vegetariër gediscrimineerd

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #191724
     Anoniem
    Inactief

    Mijn zoontje van vijf eet vegetarisch. Met de cantine hebben we geregeld dat we hem elke dag iets ter vervanging van het vlees meegeven in een bakje.
    Is al twee jaar geen probleem. Tot ik zojuist gebeld wordt door een dame van de gemeente die me doodleuk vertelt dat dat voortaan verboden is.
    Nieuwe regelgeving op het gebied van hygiëne staat in de weg. Bovendien is de cantine verplicht om garant te staan voor een evenwichtige maaltijd. En dat kunnen zij niet als zij niet de hele maaltijd verzorgen.
    Alle kinderen moeten dus evenwichtige voeding krijgen alleen die van mij hoeft dat wat hun betreft niet, blijkbaar. Vegetarisme is immers een keuze volgens hen. Alsof vlees eten dat niet is. Of kosher, hallal of wat dan ook.

    Iemand tips hoe deze domme bureaucratische nieuwe regel te tackelen?
    Thuis eten is geen optie.

    p.s. grrrrrrrr

    #191727
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Maire is verantwoordelijk. Dus die aanspreken.

    Steven

    #191728
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mij lijkt dat niemand uw zoontje kan verbieden vegetarisch te eten, en dat niemand hem kan verplichten voedsel tot zich te nemen dat hij niet blieft.
    Inderdaad, naar de burgemeester. En als u ’t slecht treft wordt dat dan ’n gedwongen omeletje dat met weinig liefde is bereid en uw zoontje ’n grote uitzondering in de groep vormt.

    Ik zal morgen eens informeren hoe ‘mijn’ cantinière dit zou oplossen en of die hygiène-regel überhaupt bestaat.

    Peter.

    #191731
     Anoniem
    Inactief

    Fijn als je dat zou willen vragen, Peter.
    Het ellendige is dat men zich hier nogal eens verschuilt achter het keiharde argument: “Dat is de (nieuwe) regel”. Zonder ook maar iets van een alternatief te bieden. Hun oplossing is simpel: Dan eet ie maar geen vlees. Moeten die ouders maar niet zo moeilijk doen.
    Heb ze al wel duidelijk gemaakt dat ik daar niet mee accoord ga.

    @Peter: het was de Mairie die mij belde en mij verzekerde dat het vooral de meneer van het college was die daar over ging. Zij gaf slechts het bericht door. Ook dat pik ik niet. Als zij zich leent om één richting van de communicatie op zich te nemen, zal ze ook zeker de andere richting moeten voltooien.
    Jahaa, ik was in een lekker makkelijke bui vandaag. 😉

    #191726
     Noë
    Sleutelbeheerder

    4bozzza,
    veel sterkte toegewenst bij het ombuigen van de rigide franse regelgeving!

    Albert

    #191725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Remco, even snel gegoocheld en dit gevonden :

    Allergies alimentaires

    Il est difficile de prévoir des menus spécifiques pour les élèves dont l’état de santé nécessite un régime alimentaire particulier.
    La mise en place de “paniers repas” dans le cadre d’un projet d’accueil individualisé doit être favorisée. La famille assure alors la pleine responsabilité de la fourniture du repas, du conditionnement et du transport. La chaîne du froid doit être impérativement respectée, de la fabrication du repas par la famille jusqu’à sa présentation à l’enfant lors du déjeuner à l’école.” (bron : http://www.education.gouv.fr/cid45/restauration-ecole.html)

    Hoe ik dit lees, is ’n ouder volledig verantwoordelijk (bereiding, verpakking en vervoer) voor ’n afwijkende maaltijd maar wel bevoegd dit te doen. De koeling wordt apart genoemd, vanaf bereiding tot en met ’t moment van consumptie.

    Nu naar school, ik kom erop terug.

    Peter.

    #191730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor kinderen met bepaalde aandoeningen is er inderdaad iets te regelen via PAI. Dat geldt voor allergien, coeliackie. Soms kan de restauration municipale deze maaltijden bereiden, soms niet. Als het niet kan, wordt het opgelost met een bakje meenemen naar school. Dan zijn de ouders zelf verantwoordelijk. Maar ja, vegetarisch, kosher, halal, daar wordt geen rekening mee gehouden. Dit soort reacties zijn er omdat men bang is voor de verantwoordelijkheid en zoals gebruikelijk wil men daarvoor ‘déchargé’ zijn of te wel niet aansprakelijk.
    Ingrid

    #191729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    update

    ’t Is van allemaal wat, zoals ’t wettelijk kadertje èn wat Ingrid schrijft. Kern is inderdaad ’t willen dragen van de gehele verantwoordelijk, of totaal géén verantwoordelijkheid.

    Hoe Annick ’t hier doet : zij bereidt alle maaltijden volledig, voor alle kinderen. Enkele jaren geleden was er ’n kind met een of andere graan-allergie, dan houdt ze zich aan dat dieet. Hieraan gingen wel medische attesten aan de burgemeester vooraf.
    Nu zijn er twee kinderen die geen varkensvlees eten, voor hen maakt ze dan iets anders als er porc op ’t menu staat. Dit in gemeen overleg met de ouders, gewoon uit respect zonder verklaringen of ander gedoe.

    Op m’n vraag wat ze ervan vindt als ’n ouder iets bereidt, reageerde ze duidelijk : “Geen sprake van, ik ben verantwoordelijk.” Waaraan ze toevoegde : “Ze weten je immers te vinden als er iets mis is gegaan en dan zijn mijn rapen gaar.”

    Ik denk dat Remco in overleg moet treden met de cantinière : wat kan (wil) zij doen voor ’t kind.

    Peter.

    #191734
     Anoniem
    Inactief

    Dank jullie wel.
    Het eerste halfjaar deden we inderdaad alles zelf.
    Was ook zo’n succes. Hadden wij hem een yoghurtje als toetje meegegeven, kreeg de hele klas een magnum omdat het zo warm was die dag. Probeer dat eens aan een destijds driejarige uit te leggen. Zij krijgen een magnum omdat zij wel vlees eten en jij niet.

    #191732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Risico bestaat inderdaad dat uw zoon ’n buitenbeentje wordt.

    Peter.

    #191733
     Anoniem
    Inactief

    Gelukkig heeft ie zelfvertrouwen van hier tot Tokyo. In het begin waren we er wel voorzichtig mee.
    Als was gebleken dat de negatieve effecten van de keus voor vegetarisme op sociaal vlak te groot waren geweest, hadden we die keus minder strikt gemaakt.
    Maar het is hem verder worst (pun intended). Behalve als het om ijs gaat natuurlijk 😉

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?