Verkoopwinst tweede woning in frankrijk en Nederlandse belastingdienst

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben onze tweede woning in Frankrijk verkocht met winst waar wij 34% belasting over hebben betaald vanwege de nieuww plus value regeling sinds 1 augustua 2012,
    Ondanks dat hadden we een overwaarde, die veroorzaakt werd door dat bleek dat er geen geldende servitude was naar de toegang van het huis hetgeen pas bleek bij de verkoop. hierdoor steeg de woning in waarde. Hoe gaat de Nederlandse belastingdienst hiermee om?

    #196167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is een onduidelijke vraagstelling. Waarom heeft u met de Nederlandse belastingdienst te maken voor deze belasting op de winst tweede woning? Bijvoorbeeld is onduidelijk of u in Nederland of Frankrijk woont. Indien u in Frankrijk woont is a priori onduidelijk wat de Nederlandse belastingdienst met uw verkoop van uw tweede woning in Frankrijk te maken zou hebben.

    #196166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan mij zo voorstellen dat de vragensteller doelt op de hoogte van het box 3 vermogen voor de IB.
    Kennelijk is bij de aangifte niet uitgegaan van de hogere waarde.
    Men dient weliswaar de Franse woning in de aangifte te betrekken maar mag deze ook direct weer aftrekken.
    Na verkoop speelt dit uiteraard geen rol meer.
    De opbrengst uit verkoop dient vervolgens opgegeven te worden in box 3.

    Mireille Bosscher

    #196169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Mireille Bosscher

    Uw opvatting geldt indien vraagstelster binnenlands belastingplichtige is (dus in Nederland woont).
    Indien ze buitenlands belastingplichtige is (neem aan: in Frankrijk woont en Nederlands inkomen heeft), en niet kiest voor binnenlandse belastingplicht, zal zowel de woning als de (liquide blijvende) netto-opbrengst voor de Nederlandse fiscus buiten box 3 vallen op grond van het belastingverdrag met Frankrijk.

    Indien ze als buitenlands belastingplichtige van Nederland kiest voor binnenlandse belastingplicht geldt jegens de Nederlandse fiscus dat eerst de woning (op 1 januari van het desbetreffende kalenderjaar als op die datum de woning in eigendom is) naar de dan geldende marktwaarde in de heffing wordt betrokken en dat vervolgens vrijgesteld wordt van Nederlandse heffing op grond van het belastingverdrag. Hetzelfde geldt voor een schuld die op de woning rust. De netto-opbrengst van de woning gaat eveneens naar het box 3 vermogen en dat komt dan ook in de Nederlandse belastingheffing in het navolgende kalenderjaar tot uitdrukking, maar wordt , als het liquide vermogen blijft, eveneens vrijgesteld van Nederlandse heffing krachtens het belastingverdrag. Met netto-opbrengst is door mij bedoeld: de verkoopprijs minus verkoopkosten minus de afgeloste hypotheek minus aan de Franse fiscus betaalde belasting over de (meer)waarde van de woning.
    Onder bepaalde omstandigheden kan het geheel (aan vermogen en de samenstelling daarvan) de mate van vrijstelling door Nederland van het heffingsvrije vermogen in box 3 overigens wel beinvloeden, waardoor het volle profijt daarvan al dan niet behaald wordt.

    Indien ze wonend in Frankrijk geen inkomen vanuit Nederland heeft is haar vraag niet terzake.

    #196165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @linda de la mar,
    De belasting “plus value op tweede woningen” is niet van gisteren. In 2012 drie maal gewijzigd. Echter door Hollande is aan de ca. 19% nog ca. 15% toegevoegd als “sociale premies”. Voor zover mij bekend is dit strijdig met Europese regelgeving want sociale premies betaal je alleen in je woonland. Ik heb ook begrepen dat hierover al strijd is tussen Brussel en Hollande. Advies bij verkoop van 2e woning is om te stipuleren dat je bezwaar maakt tegen het toegevoegde tarief van ca. 19% en dat je een claim neerlegt om teruggave indien Brussel t.z.t. gelijk krijgt. Of deze claim nog achteraf ingediend kan worden weet ik niet. Maar: niet geschoten, mis geschoten.
    Succes.

    #196168
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Alle bijgewerkte informatie over de taxe sur la plus value is op de website te vinden.

    Wim

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?