Dit onderwerp bevat 54 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2015 om 15:11 #199992NoëSleutelbeheerder
Onder de oude regels had je met 8 dubbele stopcontacten in totaal 16 prises de courant tot je beschikking. Nu is het simpel koppen tellen: iedere prise is er één, onverschillig of hij in een enkelvoudige dan wel meervoudige inbouwdoos is verwerkt.
Dat lijkt me toch logisch. Met 8 dubbele prises kan je twee keer zoveel apparaten aansluiten. Dus de stopcontacten tellen, niet de groepen van stopcontacten.
Of zie ik dat verkeerd?
Men zou ook kunnen argumenteren dat in een ruimte met x vierkante meter niet meer dan y verbruikers geplaatst worden, onafhankelijk van het aantal stopcontacten. Meer stopcontacten betekent dan alleen minder losse leidingen/aansluitkabels.
En nu fantaseer ik een beetje: Idealiter zou ik in de plint stopcontact naast stopcontact willen plaatsen, of speciale rails waar men op ieder plek een stekker in kan steken.
Of denk ik hier te simplistisch?12 oktober 2015 om 15:57 #199977NoëSleutelbeheerderJe kunt met 1 stopcontact ook net zo veel apparaten aansluiten als je wilt. Met verlengkabels, driewegstekkers etc kan alles. Het is alleen minder veilig dan de wanneer de ruimte met veel contactdozen is uitgerust, keurig verspreid over de beschikbare groepen.
Daarom vind ik de strikte Franse regels zelfs minder veilig dan wanneer er helemaal geen beperking is op het aantal stopcontacten per groep. De zekering van de groep beperkt immers het maximum vermogen toch wel, maar dan zonder dat half uitgetrokken verlengsnoeren en half uitgetrokken driewegstekkers dreigen te smelten onder het gevraagde vermogen.
12 oktober 2015 om 16:48 #200019NoëSleutelbeheerderEn ik steeds denken dat driewegstekkers allang verboden zijn. Ik kan me nog de run op de laatste exemplaren herinneren, die in Duitsland in de jaren ’50 inzette.
12 oktober 2015 om 17:08 #200020NoëSleutelbeheerder@Christian,
In FR stikt het nog van de driewegstekkers en je kunt ze nog overal kopen. Google maar eens op triplite. Of tweewegstekkers, de biplite.
Dit onderstaande model is zelfs extra handig, die kun je tot in het oneindige in elkaar blijven steken om er een hele toren van te bouwen.
Ik ben het hartgrondig met Jako en Rob eens. De FR overdaad aan gedetailleerde regeltjes schiet inmiddels het doel vér voorbij. Tenminste, als dat doel is om de veiligheid van de onderdanen te bevorderen, en niet om een onnoemelijk aantal bureaucraten aan het werk te houden. In mijn meer cultuurpessimistische buien vrees ik af en toe dat het laatste het geval is…
Salutations, Jos
12 oktober 2015 om 17:25 #200021NoëSleutelbeheerder@Jos
Ik heb ze allemaal uitgebannen, de bi- tri- en x-plites.
De moderne Franse regels zijn streng, maar als ik de installaties bij oude buren zie dan denk ik toch dat de gemiddelde elektrische veiligheid nog op een laag niveau ligt.13 oktober 2015 om 00:14 #200022NoëSleutelbeheerderIk gebruik ze wel. Hoe wil je anders je radio, TV, telefoon, Livebox, PC, GSMlader…aansluiten in Frankrijk? Ik let wel op het vermogen zodat overbelasting van de zekering uitgesloten is.
13 oktober 2015 om 08:46 #200023NoëSleutelbeheerderHoe wil je anders je radio, TV, telefoon, Livebox, PC, GSMlader … aansluiten in Frankrijk?
Bijvoorbeeld zo:
Dit is, u ziet het, geen voorbeeld uit Frankrijk.En onder mijn computertafel ziet het er zo uit:
Aansluitingen/voedingen voor telefoon, verlichting, twee printers, een scanner, soundboxen etc.
Geen enkele verdeelstekker.En voor alles dat opgeladen moet worden (telefoon, scheerapparaat, tandenborstel, batterijen van fototoestellen) heb ik in een la een multiple stopcontact.
