Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door bosbess.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2014 om 13:22 #195324bosbessDeelnemer
Af en toe heb ik het gevoel alsof ik op de Noordpool zit: de zon komt niet meer op en het blijft donker. Hier geen sneeuw om de wereld wat op te lichten, alleen maar regen, regen en nog eens regen. Maar eergisteren klaarde het rond het middaguur plotseling op en m’n dochter en ik besloten om onze afgelaste wandeling toch maar te maken. We wilden eens een kijkje nemen in de bergen boven het oude mijnstadje La Grand’Combe.
Na vele dagen regen was de weg naar boven een modderpoel, maar vrolijk sopten we omhoog. Ook Pico was dolgelukkig met het onverwachte zonnetje en hij dartelde opgewekt door de blubber. Op een gegeven moment belandden we bij de ruïnes van wat ooit een gehucht is geweest: restanten van enkele huizen en een kerkje plus een eeuwenoud kerkhof met omgevallen en gebroken grafstenen. De inscripties waren op de meeste totaal verdwenen, maar één gebroken steen stond nog rechtop. Met veel moeite konden we ontcijferen dat hier een vrouw lag “née le 13 7 1837” en “(décéd)ée (à) l’âge de 84 ans”. Die steen dateert dus uit 1921. Op een andere steen was de inscriptie (op het jaartal na) goed leesbaar, zie foto. Ondanks de gevaarbordjes bekeken we de “kerk” en een “huis” van binnen. Ook ontdekten we iets dat op een grote waterput leek, maar toen we erin keken bleek het een enorme, diepe citerne te zijn, kennelijk de gemeenschappelijke watervoorziening. Er stond geen water meer in.
Ingang van de kerkThuisgekomen heb ik maar eens gegoogeld. Het gehucht blijkt Saint-Andéol de Trouillas te hebben geheten. Het kerkje werd rond 1200 gebouwd. Nadat eind 19e eeuw in de directe omgeving de steenkolenwinning was begonnen, trokken de bewoners een voor een weg. Niet ver ervandaan bevinden zich ook de ruïnes van een kasteel, le château de Trouillas. Leuk voor een volgende ontdekkingstocht.
Oude ansichtkaart van het kerkje, toen al in vervalEr moeten in Frankrijk honderden van dit soort ruïnehameau’s bestaan, die om de een of andere reden ooit zijn verlaten en die zich alleen nog vertonen aan een enkele wandelaar en aan jagers. Op 10 km bij mijn huis vandaan ligt een ander ruïnedorp, dat ik eind jaren ’80 tijdens een wandeling ontdekte. Daar is jaren later een kolonie jonge alternatievelingen neergestreken, die de huizen weer bewoonbaar hebben gemaakt en er een leefgemeenschap hebben gesticht.
4 januari 2014 om 17:28 #195330NoëSleutelbeheerder5 januari 2014 om 06:29 #195334bosbessDeelnemerGoeiemorgen Jan, het is me een raadsel wat je met je voilà-reactie wilt zeggen. Ik verwacht van jou interessante links, maar waar slaat dit nu op? Bovendien krijg je hetzelfde te zien als je gewoon op mijn foto’s klikt. Graag een toelichting.
Als je met rechtsklikt op de foto van het kerkje kan je kiezen voor “Zoeken op Google naar deze afbeelding” en dan verschijnt de website waarvan ik de afbeelding heb overgenomen. Ik sta altijd weer stomverbaasd over wat er allemaal mogelijk is! Google is inmiddels in ons leven bijna onmisbaar geworden. Ikzelf ben er tenminste heel blij mee.
Overigens hoopte ik met mijn bijdrage Wim een plezier te kunnen doen, al weten we niet hoe het momenteel met hem gaat. Maar verhalen over Frankrijk heeft hij altijd bijzonder op prijs gesteld.
