Dit onderwerp bevat 15 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Rob van der Meulen.
-
AuteurBerichten
-
21 februari 2016 om 09:59 #201367
Driemaal is scheepsrecht: alweer een overzichtsartikeltje van SystèmeD over bouwtechnische zaken, nu over cloisons. Er worden twee technieken besproken: het bouwen van scheidingsmuurtjes met gipsblokken of gasbetonblokken. Ongetwijfeld zullen ze volgende maand wel met een special komen over scheidingswandjes met gipsplaten. Het zal me benieuwen: slagen ze erin een beter verhaal te produceren dan Christian al op papier heeft gezet?
21 februari 2016 om 20:58 #201368NoëSleutelbeheerderIk ben groot liefhebber, gebruiker, en bouwer van/met gasbeton, het ademende vermogen, vocht absorptie en temperatuur buffering, en isolatie, maken deze blokken superieur ten opzichte van gipsplaat. Ytong rules.
Christian heeft misschien een voorkeur voor gipsplaat, want zijn info over dat materiaal is veel uitgebreider.22 februari 2016 om 11:11 #201369NoëSleutelbeheerderRatatouille,
het staat u vrij een soortgelijk verhaal over gasbeton te schrijven.
Ik heb toevallig meer ervaring met gipsplaten, die pasten bij de meeste van mijn toepassingen beter.22 februari 2016 om 11:49 #201370NoëSleutelbeheerderIk heb de stukken in het overzichtsartikel van SystèmeD bestudeerd.
Eerste conclusies:
– Bij beton cellulaire zeggen zij terecht dat de aansluiting aan het plafond elastisch moet zijn, met bande résiliente of PUR-schuim. Maar zij zeggen niet waarom: het andere uitzettingsgedrag van beton cellulaire.
– In het hoofdstuk over chevilles (pluggen) zeggen zij dat je gaten in placoplâtre met een betonboor moet boren. Mijn ervaring is dat een houtboor beter werkt: centreert beter, het gat is minder rafelig. Maar omdat de houtboor hierdoor bot wordt is die dan voor hout niet meer goed bruikbaar. Ik bewaar daarom versleten houtboren, die ik door nieuwe exemplaren vervangen heb, voor dit soort werkzaamheden.Verder, als men een stuk onder Sur le même thème aanklikt, een schat aan informatie. Chapeau!
22 februari 2016 om 12:47 #201371NoëSleutelbeheerderIk heb toevallig meer ervaring met gipsplaten, die pasten bij de meeste van mijn toepassingen beter.
Vandaar mijn constatering.
Gelukkig is het werken met gasbeton al uitstekend beschreven door Xella in een flinke PDF. Ook zijn er diverse andere specifieke leaflets.Omdat je met YTONG ook dragend kan bouwen (in tegenstelling tot gipsplaat) kan het de lezer overkomen dat cellenbeton toepassingen technischer zijn, maar voor binnenwanden en omkokeringen zijn er maar een paar regels waar je je aan moet houden. Staat allemaal goed beschreven.
In verband met de verschillen in de uitzetting van inderdaad plafond, maar ook de vloer, moet je de aansluiting met plafond vullen met PUR schuim, en zet je de stenen op de vloer op een plastic profiel of op een DPC folie.
25 februari 2016 om 17:08 #201372NoëSleutelbeheerderRata, ik was groot gebruiker en liefhebber van zowel gasbetonblokken en gipskartonplaten. Een belangrijk deel van mijn loopbaan was ik in de gkp industie werkzaam en heb meegewerkt aan de doorbraak van gkp wand-en plafondsystemen in de dhz markten in West Europa. Waar in Nederland de 60 cm brede platen al decennia gangbaar waren heeft het nog tot de negentiger jaren geduurd totdat Placoplatre deze maat schoorvoetend in F ging introduceren. Ik ben dus enigszins gedeformeerd. Ik vind Ytong geenszins superieur aan gipskarton. Beiden kennen hun voor-en nadelen. Het plaatsen van een gkp scheidngswand is voor een amateur aanmerkelijk gemakkelijker en sneller dan het verlijmen van een gasbetonblokkenwand. De geluidsisolatie van een buigslappe gkp wand is niet slechter dan die van een 7 cm dikke gasbetonwand. Zelf heb ik in mijn projecten hoofdzakelijk gkpwanden geplaatst, maar voor het bouwen van een inloopdouche met aan de buitenzijde een wasbak heb ik altijd de voorkeur gegeven aan gasbetonblokken. Nadeel van gasbetonwanden is het gemakkelijk optreden van scheurvorming, nadeel van gkp wanden is dat het onzichtbaar spachtelen van de voegen een vakwerk is dat maar weinig amateurs tot in de perfectie beheersen.
25 februari 2016 om 17:40 #201373NoëSleutelbeheerderNaar aanleiding van deze discussie heb ik mijn verhaal over gasbeton een beetje aangevuld.
25 februari 2016 om 20:01 #201374NoëSleutelbeheerderEcht waar, toevallig vandaag in de op zand staande schuur geweest waar nog een paar gipsplaten van vorig jaar stonden opgeslagen. En wat denk je ?