28 oktober 2015 om 14:35 #200013NoëSleutelbeheerderZojuist de eerste A5 folder tegengekomen, van Promotelec
Voor de echte liefhebbers nog een zelf samengestelde PDF, gemaakt van op het web gevonden plaatjes NF_C_15-100_A51.pdf
wimb
28 oktober 2015 om 15:02 #200014De hete aardappel – wat doen we met dat verplichte communicatienetwerk – wordt nog steeds richting (voorjaar?) 2016 geschoven. Promotelec herhaalt dat vandaag nog maar eens:
En parallèle, les pouvoirs publics travaillent à une nouvelle architecture réglementaire visant à préciser les éléments permettant de répondre aux politiques publiques de sécurité et de déploiement du très haut débit. Les arrêtés devraient être publiés en 2016 pour préciser notamment les éléments relatifs aux réseaux et tableaux de communication à installer obligatoirement dans les logements neufs.
@ Wannox: op mijn gammele internetverbinding krijg ik die pdf file van Promotelec niet aan de praat. Deze korte Promotelec toelichting bij A5 krijg ik wel te pakken.
28 oktober 2015 om 18:08 #199984NoëSleutelbeheerderBij de eerste link is er wat weggevallen, hier is de complete:
http://f-electricite.fr/vatt17912_Promotelec-brochure-NF-C-15-100-octobre2015_P.pdf
helemaal voluit.
Mijn elektricien zegt dat het communicatie netwerk voor de Consuel totaal onbelangrijk is. Ik heb wel de “coffret de communication” onder de GTL geplaatst, maar er gaat geen draad of kabel naartoe. Ik heb hier ook geen telefoon aansluiting, alleen mijn kleine Huawei hotspot en die komt niet in de kelder, daar is de ontvangst veel slechter, maar op zolder.
wimb28 oktober 2015 om 19:04 #199985Wannox, die jongens van Consuel zijn nogal gevoelig voor aardingsproblemen. Het enige dat ze nog wel eens willen controleren is de aanwezigheid van een aardedraad (6mm²) van die coffret naar de aardingsrail in de groepenkast/GTL. Die 50 centimeter lijkt me het totale budget niet in gevaar te brengen…En nog twee aparte prises de courant daar vlakbij.
28 oktober 2015 om 19:36 #199982NoëSleutelbeheerderJa de aarde is heilig, dus die draad doe ik wel, is 30cm, bedankt voor de tip.
Die prises de courant zitten er al.
wimb28 oktober 2015 om 20:53 #199983Om alvast een voorschotje te nemen op de algemene beschouwingen, hoe werkt deze simplification nu uit? De teksten zijn stevig gehergroepeerd en verduidelijkt. Een winstpunt voor hen die de normen zelf met enige regelmaat moeten raadplegen. Maar de opstellers van die teksten zullen niet voor het boekenbal worden uitgenodigd: het blijft saaie semi-juridische ambtelijke taal. Ander punt: deze simplification zou ook moeten bijdragen aan het terugdringen van de kosten in de bouw. Of dat gaat lukken waag ik te betwijfelen.
Met de nieuwe regels voor het tellen van het maximum aantal stopcontacten gaat het eerder de andere kant zoals reeds eerder geconstateerd. Het maximum van acht disjoncteurs (zekeringen mogen niet meer) achter een interrupteur différentiel (ID) lijkt op het eerste gezicht budgettair neutraal. Maar bij tweede lezing ga je rekenen. Het vermogen dat je achter een ID mag hangen moet zijn afgestemd op of de Disjoncteur de Branchement, of het vermogen dat er in totaal mee bediend wordt. Dat vermogen wordt dan forfaitair bepaald door daarvoor de nominale stroomwaardes (In) van de disjoncteurs te nemen met een correctiefactor van 0,5 wanneer het geen verwarming, chauffe-eau of IRVE (oplaadcircuit elektrische auto) betreft. De nieuwe rekenregels betekenen vermoedelijk meer, en zwaardere (geen 40 maar 63 ampère) aardlekschakelaars. Voorbeeld: een ID van 40 ampère met vier groepen voor stopcontacten (4 x 16 A) en vier lichtgroepen (4 x 10 A), in totaal 104 A, correctiefactor 0,5: nog steeds 52 A volgens de nieuwe regels. Dus voortaan een ID van 63 ampère. En wanneer er nog iets van elektrische verwarming is aangesloten zit je nog sneller aan je max. Geen kostenverlaging dus. Dat de AC variant nog blijft gehandhaafd is m.i. merkwaardig te noemen: in verband met de steeds grotere hoeveelheid elektronica hebben andere EU lidstaten al jaren geleden de aardlekschakelaar van het type AC in de ban gedaan, alleen maar type A.
