Vernieuwen electra… hoe lang duurt dat?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199231
     Anoniem
    Inactief

    Bonjour!

    Ik ben mij aan het oriënteren over een huisje in Frankrijk. Het betreft een huisje gebouwd voor 1940. Inmiddels heb ik het diagnostique gelezen, en gezien dat de electra flink verouderd is.

    Op het internet is veel te lezen over de Franse electra installaties… je kunt er op afstuderen, als je zou willen.

    Maar wat ik graag wil weten; hebben jullie enig idee hoe lang zo`n vernieuwing van zo`n electra systeem in je huis kan duren. Uiteraard, de Fransen zijn niet zo vlot als Nederlanders, maar stel dat iedereen vlot meewerkt…. het gaat om een huisje van 70 m2, stenen muren met stukwerk, dus geen kartonnen doosje met gipsplaatwanden. 3 Kamers, een badkamer en een zolderruimte. Er is geen aardlekschakelaar aanwezig; dus ook de aarde moet overal toegevoegd worden. Nieuwe kabels, contactdozen en lichtknopjes. Eigenlijk alles wat met de elektriciteit te maken heeft! 😉

    Ik waardeer het bijzonder als jullie mij hier e.e.a. over kunnen vertellen!

    PS. ik wil het per se door een artisan laten doen; omdat die bekend is met de materie. Ik heb hier in NL een buurman die electricien is en het graag voor mij zou willen vervangen, maar ik vermoed dat die door de Franse bomen verdwaalt….

    Hartelijke groet,
    Ronald Bos

    #199233
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat lijkt me een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is zonder meer informatie.
    Zelf zou ik beginnen met tijd steken in het vinden van een goede electricien, die kan tenslotte de beste inschatting maken op grond van de huidige situatie in combinatie met jouw wensen. En hoe vind je een goede electricien? Veel navraag doen naar ervaringen in de omgeving, laat door verschillende electriciens een inschatting en/of offerte maken, kies dan wat jou het beste lijkt.
    Veel succes ermee.
    Gr. Rimke

    #199232
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald,
    hartelijk welkom op dit forum!
    Zoals Rimke al schreef: moeilijk in te schatten!
    Even mijn ervaring:
    1. Wij hebben toen de elekticien genomen die door de makelaar genoemd werd.
    Nu is mijn advies: vraag de buren wie zij betrouwbaar vinden – tegelijkertijd een goede gelegenheid kennis te maken met de buren
    2. Het aanleggen van een nieuwe stoppenkast duurde bij ons een dag en een halve.
    3. Over de rest (leidingen naar verschillende kamers etc.) kan ik niets zeggen omdat ik dit zelf gedaan heb, verspreid over twee jaren, en wel steeds voor die kamer die ik opgeknapt heb.
    4. Belangrijk is of de installatie gekeurd moet worden. Dat kan pas nadat alles (alles!) geïnstalleerd is.

    Ik verwijs even naar de elektra-rubriek van deze website, daar is veel informatie te vinden.

    Verder bestaat er in het Wannox-archief een omvangrijk stuk over Franse elektra. Voor wie het niet weet: dit zijn de discussies uit het oude forum, gesaved door het forumlid Wannox.

    Interessant ook deze discussie.

    En natuurlijk op dit forum rechts boven bei ‘Wannox-archief’ het juiste trefwoord intypen en nog meer over dit onderwerp vinden.

    #199235
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook wij hebben op advies van de makelaar een elektricien in de arm genomen, maar pas nadat we eerst de noodzakelijke andere aanpassingen hadden gedaan. Het was dus inmiddels een jaartje na de aankoop. Ik had zelf een plan getekend voor leidingen, lichtpunten en wandcontactdozen. De elektricien heeft dat overgenomen, op enkele wijzigingen na die vanwege de regelgeving nodig bleken. Hij heeft de stoppenkast aangelegd, de aarding verzorgd (de oude bleek niet goed) en samen hebben we de leidingen aangelegd. Al met al waren we vier zeer volle dagen bezig in een huis van vier verdiepingen van elk ruim 70 m2, ofwel 11 ruimtes. Daarna moest ik nog wel het een en ander afwerken (vooral voor het oog), maar alles werkte naar behoren. We bleven de oude meter gebruiken, dus keuring was niet nodig, maar we zouden een toets glansrijk doorstaan, aldus de elektricien.

    Frans

    #199236
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben voor mijn woning van 90 m2 woonoppervlak verdeeld over 3 verdiepingen) begonnen vanuit de bestaande 2 draden van de meter en de aardedraad vanuit de grondpen. Ook zou op een later moment 9dat is dus nu het geval) ook de schuur worden aangesloten met 2 gastenvertrekken en een eigen badkamer.
    De groepenkast heb ik zelf gemonteeerd; gaten boren in de muur, de 3 bestaande draden aansluiten en klaar. De groepenkast was wel voorbedraad en bestaat uit 3 aardlekschakelaars en 16 groepen/automatische zekeringen. Ja het is wat met de verplichte scheiding tussen de stopcontacten en licht zodat ‘onze’ centraaldozen niet mogen worden gebruikt. Kosten voor deze LeGrand groepenkast incl alle aardlekschakelaars en zekeringen: € 285,–. Kom daar in NL maar eens om!
    Daarna de (vooraf getekende) bedrading aangelegd. Helaas door de ‘en pierre’ muren op de muur gelegd maar wel zoveel mogelijk in de hoeken van balken/vloeren aan het oog onttrokken.
    Ik heb mij van tevoren goed ingelezen (had nog nooit elektra aangelegd / daarmee op deze schaal gewerkt) en mij laten bijstaan door een erg kritische en alerte vriend. We zijn 4 dagen bezig geweest met het draden trekken etc. en alles functioneerde perfect (en doet dat nog).
    Mijn motto; het is heel goed zelf te doen (zoals zo veel) als je je maar goed voorbereid en het juiste gereedschap hebt. De totale kosten voor de geheel vernieuwde installatie bedroegen ongeveer € 700,–.

    #199234
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is erg vlot, de 4 dagen. Reken op flink meer tijd als je vanuit 0 moet beginnen, een keuring krijgt en dus ook een multimedia kast en het netwerk moet aanleggen. (en de aarde). Als het uitkomt qua modules scheelt een voorgemonteerde coffret wel werk.

    Of iets door de consuel keuring komt zie je pas nadat ze geweest zijn, ik zal dat niet te licht opvatten.Helaas helpen de woorden van een elektricien hierbij slechts als ze er ook voor willen tekenen…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?