5 januari 2014 om 11:32 #195329NoëSleutelbeheerderBosbess,
als ik Jan (Silex) goed begrijp wil hij met zijn voilà aantonen dat men afbeeldingen niet as such in een bijdrage hoeft te voegen, men kan ook een link naar die web-locatie aangeven waar de afbeelding opgeslagen is (in zijn geval de service picr.de , die ik overigens ook gebruik).Hoewel ik hiervoor eigenlijk een eigen discussie onder over dit forum en de website wil openen hier even in het kort:
In alle gevallen waar tekst en afbeeldingen elkaar aanvullen of op elkaar verwijzen vind ik het directe plaatsen (zoals jij, Bosbess, het gedaan hebt) de betere oplossing – zo doe ik het ook bij klusverhalen, afbeeldingen en toelichting bij elkaar. Maar als er naar een video of achtergrondinformatie verwezen wordt dan prefereer ik de link-methode.
Er blijkt ook de mogelijkheid te bestaan in een bijdrage de afbeelding in postzegelformaat (thumbnail) te plaatsen, die dan bij aanklikken op volformaat gaat – dit is in sommige fora verplicht en wordt vooral gedaan ten behoeve van mensen die een forum op hun smartphone volgen.Ik ben benieuwd op een toelichting door Jan V.
Overigens een mooi verhaal, Bosbess.
5 januari 2014 om 14:53 #195332NoëSleutelbeheerderBosbess,
ik vind je verhaal óók heel leuk en ik ben blij dat je de foto’s er direct bij hebt geplaatst. De geschiedenis komt tot leven en zet je aan het denken. In onze omgeving zijn ook veel verlaten hameau’s en als je op onderzoek uitgaat kom je tot de meest intrigerende ontdekkingen. In onze omgeving zijn bijvoorbeeld veel dorpen/hameau’s gebouwd volgens bepaalde sterrenconstellaties, de namen van die hameau’s hebben daar dan ook mee te maken maar ook met de functie van dat specifieke hameau. Later hebben de tempeliers dankbaar gebruik gemaakt van deze hameau’s toen ze op vrijdag de dertiende allemaal vermoord moesten worden (en ja, daar komt inderdaad het bijgeloof van vrijdag de dertende vandaan) van de toen heersende Franse koning.Bij de klusverhalen vind ik het inderdaad ook handig direct foto’s te zien, weet je meteen waar het over gaat. Ik ben niet handig met een smartphone en lees de fora doorgaans gewoon op de PC.
Rimke
5 januari 2014 om 17:05 #195328NoëSleutelbeheerder@Rimke,
Wat is de relatie tussen Tempeliers en Hameaux. Ik heb heel veel over Tempeliers gelezen maar dit is helemaal nieuw voor me.
Bij voorbaat dank/Peter.5 januari 2014 om 18:54 #195331NoëSleutelbeheerderBosbess, Christian
Toen ik de bijdrage van Bosbess de eerste keer opende, zag ik geen foto’s.
Ik dacht dat er iets fout was gegaan, kijken of ik kan helpen.
Daarom heb ik in de page-source gekeken en zag daar de verwijzingen naar picr.de.
Die verwijzingen heb ik als link gekopieerd.
Ik was toen in Frankrijk op een trage modemverbinding van 48 Kb.
Nu ben ik thuis op een snelle adslverbinding en zie dat de foto’s gewoon in de bijdrage verschijnen.
Ik had de eerste keer gewoon wat meer geduld moeten hebben.janv
5 januari 2014 om 22:52 #195327NoëSleutelbeheerderMijn excuses, Jan,
dat ik je bijdrage als belerend interpreteerde.
Kwam omdat ik net met diverse vormen van verwijzing en beeldpresentatie in fora bezig was.Nu weer terug naar het eigenlijke onderwerp: verlaten hameaus.
