Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2013 om 17:01 #194944NoëSleutelbeheerder
Zaterdagavond ben ik uitgenodigd bij mijn buren voor een soort nieuwjaarsdiner, de andere buren komen ook. Omdat ik dit best spannend vind en het ook de eerste keer is wil ik een goede indruk maken en dus iets meenemen voor de gastvrouw. Berichten op internet spreken elkaar nogal tegen, een goede fles wijn, absoluut geen wijn, bloemen of toch niet enz. enz.
Is er een ervaringsdeskundige op dit forum die het juiste antwoord weet?Merci,
Adrienne3 januari 2013 om 18:00 #194948Wim BavelaarToeschouwerDat je geen wijn mag meenemen als je bij Fransen op bezoek gaat, is achterhaald. Vroeger werd het meenemen van wijn als een vorm van wantrouwen beschouwd jegens de kwaliteit van de te verwachten wijn van de gastheer. Wel is het vaak de gewoonte dat de meegebrachte wijn ook direct wordt opgedronken. Dat geldt zeker voor de bubbeltjeswijn of Champagne die je meeneemt (liefst net uit de ijskast gehaald); deze wordt dan vrijwel direct als apéro gedronken. Bloemen mogen ook en inderdaad zoals de boekjes zeggen, geen chrysanten want deze treurige planten sieren op 1 november de miljoenen Franse graftomben. Je kunt ook iets lekkers meenemen, zoals bonbons (chocolaterie, bonbons op z’n Frans zijn gewone snoepjes). De Fransen bieden de Fransen bij dit soort gelegenheden ook vaak zelf gemaakt producten aan, zoals te grote taarten, patés, jammetjes e.d.
Wim
3 januari 2013 om 18:16 #194949NoëSleutelbeheerderBeste Wim,
Dankje, duidelijk antwoord, weer een Frans weetje erbij 🙂
Adrienne
7 januari 2013 om 19:04 #194955NoëSleutelbeheerderGewoon om het te delen voor een ieder die het leuk vindt een kort verslag van mijn eerste diner bij fransen thuis!
Uitgenodigd tussen 19.00u en 19.30u ik was er om 19.20u, leek me een mooie tijd! De salontafel stond vol met sterke drank en de zeer grote televisie stond aan, om 20.00u kwamen de andere buren, en begon het aperitief met heel veel kleine (heerlijke) hapjes. Terwijl ik mijn best deed om de gesprekken te volgen werd het langzaamaan steeds kouder, de houtkachel ging uit. Gelukkig mochten we om 22.00u naar de eetkamer een prachtig gedekte tafel en de brandende houtkachel! Als eerste een lauwe heerlijke vissoep, waarvan tot mijn grote verbazing regelmatig werd gevraagd of hij niet te warm was, een heerlijke witte wijn maakte dit compleet. Vervolgens Foie gras in dikke plaakken met rauwe ham en heel veel kleine rondjes brood in diverse soorten uiteraard met een rode wijn. Rond 23.00u kwam de kip, sperciebonen, marons, cepes en stokbrood, uiteraard met een andere rode wijn! Mijn Frans werd steeds beter en ik heb zelfs een grappig verhaal over mijn kip die eennhaan bleek verteld ;-). Vervolgens chocolademouse, kaas en salade! Het was 00.30u toen de koffie kwam….. Mijn buurvrouw werd steeds joliger en flirte zelfs met mijn hooiboer! Haar dochter lachte hard om zijn grapjes, normaal is het een stil teruggetrokken jonge vrouw.
Langzaam ging ook hier de kachel uit, om 01.00u ben ik in een zeer mistige Limousine via het bospad naar huis gegaan. Doodmoe, ijskoud, propvol en dolgelukkig! Leve mijn nieuwe leven in Frankrijk.
Adrienne7 januari 2013 om 19:22 #194947NoëSleutelbeheerderMooi dat het zo goed gegaan is. Tip voor een volgende keer: neem een mandje met wat typisch Nederlandse dingen mee: stroopwafels, stroopkoeken, mergpijpen, advocaat, jenever in een stenen kruik, Beerenburg, oudhollandse mosterd, Groningse droge worst, wijnzuurkool….. Succes gegarandeerd.
Steven
7 januari 2013 om 20:02 #194954NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Taciturne op 7/01/2013 19:22
mandje met wat typisch Nederlandse dingen mee: … … jenever in een stenen kruik, Beerenburg, …. Succes gegarandeerd. StevenCoebergh deed het bijzonder goed bij onze buurvrouw.
7 januari 2013 om 20:33 #194952NoëSleutelbeheerderIk herken helemaal de beschrijving van de avond. Maar er resten twee vragen: ( uit nieuwsgierigheid) wat hebt u aangeboden ? En werd er over de politiek gesproken ? In alle boeken lees je dat het een verboden onderwerp is; ik maak meestal aan hetbeind van het diner zeer emotionele discussies mee. Bijna genant voor de gastheer en of vrouw….
8 januari 2013 om 14:46 #194953AnoniemInactief.
8 januari 2013 om 15:42 #194945NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 8/01/2013 14:46
Christian, ik herken helemaal jouw ervaring niet van nederlandse producten.
In het begin deed ik dat ook, tot ik steeds vaker zag dat ze gewoon weggezet werden en uiteindelijk waarschijnlijk in de kliko verdween.Cees,
wij hebben de Coebergh ook pas voor onze oude buurvrouw meegebracht nadat ze die bij ons op een avondje kaarten geproefd en lekker bevonden had. En zij heeft met dit oer-Nederlandse product weer goede sier gemaakt bij haar schoonzussen en nichtjes.8 januari 2013 om 17:16 #194946AnoniemInactief.
8 januari 2013 om 19:07 #194950NoëSleutelbeheerderCees,
volgens mij is Siebrand een concurrent van Coebergh en maakt vooral amaretto.
ja, Coebergh’s bessenjenever is zoet, erg zoet; wij drinken hem ook niet maar gebruiken hem als ingrediënt in bijv. fruitsalade of ipv Cassis in de Kir.
Ik wilde je dit, omdat het een beetje off-topic is, privé mailen, maar dat lukte niet.8 januari 2013 om 19:33 #194951NoëSleutelbeheerderIk heb meegenomen een zelfgepakken cake met noix de caju, (eigen) abrikozen gevuld met room en abrikozencompote! Jullie tips om Hollandse dingen mee te nemen is lastig want ik woon permanent in Frankrijk dus dat kan alleen als ik het heel ruim van te voren weet en er toevallig vrienden komen. Voor mij nemen die geen drop ed mee want dat lust ik allemaal niet hihi geen zoetekauw. Over poltiek is niet gesproken, wel over de al 2 geboren lammetjes op nieuwjaarsdag, wat al zeer positief werd gezien, over de winter die niet gaat komen, over de vele regen die gevallen is waardoor we altijd laarzen aan moeten in de wei, de stier van mijn buurvrouw die oud wordt en of ze nog een nieuwe gaat nemen of ophoudt met koeien dat soort gesprekken dus.
Oja leuk detail het ging ook over mijn rijbewijs wat volgend jaar verloopt, ik heb nog een Nederlands rijbewijs en wil die omzetten naar een franse…..dit werd me te strengste afgeraden want men had begrepen dat we in NL geen puntenrijbewijs kennen en hier wel dus nee Adrienne geen goed idee! Dat ik dan “even” naar Nl moet deed absoluut niet ter zake.
Een gastheer is er niet die is helaas al jaren geleden fataal van een ladder gevallen dus geen bijzondere huislikeur. Maar het is en blijft een bijzondere avond!Bonne soiree,
Adrienne -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.