Vendée Globe (namens Capitaine)

This topic has 20 reacties, 4 stemmen, and was last updated 2 years, 10 months geleden by

capitaine.
  • Auteur
    Berichten
  • #195723

    ’t Lukte Cees niet dit berichtje te plaatsen :

    “Ik heb een bericht gepost over deze beroemde race op het forum maar ik weet niet of dat gelukt is.
    Ik zie niets.

    Ik wilde je deze niet onthouden, kijk eens wat een mannen, wat een lef.”

    Vendée Globe

    #195724

    Gelukt, Cees.

    En ‘onze’ Heerema doet ook nog steeds mee. No Way Back !

    Peter.

    #195725
     capitaine
    Bijdrager

    Bedankt Peter, het lukte me inderdaad niet.

    De Vendee Globe start in het stadje Sables d’Olone in Vendee, en is de gevaarlijkste race ter wereld.
    Ze wordt ook wel “The Everest of the Seas” genoemd.
    Er zijn weinig mensen die zich er aan wagen, twee keer was het met dodelijke afloop.
    De race gaat om de wereld, ze passeren twee keer de doldrums, zeilen in extreme hitte en extreme koude tussen de ijsbergen.
    De Fransen zetten zich met deze race op de wereldkaart waarbij de Volvo Ocean een tourtochtje is.
    Je start in Sables, en je komt terug, c’est tout.
    Geen hulp, geen tussenstop, geen begeleiding, als je mast breekt zie je hem maar te plakken.
    Voor het eerst in de bijna dertig jarige geschiedenis doet er een Nederlander mee, Pieter Heerema, 65 jaar.
    De meesten van jullie zullen wel ergens in de bergen wonen tussen wijnranken en lekker eten.
    Toch vind ik dat dit Frankrijk is en bij Frankrijk hoort.
    Frankrijk, het grootste land ter wereld in Industrie Nautiques.
    Niet alleen de grootste cruiseschepen ter wereld glijden van de helling in Saint Nazaire, even ten noorden staat de grootste fabrikant van surfboards, ja inderdaad, bic, van de pennen.
    Van normandie tot Biarritz wemelt het van de bedrijven.

    Cees.

    #195726

    Ter kennismaking : NRC.

    Peter.

    #195727
     capitaine
    Bijdrager

    http://www.volkskrant.nl/sport/zeilen-rond-de-globe-met-de-constante-angst-voor-ufo-s~a4429892/

    Naar schatting drijven er zo’n 2000 transportcontainers rond.

    Cees

    #195728

    Diep respect, ik zou ’t niet durven.

    Zullen we ’n Bataafs feestje organiseren voor de behouden aankomst van Heerema ? Hem met de Jan Haring tegemoet varen ?

    Peter.

    #195729
     capitaine
    Bijdrager

    Februari Maart is het seizoen dat je met Jan Haring en met iedere gemiddelde boot veilig binnen de sluis moet liggen.
    Er zitten mooie dagen bij, maar als het waait gaat het erop, en dan moet je maar binnen zien te komen.
    Leuk idee maar ik denk dat ze zelfs de ecluse de Brault niet open willen zetten voor me.
    De Sèvre is de afvoer van het hele moerasgebied vanaf Niort tot aan zee.
    Venise Verte is een van de meest bezochte gebieden van Frankrijk (vorig jaar 2de na de Eifeltoren die altijd op 1 staat)
    Het is het tweede grootste natuurpark van Frankrijk en is spectaculair mooi.
    De winter is echter het regenseizoen, en dan moet dat water gepolderd worden.
    In de stad waar Jan Haring aan de kade ligt gaat het peil ongeveer een meter tot anderhalve meter heen en weer, twee keer per 24 uur.
    Al het water wat uit het moeras komt hoopt zich op, en als het laagtij is zetten ze de schuiven een paar uur open zodat het weg kan.

