Veilige betalingen?

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197036
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een brief gekregen van het laboratorium dat ik moet betalen.
    Dat kan op verschillende manieren;
    – daar langs gaan ( drie kwartier rijden)
    – een cheque sturen of een mandat libellé à l’ordre du docteur ( wat is een mandat libellé?)
    – par carte bancaire à distance

    Nu heb ik het al drie jaar zonder cheques kunnen doen (vind ik zo ouderwets en ook hier worden steeds meer geweigerd), maar moet ik er dan echt aan geloven?
    Als ik vraag om een Iban of Rib om het te kunnen overmaken, dan kan dat niet (zoals bij heel veel bedrijven). Maar nu lijkt dat betalen par carte bancaire à distance ook een oplossing. Na een telefoontje met het cabinet d’anatomie etc, zegt ze me dat ik dan haar de carte bancaire gegevens moet geven en dan zorgt zij dat het van mijn rekening wordt gehaald. Maar dat is toch super fraudegevoelig? Ze kan toch zo alles van mijn rekening af halen? Toen ik dat haar vroeg, toen antwoordde ze (uiteraard) dat ze dat niet zou doen…

    Advies, tips of ervaringen ( behalve dan toch maar een chequeboekje aanvragen)?

    #197039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In elk geval nooit de credit-cardgegevens geven.
    Ik zou in eerste instantie om een RIB vragen en uitleggen dat je geen chèques hebt.

    Steven

    #197038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, dat heb ik gedaan, maar de kribbige dame aan de andere kant vertelde dat ze die niet gaven…

    #197040
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onzin. Ze hebben een bankrekening dus kunnen ook een RIB of Iban geven.
    Gewoon zeggen dat je het niet anders kunt.

    Steven

    #197037
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste,
    wie een bankrekening heeft, kan zijn BIC en IBAN-code doorgeven.
    Ik zou hen een brief schrijven (hou een kopie!) waarin je duidelijk maakt dat je wil betalen maar dat je die zaken daarvoor nodig hebt.
    Ik heb dit enkele jaren geleden ook gedaan met EDF, Veolia en “tutti quanti”.
    Jij bewijst zo dat je wilt betalen maar dat zij in de fout zijn. Verwijs ook naar de Europese wetgeving rond dit probleem.
    Ken je iets van hun bankgegevens? Stuur dan een kopie naar het betreffende bankkantoor.
    Sukses

    #197041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joehoe! Het is gelukt!
    Ik heb een brief gestuurd, met verwijzing naar de europese wetgeving en ik kreeg mijn brief terug, mét een RIB.

    .. Ik heb de brief pas later laten checken door een vrijwilliger die me helpt met de franse taal. De brief klopte aardig, maar de toon was niet zo aardig. Misschien daarom geen begeleidende brief van hun kant….:-/

    #197042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi! Ik denk dat door de Iban-invoering zelfs de Galliërs het beginnen toe te passen.
    Ondanks kreeg ik een verzoek tot verlenging van het abonnement op een vakblad. Mer verzoek om mijn credit-card gegevens in te vullen (inclusief veilgheidscode!) of een chèque op te sturen.
    Ik heb de zaak teruggestuurd met een post-it erop: “pas de prolongation d’abonnement sans me donner vos coordonnées bancaires dont Iban”. Ik had ze netjes vier dagen later in huis. Ze KUNNEN het wel……

    Steven

    #197043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat het bestaat! Dat ze zoiets durven te vragen en er blijkbaar mensen zijn die daar in trappen, niet te geloven!

    Blij dat het met een beetje doorzetten wel gewoon per internet kan.

    #197044
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Men vraagt van jou wel de creditcard gegevens, en willen zelf geen IBAN geven? De IBAN heb je zo, als je hun rekeningnummer hebt, en weet bij welk bankkantoor ze zitten. Als de IBAN nou door Napoleon I was uitgevonden, kon ik de sabotage nog wel begrijpen, maar nu heeft hun eigen minister van finacien in EU verband er hard aan meegewerkt.

    #197045
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar men is weer eens vergeten om de ‘onderdanen’ hiervan op de hoogte te brengen. De gemiddelde Fransoos weet van niks en wil ook niets veranderen. Men is zelfs huiverig voor het geven van de RIB, bang voor misbruik. Liefst doet de Franse burger alles met ‘gratis’ cheques, zelfs de bakker betalen voor 1 pain parisien.

    #197046
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt al hevig reclame gemaakt met de credit-card waarmee je draadloos bedragen <20€ kunt afrekenen. Een draadloze chipknip dus.
    Als de paniek over oneigenlijk gebruik bedwongen is, kunnen die de chèques worden afgeschaft. Let maar op…..

    #197047
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, die draadloze chip die nu ook in de Nederlandse passen zit. Dat werkt weer alleen handig als je er maar 1 hebt. Zodra er meerdere chipkaarten in je portemonnee zitten en/of een toegangspas/OVchipkaart etc gaat het fout en moet je de bedoelde kaart er eerst uit halen.

    De banken willen graag van de cheques af, de werkelijke kosten zijn ca. 1 euro per cheque en zitten nu verborgen in de generieke banktarieven. Als ze nu eens pinnen gratis maken voor de winkelier en kosten berekenen voor cheques, dan gaat het een stuk sneller.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?