Ik had ze plat weg gelegd maar ze zijn helemaal krom, staan nu buiten om naar de stort te brengen. Er staan ook ytong blokken opgeslagen in die schuur, die staan er al jaren, zijn helemaal goed, en over 10 jaar nog. Onvergelijkbaar.25 februari 2016 om 21:37 #201375NoëSleutelbeheerderMen moet die ook op de juiste manier opslaan.
😉 😉26 februari 2016 om 01:51 #201376NoëSleutelbeheerderMoeten er geen cellofaanpapiertjes tussen? Of slagroom? ;~)
26 februari 2016 om 08:33 #201377NoëSleutelbeheerderIk zou het interessant vinden als hier ook iemand iets vertelt over het leggen van elektrische en andere leidingen in/achter wanden van gasbeton resp. gipskarton. Natuurlijk met inachtneming van de geldende voorschriften.
26 februari 2016 om 09:32 #201379Als antwoord op Christian’s opmerking over de regels voor de encastrement een tweede zeer korte poging, de vorige werd weer eens niet geplaatst. Twee links in totaal, moet kunnen: zie een eerdere publicatie in Promotelec’s “Fil pilote” reeks, de pagina’s 5 t/m 8. Over de gipsblokken: er zijn ook carreaux de plâtre alvéolés in de handel die het een stuk makkelijker maken leidingen aan te leggen naar de plek waar je een stopcontact of schakelaar zou willen installeren. En zeker bij scheidingswandjes van gipskarton moet je vooraf goed nadenken waar je precies de elektra aansluitingen wilt hebben. Wanneer je alles hebt volgestopt met geluiddempend materiaal, aan twee kanten de platen erop vastgeschroefd, naden dicht, geverfd of gestukadoord, dan wordt het wat lastig om naderhand nog wat bij te plaatsen.
26 februari 2016 om 10:46 #201382Misschien moet ik het antispambeest niet in één keer te veel voer toewerpen. Jij mag nie voer nie die wilde beeste zouden ze in Zuid-Afrika zeggen, heb je dat bordje dan niet gezien? We zien wel waar het schip strandt.
Een aardig verhaal over de techniek van het bouwen met gipsblokken. De regels voor het maken van sleuven op één plaatje, en voor alle duidelijkheid: diagonale sleuven zijn verboden. De regels in meer detail: welke diameter mag de gaine hebben in wat voor soort muurtje, de maximale sleufdiepte. Het muurtje moet wel stevig blijven. Bron: installation electrique ooreka fr. Zeker bij scheidingswandjes van gipskarton is het verstandig in de gaten te houden waar de leidingen precies lopen, en opschrijven (neem ik me telkens weer voor). Er is niet veel voor nodig om met je accuboormachine per ongeluk een iets te lange schroef in zo’n elektraleiding te jagen. Hetzelfde gaat op voor dwarsbalkjes of een plaatje multiplex tussen twee staanders om later iets aan te bevestigen: wie schrijft die blijft. Indien je die aantekeningen een jaar later nog terug kunt vinden…..
p.s.: trial and error wijst uit dat een link naar informatie op de website van de bricomarché niet geslikt wordt door het spamfilter.
26 februari 2016 om 11:50 #201383Hapklare brokken dus voor het spamfilter. Uit de Bricomarché info heeft u dit onderdeel nog van mij tegoed. Valt er nog wat te vertellen over de holle wand inbouwdozen? Niets nieuws. De oude series bedoeld voor materiaal met griffes (niet meer toegestaan) links laten liggen ook al kosten ze bijna niets op een vide-greniers. Alleen het oranje type aan de rechterkant van deze foto gebruiken. Het precies aftekenen van je boorgaten bij meervoudige inbouwdozen gaat met deze types snel: er zitten al gaatjes in. Een potloodje met scherpe punt wordt nog niet bijgeleverd. Eerst even bij de IKEA langs….
26 februari 2016 om 12:38 #201384NoëSleutelbeheerderRob,
bedankt voor de bijdrage en vooral de verwijzingen naar meer uitgebreide informatie.
Hier nog iets over een leiding achter gipsplaat.Bij (1) zat een stopcontact.
Bij (2) wilde ik er nog een hebben.
Bij (3) zaten de twee montants van de ossature, met een metaaldetctor gevonden.
Dus heb ik naast deze staanders elk een gat (4) geboord.
Vanuit (2) kon ik dan een flexibele lat naar (1) schuiven, deze door de gaten (4) achter de staanders doorfriemelen, dan met deze lat een trekdraad achter de staanders door trekken, en met deze de gaine.De met de gatenzaag uitgeboorde plaatjes had ik bewaard; die kon ik dan weer inlijmen. Een beetje gips, een beetje verf en er was niets meer te zien.
Links op de tafel ziet u de laptop staan voor die ik de aansluiting nodig had.27 februari 2016 om 11:24 #201385En dan hebben we nog de holle bouwstenen: laat de Franse electricien JPdu54 het u uitleggen hoe dat gaat met het aanbrengen van leidingen en inbouwdozen. Klik op de foto’s voor meer details. Zijn complete verhaal over de aanleg van de elektrische installatie in een pavillon van 250 m² blijft nog steeds uniek in zijn soort.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.