tv kijken via schotel

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187945
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hey, vooreerst excuses omdat hier wss een schat van info over schotels terug te vinden is,maar ik niet goed gekeken heb.

    Ik lees veel over canaldigitaal (is Nederlands, wat op zich geen probleem is,maar wil het toch iets specifieker weten).

    Heb een huisje in de franse Ardèche. Héél erg afgelegen, dus geen kabel, geen internet, … Maar ik zit er heerlijk rustig temidden van de nachtegalen.

    Echter…ik ben voetballer/voetballiefhebber. En deze zomer is het WK. En nét nu spelen die gekke belgen nog eens mee na jaren niks te hebben! Ik wil dus geen wedstrijd missen. Ik kan op café gaan, maar als ik dan een biertje wil drinken… … …

    Oplossing lijkt me een schotel aan te schaffen in de hoop dat ze het voetbal wel op een of andere post geven.(al was het met Arabische commentaar, als ik het maar kan zien).
    Koop ik gewoon in een elektrowinkel de eerste de beste schotel en kan ik dan door de juiste instellingen bv. Astra of dergelijke (met bijhorende posten) ontvangen? Of dien ik nog wat anders aan te schaffen?

    Of is er nog een andere makkelijke oplossing?

    Alvast bedankt voor de info en voor zij die het aanbelangen, prachtige site/forum. Jammer dat hij erg Nederlands is. Dat Belgen nu niet op zo’n idee komen om zulke uitgebreide info op het net te zetten!

    #187949
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor zover ik weet zendt Duitsland alle wedstrijden FTA (free-to-air) uit via de Astra1 positie op 19.2 graden oost, dus geen smartcard of abonnement nodig. In Frankrijk zitten veel wedstrijden achter de decoder, TF1 heeft juist de Belgische wedstrijden doorverkocht aan BeInSports. (voor veel geld) De kans is dus groot dat juist die wedstrijden zelfs in geen enkel café te zien zullen zijn, tenzij ze tegen Frankrijk spelen.

    Je kunt volstaan met een schotel van ca. 60 cm en een goedkope digitale FTA ontvanger. Koop geen TNTSAT of FRANSAT decoder, dan betaal je te veel geld en ik weet niet eens of je daar de Duitse zenders wel mee kunt ontvangen. De meeste Brico’s verkopen wel complete setjes, inclusief 80 cm schotel, LNB , kabel en ontvanger. Koop er een simpele satfinder bij (€ 10,-), want anders kun je dagen zoeken naar een satelliet. Gebruik voor het uitrichten de site dishpointer (http://www.dishpointer.com/) , dan kun je via google maps precies inzoomen op je eigen woning en de richting zien waarnaar je moet richten. Ook prima om de juiste plek te vinden om de schotel aan de woning te bevestigen. Hou er rekening mee dat de schotel vrij zicht moet hebben op de satelliet. Ook bomen houden het signaal tegen.

    Overigens heeft Vlaanderen z’n eigen satelliet provider: https://www.tv-vlaanderen.be/
    Dus je kunt ook gewoon naar Sporza kijken, tegen een prijs uiteraard.

    #187950
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako ! Ik sta versteld van de goeie reactie! écht bedankt voor de info. Op maat gemaakt, nét wat ik nodig had deze uitleg. Thanks!

    #187946
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Aanvulling vanaf het oude forum. Post door Mimosa:

    Hallo Jako,
    Je bent blijkbaar een expert 🙂 Goed om weten.
    Anderzijds, ben je er zeker van dat je geen TNTSAT of FRANSAT decoder moet hebben om de (normale) zenders te ontvangen (de “eerste 19”, waaronder tf1, A2, f3, …gully) ?
    Sinds enkele jaren waren wij hier verplicht (sinds de invoering van tnt) om over te schakelen. Gelukkig hebben de telecomoperators hierop ingespeeld door een totaalaanbod voor internet/tv/telefoon aan te bieden, zodat we zelf geen ‘speciale’ decoder dienden aan te schaffen. De prijzen in 2012 voor een ‘speciale’ decoder die de staat aanraadde bedroeg ong. 400 euro waarvan een gedeelte via subsidies kon terugverdiend worden.
    Is het werkelijk zo dat je geen TNTSAT of FRANSAT decoder nodig hebt ? Ik heb gelezen dat je voor fransat zelfs elke 4 jaar opnieuw de kaart moet laten activeren (plus kost) !
    Welke decoder raad je dan aan ? Dan kijk ik eens op internet om die te bestellen en uit te proberen. Nu ben ik aangewezen op de decoder van SFR maar indien ik mijn internetabo wil opzeggen (om bv bij een goedkopere operator te gaan) dien ik telkens rekening te houden met die decoder van SFR. Ik zou liever onafhankelijk zijn van die toestanden…
    Bedankt bij voorbaat !
    groetjes vanuit een zonnig Montauriol
    Frans