    Al in de zestiende eeuw gaf Armand Jean du Plessis de Richelieu, Cardinaal van Lucon, eerste minister van Louis XIII, opdracht aan de Nederlanders om dit ondoordringbare moeras in te polderen.
    Vandaag als U op visite bent in dit mooi park zult U (als u een goede gids hebt) veel nederlands tegenkomen.
    Damvix, een dorp op een steenworp van de grote sluis, is een van de belangrijkste basis van de Nederlandse waterkunde.
    De sluizen van Basoin zijn een staaltje Nederlandse techniek in een wirwar van kanalen.
    Vlakdaarbij lag het dorp Vix, maar men zou geen Nederlander zijn als men het geen Vixdam zou noemen, zo past het in het rijtje Amsterdam, monnickendam, en al de andere dammen die door de kaaskoppen zijn gesticht.
    Echter de burgers van Vix wilde dat niet, en met veel wikken en wegen heeft men toen ingestemd dat dam er niet achter kwam maar voor.
    Al eerder heb ik eens verteld dat Cognac een Nederlandse uitvinding is.
    De Nederlanders ook niet gek, men gebruikte het kanaal van La Rochelle naar Marans, wat door een tunnel loopt van 3km lengte, om er de Cognac te vervoeren.
    Zo vind u bij voorbeeld la maison de Neerlandaises in een klein gehucht.

    Cees.

    #195730

    Februari Maart is het seizoen dat je met Jan Haring en met iedere gemiddelde boot veilig binnen de sluis moet liggen.

    Is er iets te regelen met ’n bovengemiddelde boot ?
    🙂

    Peter.

    #195731
     capitaine
    Bijdrager

    Ik denk dat ook zonder boven gemiddelde boot er wel dingen te regelen zijn, misschien gewoon op de kade.
    Ik woon alleen niet meer “daar” Peter, ik woon nu verder weg van La Rochelle dan jij 😉

    Cees.

    #195732

    Bravo, Armel !
    En Pieter : houd vol. No way back.

    Peter.

    #195733
     bosbess
    Bijdrager

    Leuk om te lezen, zowel VK als NRC. Ik had er nog nooit van gehoord. Vind het wel moedig, maar ook overmoedig. Maar ieder z’n meug. Kan me wel voorstellen dat zijn ontslagen werknemers minder enthousiast zijn, dat hij juist nu zo pront met zijn kostbare hobby in de krant staat, terwijl hun hele leven en dat van hun gezinnen overhoop ligt.

    #195734

    “Het aantal opdrachten is sterk teruggelopen. Toch wil Heerema alle vier de werven open houden, omdat ieder van de productielocaties zijn eigen specialismen heeft”, zo liet een woordvoerder in november vorig jaar weten. En : “We gaan op een lagere capaciteit werken.”

    Soms moet je ingrijpen om te overleven, Theodora. Dat geldt zeker voor zeezeilers.

    Overigens ook alle lof voor Alex Thomson, die zojuist is binnengelopen.

    Peter.

    #195735
     capitaine
    Bijdrager

    Of je nu wel of geen race vaart, die medewerkers waren toch ontslagen.
    Vind het een beetje rare gedachte te denken dat als ik iemand moet ontslaan ik thuis de tv maar moet verkopen.
    Deze man heeft zijn hele leven lang geknokt voor zijn bedrijf, heeft meer uren op de teller staan dan een hele straat vol mensen in den haag, mag die nu dan opeens niets meer?
    Een voetbalclub liet een nieuw stadion bouwen, en na een paar jaar was de kas leeg en kocht de gemeente het stadion op voor de volle mep.
    Toen de voetbalkas weer vol zat kochten ze het stadion terug voor een muntstuk, dat noemen ze in die kringen “symbolisch bedrag”.
    Daar hoor je niemand over.
    Maar een man die zijn eigen broek altijd heeft opgehouden mag geen “rare dingen” doen.

    Bravo voor Armel, en we blijven Pieter natuurlijk volgen die nu op Kaap Hoorn afblaast met een snelheid van bijna 13 knopen.
    Dat Pieter zo ver achter ligt komt door pech aan zijn stuurautomaat en een slimme uitvinding van hem die toch niet zo goed werkt als gedacht.
    De nachtmerrie van iedere zeeman is een gebroken roer, dus dacht Pieter, ik maak daar een slim dingetje van dat als er iets tegenaan komt, dan klapt dat roer vanzelf op.
    Jammer dat het niet goed werkt(te)
    Daarnaast heeft hij veel problemen (gehad) met zijn stuurautomaat.
    Dat is een apparaat wat zowel elektronisch als mechanisch is en dat diverse keren liet afweten.
    Het probleem is dat als je dat wilt repareren, je in rustig water moet liggen, en dan geen meter opschiet.

