Varens verwijderen

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188634
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ongeveer een derde van onze tuin staat elk seizoen vol met(adelaars)varens
    Advies van een kennis was alles met wortel uit de grond trekken, dit zou de verspreiding terugdringen en uiteindelijk zou dan alles weg zijn. Na twee jaar “rukken” was er geen enkele verbetering. Nu maai ik alles elke keer ( vier keer per jaar) maar weer weg, evenals voor de twee jaren “rukken”. Gif zie ik niet zo zitten, zijn er nog andere opties/mogelijkheden de varens te bestrijden?
    Met de zoekfunctie had ik geen resultaat.
    Willem

    #188635
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als het echt adelaarsvarens zijn kijk er dan wel een beetje mee uit, ze zijn in zekere mate giftig, naar verluidt. Vee moet ze niet eten, en uittrekken best met handschoenen. Sommigen zeggen dat ook de sporen giftig zijn.

    JS

    #188636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is jammer dat varens zo uitlopen, want het is een mooie plant als-ie z’n plaats zou kennen. Ik steek altijd de uitlopers in juni weg en als ik later weer wat zie, wordt dat ook weg gestoken – gewoon de schop er onder en door de wortelstok. Bij mij blijft zo alles goed onder controle en hoef ik elk jaar wat minder weg te steken.
    Frans

    #188639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zie hier voor meer informatie over de Adelaars varen. Als je ze zodanig wilt verwijderen dat ze niet meer terugkomen dan dus zowel de varen met z’n wortels als de wortelstokken uitgraven.
    Ik heb er selectief een paar laten staan en de rest inderdaad op die manier blijvend kunnen uitroeien.
    Jan Joost

    #188640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is jammer dat varens zo uitlopen, want het is een mooie plant als-ie z’n plaats zou kennen.

    Hela, varens zijn er al 180 miljoen jaar, wij mensen pas een miljoen, of zo. Ze waren er dus éérst.

    JS

    #188641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hela, varens zijn er al 180 miljoen jaar, wij mensen pas een miljoen, of zo. Ze waren er dus éérst.

    Ja, èn?
    Dinosaurussen waren er ook eerder dan wij.

    Frans (die niet van smileys houdt, maar anders een heel kleintje zou hebben gebruikt)

    #188637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in Nederland op een plek waar ze nog niet hele dicht op elkaar stonden ze met succes weg gekregen door ze er om de week uit te trekken.
    Recht omhoog trekken zodat je een stuk wortel meeneemt werkt het beste.
    Onze buurvrouw heeft ze ook op die manier weg gekregen op een relatief klein oppervlak (20 m2).
    Ik begreep van een boer dat maaien ook kan, maar dan moet je vaak maaien & ook kalk strooien zei hij. Wij hebben zelf in Frankrijk ook nog zo’n halve hectare varens staan.. 🙁

    #188638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja dat uittrekken hebben wij dus ook gedaan maar dat hielp niet echt.
    Niet om de week gedaan, wellicht dat het daar aan gelegen heeft.
    Hmm kalk strooien…

    #188642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op het stukje grond waar wij maar een paar varens hadden (in NL) zijn er dit jaar een hoop minder opgekomen dan vorig jaar, maar ze zijn nog niet helemaal weg.
    (ik trek ze systematisch uit de grond om de paar weken)
    In ons weiland in Frankrijk gaat uittrekken niet werken (te groot).
    Een kennis stuurde mij deze week een link met een andere oplossing.
    Knakken schijnt beter te werken dan maaien, omdat het sap onttrekt en er geen nieuwe scheuren worden gevormd. Na 3 of 4 jaar ben je van de varens af.
    Ik ga dat zeker proberen, wij hebben namelijk ongeveer 0.8 hectare Fougères in de Vogezen… 🙁
    De techniek is ontwikkeld in de UK en wordt daar met rollen achter een tractor of quad uitgevoerd, maar lijkt mij ook op kleine schaal goed toe te passen. Schijnbaar moet je de varens “behandelen” als ze op hun maximale hoogte zijn (juni / juli)

    les-fougeres-ne-sont-plus-un-souci

    #188643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit doet me denken aan de ene zwarte bamboe die we jaren geleden op ons Franse terrein plantten als speelse onderbreking in een windhaag. We kozen voor een niet woekerende, een Fargesia, maar we kregen – zoals binnen drie jaar bleek – een woekerende, de Phyllostachys. Verrekt slordige fout van de Franse leverancier die verkeerd etiketteerde, terwijl er binnen Europa voor de handel van boomkwekerijproducten is gekozen voor de enige juiste wetenschappelijke namenlijsten van Boskoop, thans Wageningen.
    Ons restte niet anders dan een bedrijf in te huren die een compleet bamboewoud met zwaar materieel uitgroef en vervolgens enorme stukken terrein afgroef om alle uitlopers te verwijderen. Verschrikkelijk … een mooi stuk terrein met zorgvuldig toegepast landschappelijk ontwerp verandert dan in een immense modderpoel! Inmiddels kwam er een nieuw ontwerp voor terug, maar het is hier nog iedere dag tuininspectie om uitlopers van een minimaal stukje bamboewortel direct te traceren. Die laat ik direct handmatig uitgraven. Afbranden had namelijk geen effect. Misschien zijn we over een paar jaar van deze Phyllostachys af. Zeker weet ik het niet!
    Ach, het is als de Japanse duizendknoop, eens als snijgroen in het westen geïmporteerd en nu een grote vijand voor openbaar groen en tuinen.
    De adelaarsvaren daarentegen heeft een eeuwenlange habitat los van menselijk ingrijpen en vormt een bedreiging voor vee en mens. Maar ook voor de bosbouw.
    Er wordt intensief gezocht naar de bestrijding ervan. Er zijn resultaten bereikt door het terrein doorlopend te bewerken met een wals uit de wegenbouw. Het knakken dus wat Timo aangeeft als goede tip met wat kleiner materieel.
    Hierbij een artikel over een andere, wel zeer ingrijpende methode. Varkens in ploegendienst veroorzaakten te veel schade en daarom werd de vier-schijven-varenploeg ontwikkeld. En dan denk ik weer terug aan die puinhoop op ons terrein. Maar het doel heiligt de middelen …
    http://www.vva-larenstein.nl/download/vva/VVA_nr_06_Low.pdf

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?