Verzekering voor Maison secondaire vernieuwen

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Binnenkort verloopt de datum waarop ik mijn verzekering Habitation Multirisques kan beëindigen. Al een paar jaar heb ik me voorgenomen in deze verzekeringsmaterie te duiken aangezien er is in de loop der jaren best een boel is veranderd. Onlangs had ik een gesprek met de Verzekeringsmevrouw waarbij nog wel een paar vragen open bleven. Het eerste resultaat was dat haar Devis voor een nieuwe verzekering voor het Huis plus de verbouwde Grange (die als een apart huis telt dus totaal 2 huizen) ca. 100€ lager uitkomt dan de nu nog lopende verzekering voor alleen het Huis. Dat kunnen we dus al verdienen!

    Er zijn een aantal punten van discussie waarvoor ik graag jullie mening / advies verneem.

    Inboedel
    Als 2e woning, afgelegen in het buitengebied, hebben we gekozen voor een sobere meubilering. Er is nog nooit wat gebeurd (knock wood) maar we dragen ook altijd uit dat er niet veel te halen is. Ook is de inboedel inmiddels van een aantal jaren geleden, het nieuwe is er wel van af.
    De keuze is nu voor een Assurance confort (verzekering tegen nieuwwaarde) of met garanties habitation sans re-equip à neuf. Rekeningen hebben we bijna niet en de leeftijd van de spullen is zeer gevarieerd met laten we zeggen een gemiddelde ouderdom van ca. 10jr.
    De vraag is nu: verzekeren tegen vervangingswaarde “Nieuw” of tegen “Valeur mobilier aujourd’hui” We kunnen de vervangingwaarde “nieuw” schatten en voor de huidige waarde schat ik dan maar de waarde “Bon Coin”.

    Opstal
    Huis en Grange zijn beide gebouwd “En Pierres”. Dit leidt volgens de mevrouw tot een aanzienlijk hogere verzekering dan bij een bouwwijze met de huidige industriële bouwmaterialen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar heeft iemand hier ervaring mee?

    WA
    Bij mijn bestaande verzekering zit een WA-verzekering responsabilité civile vie privée. Deze heb ik ook al bij een Nederlandse verzekeraar, dus mijns inziens niet nog een keer nodig in LDF (voor het absurde max. totaal bedrag van 100 miljoen €€). Bij de NL-WA mag ik tot 1 jr. in het buitenland verblijven, dus tot 6 maanden verblijf in LDF vormt geen bezwaar. Mensen met ervaring hiermee?

    Inmiddels ook bij Assurland vergelijkende offertes opgevraagd, maar dat gaat toch vrij globaal. Een Devis bleek alleen maar op hoofdpunten, hier wil ik nog detailinformatie opvragen. Het prijsverschil met de offerte van mijn Verzekeringsmevrouw is een factor 2 (in het voordeel van de Internetaanbieders). Dat vind ik toch wel groot, maakt me ook wel achterdochtig t.a.v. de Internetaanbieders. Hier heb ik nog uitzoekwerk te doen. Mensen met ervaring met Internetaanbieders van Verzekeringen?

    Kijk uit naar jullie informatie, Jan Joost

    #197307
     bosbess
    Deelnemer

    Je verzekert je tegen risico’s die je zelf financieel niet kunt dragen. Als je je huis vol hebt staan met oud meubilair en verder niets waardevols hoef je dat dus niet tegen nieuwwaarde te verzekeren. Bij allerlei trocs vind je in geval van een sinistre weer iets vergelijkbaars. De uitkering van de verzekering dient dan voor het vervangen van bv matrassen, allerlei apparaten, en andere dingen die je beter nieuw kunt kopen.

    Als ik bij een verzekeringmaatschappij twee keer zoveel zou moeten betalen als bij andere aanbieders, internet of niet, dan bleef ik niet bij de vriendelijke mevrouw. Veel aanbieders op internet hebben ook verspreid door het hele land kantoren met aardige mevrouwen en meneren. Hun internetaanbieding maakt het alleen maar makkelijker om te vergelijken. Internet-aanbieders lijken me niet bij voorbaat minder te vertrouwen, maar in geval van nood is het wel plezierig om terecht te kunnen bij een fysieke persoon die je kent.

    Zelf heb ik advies ingewonnen bij een franse kennis die net een huis had gekocht. Zij had alle verzekeringen vergeleken en was tot de slotsom gekomen dat Matmut de goedkoopste is. Zelf heb ik toen die vergelijking via internet nog eens overgedaan, het bleek te kloppen. Vervolgens ben ik bij een Matmut-kantoor inlichtingen gaan inwinnen en na een uitgebreide toelichting, rijp beraad en een nieuwe afspraak besloot ik om inderdaad met hen in zee te gaan.

    Uiteraard is de hoogte van de premie niet het enige wat telt. Maar in het algemeen geldt dat de hoofdzaken niet veel verschillen. Bijkomende voorwaarden en beperkingen vaak wel, maar je kunt nu eenmaal niet alles vóór zijn. Het gaat er om dat de boel is verzekerd en ik ga er simpelweg van uit dat ik de verzekering nooit nodig zal hebben.