    Al met al ligt Pieter met zijn “No way back” nog steeds in de race en alleen dat al is een enorme prestatie.

    http://www.vendeeglobe.org/fr/web-tv/playlist/94

    Cees.

    #195736
     le bricoleur
    Bijdrager

    Heerema zei toch zelf dat deelnemen belangrijker is dan winnen.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #195737
     bosbess
    Bijdrager

    Cees, je legt me woorden in de mond die ik nooit heb gebruikt. Ik heb geschreven dat ik het leuk vind en (over)moedig. Maar voor de ontslagen werknemers lijkt het me minder leuk dat hij nu als held in de krant staat met zijn kostbare hobby, terwijl hun leven overhoop ligt, hoewel zij vaak hun halve leven hebben meegewerkt in zijn bedrijf. ’n Kwestie van inleving.

    Ik weet ook wel dat wat hij ook doet het niets verandert aan de situatie van het bedrijf. Ik weet ook wel dat die ontslagen onontkoombaar waren. En ik vind natuurlijk ook dat de man moet doen waar hij plezier in heeft.

    Maar voor de ontslagen werknemers lijken de artikelen in VK en NRC mij minder leuk om te lezen dan voor mij. Zo duidelijk?

    #195738
     capitaine
    Bijdrager

    Niet alles zo persoonlijk opvatten Bosbess.

    #195739

    En wat minder zuur – of verzuurd ? -ook, er zijn nog steeds dingetjes die blij maken ondanks alle ellende.
    Verzuring leidt tot stilstand, dat geldt voor vennen, voor de politiek, voor wat niet al.

    Peter.

    #195740
     bosbess
    Bijdrager

    Nog meer adviezen, heren? Bederf ik jullie jongensdroom met een tikje medeleven? De sociale en persoonlijke lakmoesproef valt mee hoor: lage zuurgraad, zeker voor een 76-jarige. Sarcasme-niveau neemt toe, dat wel. Sorry dat ik besta. Geniet ervan, zonder mij en zonder medeleven. Dag heren.

    #195741

    Hè, Theodora, stel dat u/jij zo je wilt, onze jongensdroom verstoort… Stel dat dat zo is, dan is ’t toch ’n beetje gemakkelijk je te verschuilen achter sarcasme ? Je beweert immers nogal wat, impliciet, maar toch. En je weet je niet te verontschuldigen voor eerder gemaakte nogal boude opmerkingen.

    “Sorry dat ik besta” ? Tjongejonge, welk ’n leed schuilt hierachter ? Ik draai al m’n empathische registers open maar vrees ’t ergste. En ben tevens gelijk doodgeslagen, want wat ik ook zeg zal niet deugen. Ik noem dit ’n smerige tactiek, smerig in de zin van ’n drogreden, ’n vuil argument.

    Maar ! Hallelujah ! We hebben nog dat andere forum ! Is ’t dreigend schisma duidelijk aan ’t worden ? Min of meer serieuze zaken hier – behalve dan in ‘de kroeg’ / entre bavards – en geleuter op dat andere forum. Laten we die fora dan niet door elkaar halen, dat gaat sferen verzieken.

    Peter.

    P.S. Overigens hoeft Heerema nog maar ’n achtduizend mijl te gaan. En dat zonder kokkie, zonder us Theodora.

    #195742
     capitaine
    Bijdrager

    Vanavond om 22h26 is Pieter Heerema getekend in Sables d’Olone als de eerste Nederlander die de Vendee Globe heeft gezeild.
    Veel mensen stroomde toe om deze held binnen te hale na een “hel” op zee.
    Bravo voor Pieter Heerema.

    Cees.

    #195743
     capitaine
    Bijdrager

    Als alles tegenzit, Alles kapot gaat, je ’s morgens wakker wordt en je blij bent dat de mast nog op je boot staat….
    11 van de 29 schippers gooide de handdoek in de ring, maar Pieter gaf niet op.
    No way back, een symbool voor vechten voor wat je wilt bereiken.
    Nederland heeft er een held bij, Frankrijk hoopt dat meer Nederlanders zich aanmelden voor de Mount Everest of the seas.

    Respect voor Pieter Heerema.

    Cees.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account