Volledigheidshalve de Franse tekst zoals die op de website van Promotelec staat: “Choix de calibre soit par rapport à l’amont, soit par rapport à l’aval :
par rapport à l’amont : In DDR ? In de l’AGCP (Appareil Général de Commande et de Protection) ;
par rapport à l’aval : In DDR ? 1 fois la somme des In des dispositifs de protection des circuits alimentant le chauffage direct, l’IRVE et l’eau chaude sanitaire + 0,5 fois la somme des In des dispositifs de protection des circuits alimentant les autres usages.
Continuité de service : les circuits d’éclairage, comme les circuits prises de courant doivent être répartis sous au moins deux DDR avec 8 protections maximum sous un même DDR.”In de badkamer is volume 3 vervallen hetgeen wat meer mogelijkheden geeft voor het aansluiten van diverse elektrische apparaten. Wat de verlichting betreft zijn de regels versoepeld, het gearrangeerde huwelijk met de DCL is niet langer heilig. Dat schept dus wat meer flexibilteit. Ook de vraag hoe het nu met fysieke afmetingen van de GTL zit is opgelost: de virtuele ruimte gereserveerd voor de elektratoepassing heet ETEL, en daarbinnen wordt de GTL geplaatst. En die hoeft niet exact van vloer tot plafond te lopen, afhankelijk van de wijze van de alimentation en départs van de groepen. Voorlopige conclusie: gemengde gevoelens. Benieuwd wat er voor geluiden uit de branche gaan komen, de bouwers en de electriciens.
27 november 2015 om 15:07 #199986Vandaag – 27 november 2015 – zijn de nieuwe A5 normen van kracht geworden voor nieuwbouw en ingrijpende renovaties. Legrand publiceerde vandaag een wat langere uitleg en een kort overzichtje. Verder een schema’tje dat een paar maanden geleden al op internet te vinden was, een brochure van Promotelec en de updates van Schneider en Hager.
27 november 2015 om 15:28 #19998727 november 2015 om 17:29 #199988Voor hen die nog met een verbouwing bezig zijn, al dan niet met een bouwvergunning die al eerder werd verstrekt, en zich zorgen beginnen te maken heeft de Consuel een opbeurend woord. Je kunt bij de aanvraag voor keuring aangeven of alles volgens de oude NF C 15-100 + A1 —> A4 normen is aangelegd, of volgens de nieuwe A5 regels. Zie dit onderdeel van de website van Consuel. Zie ook deze info van een branche organisatie.
28 november 2015 om 08:25 #199989Hoe zit het nu in die overgangsperiode voor projecten die nog volgens de oude normen zijn begonnen en pas na de 27e november worden opgeleverd? De Consuel heeft daar het een en ander over te melden. Je moet bij het aanvragen van de attestation aangeven of de elektrische installatie volgens de oude NF C 15-100 (A1 t/m A4) is aangelegd of volgens Amendement 5. Zie deze Consuel webpagina en ook de info van de Franse branche organisatie FFIE.
31 maart 2016 om 21:13 #199991Vanavond liet Promotelec een persbericht uitgaan waarin het vertrouwde kleine rode elektra bijbeltje, altijd handig voor doe-het-zelver en vakman, vaarwel wordt gezegd. Adieu le mémento rouge. Daarvoor in de plaats kont nu iets dat wat plechtiger door het leven zal gaan met de naam: L’Officiel de l’électricité. Later dit jaar gaan twee andere boekjes deze nieuwe serie compleet maken. In september: “Installations électriques des bâtiments d’habitation existants” en vervolgens in november: “Installations électriques des bâtiments tertiaires”.