    #197308
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan Joost,
    Ik ben twee jaar geleden overgestapt op een internetverzekeraar. Dat is een dochter van een “normale” grote verzekeraar. Polisvoorwaarden waren gunstiger, alsook de premie. Betalen is nog immer een probleem omdat deze internetverzekeraar geen buitenlandse betalingen mogelijk maakt.(Mijn CA rekening heb ik na tien jaar ontbrekende service opgezegd) Bij herhaald vragen om een IBAN kreeg ik uiteindelijk te horen dat ik mijn verzekering maar moest opzeggen. Inmiddels betaal ik via een franse vriend en verloopt alles probleemloos. Over een paar jaar zal het Franse bedrijfsleven ook wel overstappen op IBAN, dat wordt immers in 2014 europees verplicht.

    Jeroen B, 62

    #197309
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verzekeren is een soort ziekte. Zoals Bosbess al schrijft, moet je je alleen verzekeren tegen risico’s die je niet zelf kunt overleven. Daarnaast moet je bedenken dat dat de uitkering in het geval van schade op alle mogelijke manieren omlaag wordt bijgesteld en dat je alle rekeningen moet bewaren. Het is niet voor niets, dat de grootste verzekeringsmaatschappij voor auto’s inmiddels na 3 of 4 jaar een adviserende mail stuurt om niet langer de auto volledig te verzekeren, maar alleen WA, omdat in geval van schade de uitkering na zo’n 4 jaar minimaal is. Ik zelf heb geen inboedelverzekering meer, en toch staat mijn huis volk met waardevolle spullen. \ik heb wel geinvesteerd in beveiliging (sloten enz.)

    #197310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank jullie wel voor jullie reacties!


    @Bosbess
    , mijn lopende verzekering heb ik inmiddels per aangetekende brief opgezegd. Of ik met dezelfde maatschappij doorga hangt nog van hun nieuw uit te brengen offerte af. Matmut heb ik bekeken, zij hebben geen kantoor binnen de 40 km van ons huis, ik overweeg om liever met een specifieke Internetaanbieder in zee te gaan.

    @Jeroen B, een soortgelijke constructie van Internetaanbieder die onderdeel is van een grote “normale” aanbieder ligt waarschijnlijk bij mij ook in het verschiet (Amaguiz.com, onderdeel van Groupama).

    @HansPiet, bij Internet verzekeraars kom ik een soort “formule” tegen waarbij de WA vie privée niet weggelaten kan worden (heb ik al in NL). De inboedel (biens mobiliers) kan tegen huidige waarde worden opgenomen waarmee dit een kleine post wordt. Het ziet ernaar uit dat ik met deze formule beter uitkom dan met een op maat gemaakte verzekering van een grotere aanbieder.

    Ik overweeg Amaguiz.com, onderdeel van Groupama, heeft iemand ervaring met schade declareren bij deze verzekeraar of in z’n algemeenheid bij een Internetverzekeraar?

    Jan Joost

    #197311
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan Joost,

    Ik heb inderdaad ervaring met Amaguiz. Dat was/is de verzekeraar die me aanraadde mijn polis maar op te zeggen als ik vanuit het buitenland wilde betalen. Verder ben ik wel te spreken over de polisvoorwaarden. Sluit je daar een verzekering af dan ben je wel verzekerd van een zekere hoeveelheid spam in je mailbox. Nog nimmer gedeclareerd dus ik weet niet hoe dat verloopt.

    Jeroen B, 62

    #197312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vermits de heropbouw van een huis “en pierre” veel meer kost dan die van een huis met bv betonblokken, betaal je ook een hogere premie.

    #197313
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jeroen B, dank voor je spam-waarschuwing, een gewaarschuwd mens telt voor twee! Heb in mijn persoonlijke pagina van Amaquiz inmiddels op alle 5 onderwerpen, die informatie toezenden betreffen, aangegeven dat ik daar geen toestemming toe geef.

    @Steenmarter, in een telefoongesprek met de verzekeraar gistermiddag gaven ze aan dat de premie ook gold voor een huis en Pierres, tot mijn verrassing moet ik zeggen. De premie valt me daarmee erg mee vergeleken met wat ik eerder betaalde!

    Jan Joost

    #197314
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Amaquiz. Premie is lager dan elders maar mijn ervaring is dat ze in het geheel niet reageren op specifieke vragen. De relatie premie en aantal kamers bijvoorbeeld. Ik had doorgegeven dat ik mijn huis toch anders had ingedeeld dan ooit aangegeven, maar op mijn verzoek de verzekering aan te passen is nooit een reactie gekomen.

    Ik kreeg gewoon weer de zelfde factuur. En dat is ook het enige (buiten reclame-spam) dat ik van ze merk: ze sturen een factuur en ik betaal die. Zelfs voor m2 en kamers die ik niet heb.

    Lees voor de grap eens de voorwaarden over het sluiten van luiken als je een dagje van huis gaat en ze dat niet laat weten. Maar dat zal wel bij meer verzekeringen zo zijn. Die leuke mevrouw of meneer aan de telefoon is gewoon een model hé ;>)

    #197315
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk ook eens naar de verzekering “maison secondaire” van MAAF. niet zo duur, vrij volledig, zelfs met repatriëring, maar dan naar je woning in FR natuurlijk. Lees ook je diestalpolis van de eerste woning door. dikwijls zijn daar al zaken verzekerd die je mag meenemen op reis en dus ook naar de tweede woning.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?