gaat om mijn reactie van 22-12-2016 12:04.
Bij deze afbeelding had moeten staan:
– De veer is fout ingezet.
– Haal de veren uit de montagering.
– Draai de (groene pijl) lange beugel om zodat de korte zwarte beugel naar beneden staat.
– Zet de rode krul op de blauwe pennetjes, alle vier, precies zoals door Cees op 22-12-2016 13:22 beschreven:Dus in het oude jaar nog even rechtgezet. Excuses voor mijn misleidende eerste bijdrage; nogmaals: ik had twee op elkaar lijkende bevestigingssystemen door elkaar gehaald.
Ik wens alle bricoleurs een prettig Nieuw Jaar!
5 maart 2017 om 20:17 #201804NoëSleutelbeheerderHeren,
Met alle adviezen in het achterhoofd ben k aan de slag gegaan. Keurig de gaten geboord met de juiste diameter en de spotjes erin gefrobeld. En dat blijft toch wat lastig. Of het spotje sloot niet helemaal lekker aan, of de achterliggende isolatie duwde het spotje weet terug, en tot overmaat van ramp bleek ik ook nog eens vier vleugeltjes kwijt te zijn geraakt.
Mijn oplossing om ze toch geplaatst te krijgen wil ik jullie niet onthouden. Het betreft spotjes met GU LED lampjes, 6 watt vermogen, warmte ontwikkeling verwaarloosbaar.
Ik heb om het deel van het armatuur dat in de wand of plaat verdwijnt een stuk restant bouwvilt geplakt. Mooi rondom. Het bouwvilt van 6 mm en armatuur samen hebben precies de goede diameter om het armatuur klemmend in de wand of plaat te laten verdwijnen. Als test heb ik ze drie dagen achtereen laten branden: geen warmteontwikkeling. (Wel in mijn nilfisk bij het uitzuigen van de open haard, maar da’s een ander verhaal)Jeroen B, 62
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.