Er is zo te zien, moet het nog bestellen, eindelijk meer duidelijkheid voor wat betreft de puntjes op de i bij deze nieuwe versie van de Franse elektranormen. Duidelijk is ook dat de schappelijke prijs van “Locaux d’habitation“(€ 18,50) tot het verleden behoort, het nieuwe werkje gaat voor € 47,50 over de plank.
3 april 2016 om 10:14 #200024Het zal u niet verbazen, ik hou het thema even vast. Nieuwsgierig of er al een nieuwe editie zou worden aangekondigd van het standaardwerk “L’installation électrique” zag ik dat de Eyrolles uitgeverij inmiddels een addendum op de website heeft gezet, te gebruiken voor alle boeken die de heren Thierry Gallauziaux en David Fedullo de afgelopen jaren hebben geschreven. Het is gratis en in zeven pagina’s worden de belangrijkste wijzigingen kort en bondig beschreven. Printen en aan uw eigen inmiddels iets gedateerde boeken toevoegen. Daarmee stelt u de aanschaf van de steeds duurder wordende nieuwe generatie boeken in ieder geval weer een paar jaar uit. Tenzij u professional bent, dan zult u voor de moeilijkere klussen toch niet ontkomen aan de volledige tekst van dit Amendement 5.
12 april 2016 om 07:04 #200025NoëSleutelbeheerderPromotelec heeft twee introductie aanbiedingen :
“l’Officiel de l’Électricité pour les bâtiments d’habitation neufs” voor 47.50 euro in plaats va 95 euro.Dit is het eerste deel, er komen er nog twee delen, een overzicht :
1 – Installations électriques des bâtiments d’habitation neufs – Juin 2016
2 – Installations électriques des bâtiments d’habitation existants – Septembre 2016
3 – Installations électriques des bâtiments tertiaires – Novembre 2016
Dan komt er weer een nieuwe versie van “Locaux d’habitation” de 28 ste editie.wimb
17 april 2016 om 08:39 #200026Wimb,
Het is op dit moment een voorintekening, en alleen de eerste 4000 krijgen het voor die lagere prijs. Levering pas in juni van dit jaar. De volgende tekst in de eerdere aankondiging van Promotelec is interessant:
L’Officiel de l’Électricité pour les bâtiments d’habitation neufs, sera disponible en juin (*), au prix de 47,50 euros TTC.
Remplissez le formulaire en ligne pour réserver votre ouvrage.
Promotelec vous recontactera à l’approche de la sortie de l’ouvrage pour concrétiser votre commande.* sous réserve de parution de textes réglementaires en attente.
Mijn inschatting is dat ze in Parijs nog steeds aan het bakkeleien zijn over de vraag of de verplichting om een bedraad communicatienetwerk aan te leggen eigenlijk wel thuishoort in primair op elektrische veiligheid gerichte normen. Bij de aankondiging twee jaar geleden van de grote “simplification” operatie in bouwkundig normenland kreeg je indruk dat de Franse elektra wetgeving ontdaan zou gaan worden van overbodige franje. In de op 27 november vorig jaar van kracht geworden Amendement 5 regels staat het communicatienetwerk er nog steeds in, nu ondergebracht in een apart hoofdstuk (Titre 11).
De lobby die medio 2014 ontstond om het toch maar vooral te handhaven deed voorkomen alsof Frankrijk zonder die verplichting reddeloos verloren zou zijn in de vaart der digitaliserende en internettende volkeren. Steve Jobs zou daar hoog in de hemel op ons neerkijkend het zijne van denken. Hij was met zijn eerste Apple werkplaats in een garage in Frankrijk al tien keer opgepakt door de autoriteiten vanwege concurrence déloyale: waarom moeten France Télécom en Honeywell Bull braaf belasting betalen en vele duizenden ingenieurs op de loonlijst hebben staan, en denkt zo’n hippie type dat niet te hoeven doen? Outre-Rhin ljkt wat dat betreft wel wat meer op de VS, qua ondernemerschap.