5 januari 2014 om 23:37 #195333NoëSleutelbeheerder@ Peter,
Ik weet niet of er in het algemeen een relatie bestaat tussen Tempeliers en hameau’s. Ik weet dat ze zich in 1307 terugtrokken en verstopten om aan de opgelegde doodstraf te ontkomen. De Gorges du Verdon waren daar een uitermate geschikte plaats voor. Ze schijnen zelfs schatten meegenomen te hebben die niet allemaal zijn teruggevonden. Er bestaat literatuur over, in het frans, niet op grote schaal uitgegeven maar wel interessant. In onze omgeving vind je ook op de meest onbegaanbare plaatsen kapelletjes, ooit gebouwd door de Tempeliers. Sommige worden opgeknapt en in stand gehouden, andere zijn vervallen, maar je vindt er steeds bijzondere symbolen terug. Vaak kan de lokale bevolking trouwens meer vertellen dan de boeken, is ook veel leuker om naar te luisteren….alleen wel je gezonde verstand erbij houden (als je op zoek bent naar de waarheid)want het wordt ook vaak veel mooier en spannender gemaakt dan het waarschijnlijk werkelijk was. Ik vind het zelf gewoon gaaf als oude opaatjes komen vertellen wat ze zich herinneren van hun opa’s enzo, dan ga ik daarna op zoek. Soms is er dan dicht bij meer te vinden dan je ooit voor mogelijk had gehouden en begint het land waarop je leeft zelf tot leven te komen. Dat is denk ik één van de charmes van Frankrijk,ik heb het op meerdere plaatsen meegemaakt en vind het elke keer opnieuw bijzonder.6 januari 2014 om 06:45 #195326bosbessDeelnemerGoeiemorgen Rimke, wat leuk en interessant allemaal! Ik heb nog even gegoogeld en vond over vrijdag de dertiende inderdaad “dat op vrijdag de dertiende oktober 1307 in Frankrijk alle Tempeliers op bevel van Philips de Schone werden gearresteerd, op grond van valse beschuldigingen. Dit was de opmaat voor de uiteindelijke vernietiging van de Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo, beter bekend als de Tempeliers. Sindsdien is men vrijdag de dertiende blijven zien als ongeluksdag.”
Ik ga zeker in het oude mijnstadje eens informeren of er mensen zijn die zich de tijd herinneren dat het gehucht nog was bewoond. Ik ben er lid van een schilderclub en daar is misschien wel iemand met een oude opa of oma. Ook heb ik via ebay een oud boekje besteld over het gehucht. Net als jij vind ik het enig om me in de historie van mijn naaste omgeving te verdiepen en de stenen getuigen van oude tijden tot “spreken” te brengen.
Christian, de discussie die jij bedoelt is al gevoerd (over het plaatsen van Youtube-filmpjes (en illustraties)). De meesten waren voor of niet tegen. Het blijft een kwestie van smaak en aangezien ik het zelf erg leuk vind en de mogelijkheid bestaat maak ik er zo nu en dan gebruik van.
Jan, ik heb een nieuwe laptop met een touchpad met “mogelijkheden”. De meeste heb ik weten uit te schakelen, maar nog steeds gebeuren er de meest onverwachte dingen als ik kennelijk op de verkeerde plek klik. Bij het schrijven van dit artikel werd het plotseling geplaatst en nog twee keer ook! Ik moest toen de foto’s nog invoegen en ik moest het ook nog corrigeren. Ondertussen had jij dus gereageerd. In ieder geval bedankt voor de moeite!
6 januari 2014 om 22:58 #195325NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit cabagnous op 5/01/2014 17:05Wat is de relatie tussen Tempeliers en Hameaux. Ik heb heel veel over Tempeliers gelezen maar dit is helemaal nieuw voor me.
Er gaan wilde verhalen over Tempeliers, “zuipen als een Tempelier” is nog maar een milde. Ook zijn Tempeliers wel beticht van hameausexualiteit, en dat gaat verder dan deze kostelijke woordspeling.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.