    #187947
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    en het antwoord van Jako:

    Hij zoekt het WK voetbal, niet de Franse zenders. Op de Franse zenders zijn lang niet alle wedstrijden te zien.

    De kaart voor Fransat is ‘levenslang’ geldig, in de praktijk: totdat hackers de kaart gekraakt hebben.Deze codering is nog nooit gekraakt.

    De kaart voor TNTSAT is minimaal 4 jaar geldig, of langer als de codering niet gekraakt wordt.Deze codering is telkens binnen 4 jaar gekraakt waardoor bezitters elke 4 jaar een nieuwe kaart moeten kopen a € 15,-

    Weet je heel zeker dat ‘aardse’ TNT nog steeds niet beschikbaar is? TNT is nu overal beschikbaar waar destijds de oude analoge TV te ontvangen was, vrijwel geheel Frankrijk is nu gedekt en dat kost niets. Test je de ontvangst op je woonadres hier: http://www.tnttest.org/

    Anders zou ik Fransat adviseren, die ontvangers zijn niet door de provider beperkt in de mogelijkheden en de zenders op 5 west (andere satelliet dan TNTSAT!) worden in betere kwaliteit uitgezonden dan op Astra1. Daarnaast kun je daar France2,3,5 gratis ontvangen. Als je wat wilt hobbyen kun je zelfs de meeste Franse zenders geheel gratis en deels in HD ontvangen door verschillende satellieten te combineren. (9 oost,5 west, 13 oost, 19.2 oost)

    Voor Fransat is ook een CI+ module beschikbaar zodat je de smartcard rechtstreeks in een geschikte TV met satelliettuner kunt plaatsen. Dan heb je geen losse decoder nodig.

    #187948
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako , bedankt voor je uitleg.
    En inderdaad, met je link naar testtnt krijk ik voor ons adres : * AUCUNE CHAINE TNT TERRESTRE RECEVABLE ICI
    Nochtans zitten wij maar op 20km van Perpignan, op slechts 200 meter hoogte, zien we Perpignan liggen en ligt de middellandse zee te weerspiegelen vanop ons terras !

    Het is idd voor tntsat dat je om de 4 jaar je kaart moet laten activeren, fransat is onbeperkt geldig.

    Een bijkomend probleem : ik heb de sateliet geplaatst op een zeer goed plaatsje uit de ’tramontanewind’. Daardoor kan ik goed 19.2 en 23,5 voor Astra kiezen, maar voor de 5 graden west (Atlantic Bird) heb ik een probleem omdat er een uitsteeksel van de muur net op die plaats hindert.
    Daarom dat ik mijn zoektocht wil beperken tot Astra 19.2 /23.5 en Hotbird 19.2
    Ik zal eens in de handel kijken wat er beschikbaar is voor een tntsat decoder. Mocht je er eentje aanraden, laat maar horen 🙂
    Groetjes en nogmaals bedankt voor de uitleg.
    Frans

    #187951
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @mimosa Kun je niet een testje doen met ‘aardse’ TNT? Een TNT ‘hark’ op een hoog punt monteren en richten op de zendantenne? Als ik mijn huis invoer op http://www.tnttest.org dan krijg ik als resultaat de antenne op de Puy de Dome, en dat is zo’n 40 km ver. 20 km ver zou misschien kunnen lukken, afhankelijk van de sterkte van de zendantenne.

    Zie je bij buren geen hark op het dak staan?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?