Ik dwaal wat af. Tijd voor de kristallen bol. Mijn gok is dat de verplichting erin blijft staan. Want niet alleen goed voor de digitale opvoeding van de Franse bevolking, maar ook goed voor de toeleverende industrie die de specifieke producten voor dit onderdeel van de groepenkast nergens anders kwijt kan op onze aardbol, behalve dan in het Francophone Afrika. Bovendien is het daarmee verbonden werkgelegenheidsargument gevoelig, zeker in de aanloop naar de presidentsverkiezingen.
En dan nog wat. Voor wie is dit nieuwe dure boek eigenlijk bedoeld? De professionals hebben de normen zelf al op de plank staan, voor de rest van bricolerend Frankrijk lijkt me de website info van Hager, Schneider, Legrand, Entraidelec etc. meer dan toereikend en gratis verkrijgbaar. Met als financiële tussenpositie de elektrabijbel van Thierry Gallauziaux en David Fedullo. Nog niet aangepast aan de laatste herziening van de Franse elektranormen (A5) , maar wanneer je deze zeven pagina’s print en achterin het boek stopt ben je al behoorlijk bij de tijd.
17 april 2016 om 18:55 #200027NoëSleutelbeheerderBonjour Rob,
Mijn gok is dat de verplichting erin blijft staan.
Ik weet het bijna zeker. De wet van Bureaucratië zegt dat verandering goed is, maar het moet niet tot vereenvoudiging leiden. Voor één keer citeer ik Richard Nixon: Any change is resisted because bureaucrats have a vested interest in the chaos in which they exist.
Salutations, Jos
29 september 2016 om 18:32 #199974En inderdaad, de verplichting tot het aanleggen van een bedraad communicatienetwerk blijft in de normen staan. Promotelec stuurde aan z’n klantenbestand een mailtje waarin twee recente arrêtés worden samengevat. AFNOR – de organisatie die in Frankrijk verantwoordelijk is voor het opstellen van allerlei normen – komt nog met een nadere toelichting.
13 oktober 2016 om 15:00 #199976Nadat dit voorjaar door Promotelec een stevig verzamelwerk van de Franse elektranormen werd aangekondigd verschoof de publikatie eerst naar juni, toen naar ergens in september, et voila, gister was het dan zover. Met zijn 500 pagina’s niet meteen iets voor de DIY, meer een naslagwerk voor elektriciens. Want naast de NFC 15-100 normen zijn er nog veel meer die iets over de aanleg van elektrische installaties en te gebruiken materialen te zeggen hebben. Scheelt een hoop gegoogle naar andere NF regels en de waterval aan décrets gouvernementales die in de loop van de afgelopen decennia gepubliceerd werden.
Als voorproefje deze samenvatting en een preview. I.t.t. tot de normen zelf valt op dat er klaarblijkelijk veel illustraties worden gebruikt. Het zal nog een stevige dobber worden voor Thierry Gallauziaux en David Fedullo om hun “bijbel” L’Installation Electrique (4e druk, 2012) tot een concurrerende 5e druk uit te bouwen.
11 november 2016 om 11:35 #199975Bij aankomst hier in Frankrijk lag keurig het een paar weken geleden van de drukpers gerolde L’OFFICIEL DE L’ÉLECTRICITÉ in de brievenbus. Zeer uitvoerig, er wordt zeer veel relevante wet- en regelgeving in behandeld naast de NF C 15-100 normen voor woonhuizen. Flatgebouwen, elektravoorzieningen voor een lift, technische ruimtes, infrastructures de recharge de véhicules électriques, zonnepanelen, de onvermijdelijke domotique en ga maar door. Meer een naslagwerk voor de electricien dan een handzaam hulpje voor de bricoleur. En dat was de serie “Locaux d’habitation” gedurende vele decennia bij uitstek. De 28e editie die april dit jaar verscheen was de laatste. Staat sinds het verschijnen van L’OFFICIEL” niet meer op de website. Gistermiddag toch nog even gebeld met Promotelec of ze er misschien toch nog wat van op de plank hebben staan voor hun trouwe klanten die het dikke boekwerk inmiddels al gekocht hebben. Helaas: helemaal uitverkocht. Toch moet er een markt voor zijn: op Ebay en Amazon worden zelfs oudere edities inmiddels voor bedragen van 30 tot 50 euro aangeboden, aanzienlijk meer dan de oorspronkelijke nieuwprijs.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.